En amatørs vei til litersyken

Hahaha, huff vi får håpe ikke!

Har hatt akvarium før, dog et veldig lite et (mine foreldre mente jeg ville gå fort lei og de ville i vært fall ikke ha masse vannsøl!). Elsket og holde på med det men da lillesøsters utspekulerte katt klarte ting man skulle trodd den trengte tomler til og spiste min øyensten ble tapet for tungt. Etter det har jeg også drevet og flyttet frem og tilbake og oppussing og styr, men nå endelig var tiden inne igjen!

Min kjære var faktisk meget positiv til akvarium (han ville i hvert fall ikke ha flere dyr med pels!), og det og få han til og bære et 126l akvarium ut av butikken gikk veldig bra. Skapet som skulle ha dette akvariumet på seg var ikke like fult så lykkelig... Så akkurat nå er akvariet bare halvfult til min kjære får snekret litt. Det buet nemlig pittelitt når akvariet var fult av vann og det tror jeg er dumt for både skap og akvarium i lengden, så bedre og fikse det nå enn senere.

Vi har planene ganske klare, og med vi så mener jeg selvfølgelig jeg hehe. Neida min kjære har da vært litt med i planleggingen. 126 litern blir vårt største akvarium, i tillegg har vi lyst på 1-2 litt mindre akvarium (må bare finne plass hehe).

Er utrolig glad i Guppy, så det skal vi definitiv få oss. Blir nok og få tak i noe privat da jeg ønsker meg noen få virkelig flotte eksemplar og drive litt oppdrett på.

Ellers i 126l har vi lyst på Corydoras Atropersonatus som jeg synes ser så skjønne ut. Og de to artene tror jeg faktisk blir de eneste i akvariumet, det er i hvert fall planen nå.

Jeg kan nesten ikke vente! Har i vært fall god nok tid til og innrede karret akkurat slik jeg vil ha det.
Gratulerer.
Er vel i samme katogeri selv. hehe
Kjære og jeg måtte ta oss en tur på Krizoo dagen, og vi kom ikke tomhendt hjem akkurat! Er veldig glad for at vi ikke kjøpte mindre akvarium også samtidig med det store, for de hadde nemlig tilbud på en 54l som var en av de størrelsene vi hadde tenkt på, så da var valget forholdsvis enkelt!
I tillegg fant jeg meg sånn slottsruin som jeg har siklet på, sånn herlig sak hvor fiskene kan svømme inni den og få gjemmested. Pent og nyttig på samme tid er herlig! Det ble også med en rot hjem, den ble valgt ut etter nøye sjekking. Håper og få satt den slik at den får en svær skygge under seg, slik at våre fremtidige coryer vil storkose seg.

Ellers fikk jeg hilst på folk fra Vestfold akvarieklubb, gleder meg veldig til auksjonen dems neste helg!

Hva mer... Jo har også fått de tre mosekulene jeg har ventet på, er veldig fornøyd. Det skal nok inn littegranne mer planter også tenker jeg det begynner og bli bra. =)

Stian har begynt og mekke på skapet under 126 litern, så forhåpentligvis kan jeg få den oppe og gå i løpet av uka som kommer. Jeg håper det for synes jeg har ventet leeeeenge nå og enda er ikke innkjøringsprosessen ordentlig igang.
Blitt egen tråd på deg allerede ;D
Ja er mye mere morro med akvarier når man kan dele gleden med andre
Ser frem til å lese om videre opplegg her og velkommen inn da dere ;D
Galemor
Blitt egen tråd på deg allerede ;D Ja er mye mere morro med akvarier når man kan dele gleden med andre :) Ser frem til å lese om videre opplegg her og velkommen inn da dere ;D


Ja jeg klarte ikke og vente hehe. Fikk beskjed fra "handyman" her nå at han beklaget at det tok så lang tid, forhåpentligvis kan jeg fylle opp akvariumet på tirsdag kveld (mer enn bare halvfult som det er nå). =D

Så nå sitter jeg og ser på forskjellige tester da, synes det er litt forvirrende haha mye og sette seg inn i. Tror jeg har kommet frem til at jeg trenger for og teste PH, GH, NH3/NH4, NO2 og NO3 og da håper jeg ikke at jeg har glemt noe.

