Fisker som dør hele tiden

Vi har et problem. I august kjøpte vi oss en stor bolle og fylte den med to slørhaler. Dette gikk fint og etter en stund kjøpte vi oss en algespiser og en liten fisk til. Etter tre uker begynte algespiseren å "suge" på vannoverflaten. Vi skjønte at noe var galt. Neste