Plantemessig har jeg funnet ut at jeg kunne trengt en lav plante egentlig, synes den Cuba virket kjempesøt feks! Ellers kunne jeg også tenkt meg en skikkelig høy en kanskje. Hehe har nok av tid til og rote rundt oppi der en stund til gitt.
Jeg har cuba nå faktisk, ikke nok til å dele, men jeg har da
Ellers blir det masse planter på auksjonen, så det er bare å pugge navn så du vet hva de roper opp ;D

Jeg har ingen lave planter jeg skal bli kvitt, men jeg har vasspest, de trives ikke så veldig hos meg og jeg liker den egentlig ikke, så det kan du gjerne få
Hehe du får hjelpe oss litt på auksjonen da, øse litt av din visdom så vi kanskje finner oss noen fine planter. Synes det med planter er vanskeligere enn fisk egentlig hehe. Har sett litt mer nå og kunne tenkt meg en som er både høy og litt kraftig (altså ikke mye ren stilk for det synes jeg ikke er så fint). Vasspest funker kanskje, vet ikke om jeg har sett den i virkeligheten egentlig. Har skikkelig lyst på en lav søt plante men etter at jeg putta oppi slottet og rota vet jeg virkelig ikke om jeg har plass. =P

Ellers så er gladnyheten nå at akvariumet er oppe og går! Er faktisk kjæresten som har fikset og puslet i hele kveld omtrent. Nå er alt vi har kjøpt til akvariumet hittils oppi, er KJEMPE fornøyd! Tror rota blir kjempefint gjemmested. Slottet tok endel plass oppi der men synes det er artig dekorasjon og den har jo endel hulrom inni seg pluss at den skaper et hjørne som er litt mer avstengt fra resten, og det er sikkert ikke dumt det. Men ja ser virkelig at jeg må ha en høy plante, tenkte og ha den inne i hjørnet bak slottet, det tror jeg hadde blitt utrolig kult.

Føles i hvert fall herlig ut at nå kan vi begynne og telle ned dagene til vi kan putte fisk oppi! I morgen må jeg huske og få bestilt noen vanntester for det må vi jo nesten skaffe oss nå. =D
Jeg må si du er heldig som har en som deler denne hobbyen din/deres.
er misunnelig der, jeg har en samboer som ikkje fult er så glad i dette som meg, vi begynte selvfølgelig med ett lite ett, som ikkje var større 19L, det synes hun var mer en stort nok, og hun ville ikkje ha noe større. men jeg ble jo selvfølgelig helt hekta på dette her så jeg gikk fort til innkjøp av ett større på 63L, nå har jeg kjøpt med endå ett 180L, og har fått grei beskjed om at jeg ikkje får lov å kjøpe flere. Selv om vi har plass til flere.
Får heller ikkje lov å kjøpe fisker nå på en stund, for hun mener jeg har kjøpt så mange fisker nå. men kan ikkje si meg enig der.
Så du er heldig du
Alex: Er nok så heldig at min kjære skjeldent sier nei (ellers hadde jeg vel aldri i verden kunne ha eid fire hester en periode feks), så tror akvarium er rimelig lett og svelge for han egentlig. Så pratet vi godt om det før vi kjøpte noe også. Så vi ble enige på forhånd om et litt større akvarium (som skulle ta all plassen oppå ene skapet) og et mindre akvarium som jeg håper og ha på pulten min. Da har vi to akvarium samtidig som det ikke har tatt over leiligheten helt hehe. Tror faktisk at Stian begynner og like det litt også, prøver og sette seg litt inn i ting og være med på og se på fisk osv. Han synes det er veldig koselig med dyr og fisker, så lenge han ikke trenger og binde seg til og bruke masse masse tid på det. Så for han og hjelpe meg litt med det innimellom og dermed ha akvarium er midt i blinken for han.

Tror akvariumene er noe koselig vi kan ha litt sammen, også er det jo absolutt ikke like tidkrevende som visse andre pelsdyr. Litt koselig selskap i leiligheten blir det også. For oss skal fiskene være en enkel og koselig hobby, og det blir det nok ikke om man tar helt av med litersyken for da blir vannbytter osv litt mye jobb igjen fort. Selv om vi er begge to åpne for at den dagen vi flytter til hus så blir det kanskje et lite akvarie rom. =)
FiskeAlex
Jeg må si du er heldig som har en som deler denne hobbyen din/deres. er misunnelig der, jeg har en samboer som ikkje fult er så glad i dette som meg, vi begynte selvfølgelig med ett lite ett, som ikkje var større 19L, det synes hun var mer en stort nok, og hun ville ikkje ha noe større. men jeg ble jo selvfølgelig helt hekta på dette her så jeg gikk fort til innkjøp av ett større på 63L, nå har jeg kjøpt med endå ett 180L, og har fått grei beskjed om at jeg ikkje får lov å kjøpe flere. Selv om vi har plass til flere. Får heller ikkje lov å kjøpe fisker nå på en stund, for hun mener jeg har kjøpt så mange fisker nå. men kan ikkje si meg enig der. Så du er heldig du ;)


du har det som meg du. haha. Har en 63 liter som samboeren synes er mer enn stor nok. Falt ikke i god smak når jeg kjøpte 180literen, men begynner å få henne på glid. Har kjøpt masse nye ikea hyller på stua for å lage en plass der karet kan stå. Ser ut til å funke.. krysser fortsatt alt som krysses kan. Håper hun godtra det. slik at jeg får kjøpt bord og startet med påfyllingen.

Espen
Kjenner til dette med begrensninger, derfor jeg bor alene nå ;P
He he neida, men for at fiskehobbyen skal bli kosligst mulig, er det viktig at man planlegger litt ang vannbytter.
Er utrolig slitsomt å bære masse bøtter, når man feks bare kan bruke en slange istedet
Heldig å ha en å dele hobby'n med ja, her detonerte 57kg TNT da det ble snakk om å bygge nytt rom for det nye karret, da vi ikke får det inn dørene hehe

Mvh Per
PS Rommet skal bygges på carporten
hehe.

jeg må gå til innkjøp av en slik kobling og en slange, har ikkje det for øyeblikket, så det blir mange bøtter, men egentlig nå så gjør det meg ikkje så mye, synes det er kjekt å styre på med akvariene, selv om det egentlig er veldig tungvindt og bære alle de bøttende med vann. jeg må bare få fingen ut og komme meg på biltema eller clas olson for å se om du har en slik kobling, trenger en slik som man bare kan skru av og på ifra vannkranen, altså ikkje en permanent kobling. jeg leste på en tråd her inne fra mona o, så jeg ska se om jeg klarer å skaffe meg en slik.
Der sa du noe har ikke jeg tenkt på. Vann ut på carporten, vann ut av karret er greit. Vann bytte på ca 300 liter en gang pr. 14 dag ca huff
blondviking
Der sa du noe :-( har ikke jeg tenkt på. Vann ut på carporten, vann ut av karret er greit. Vann bytte på ca 300 liter en gang pr. 14 dag ca huff


Stakar dere ..... bytter i snitt ca 500 liter vann hver 5. dag fordelt på 4 akvarier på 4 forskjellige steder i huset....

Gjøres veldig enkelt men hageslange og 12 volts lensepumpe fra biltema.... i tillegg trenger man en 12 volts omformer ..... alt kjøpt på biltema til under 500..... pumpa pumper 30 liter i minuttet er helt stillegående fiskene svømmer rolig rundt den når den pumper.....
Frode Jeg kan jo nevne resten av akvariene da 68L 240L 325L og 540L så vann bytte vet jeg hva er, bare jeg hadde ikke tenkt på karret ute hvor jeg ikke har mulighet til å fylle fra den vanlige krana inne i huset

Mvh Per
PS hevertmetoden funker fint for å bli kvitt vannet
PS2 karet er på 1125 liter
blondviking
Frode Jeg kan jo nevne resten av akvariene da 68L 240L 325L og 540L så vann bytte vet jeg hva er, bare jeg hadde ikke tenkt på karret ute hvor jeg ikke har mulighet til å fylle fra den vanlige krana inne i huset Mvh Per PS hevertmetoden funker fint for å bli kvitt vannet PS2 karet er på 1125 liter


bare tulla..... satte det bare litt på spissen i forhold til folk som har lite vann og bytte...
Må da ikke skremme døm med små karr fra å få seg større. Vannbytte er en glede og fin trim

Mvh Per
Dette ble litt OT
Jeg skifter vel egentlig ikkje så mye vann sånn i forhold til dere da, men egentlig så gjør det meg ikkje så mye å skifte vann nå da med bøtter, men hadde vært greit med en sånn dings som man bare skurer på kranen så slipper jeg å bære alle bøttene med vann for å fylle, å få ut vannet er helt greit, det er egentlig ikkje noe problem sånn sett. men det blir jo halvert med bøtte bæring hvis jeg får tak i en sånn slange greie, så jeg bare trenger å bære bøttene med vann ifra akvariet.
Haha. *Være skremt* Synes egentlig ikke 126l er så stor men tror nok jeg synes den er stor nok når det skal byttes vann. Det får heller bli mer den dagen man kan putte det på eget rom med smarte løsninger.

Jeg kløøøør i fingrene etter og innrede med mer planter, så håper virkelig jeg finner noe på auksjonen til søndag, noe jeg tror det er meget stor sannsynlighet for. =)

Ellers har jeg akkurat lest gjennom hele tråden til ElinH, veldig nyttig. Får se om jeg ikke leser gjennom et par andres personlige tråder etterhvert også, mye kunnskap i de trådene har jeg funnet utav!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap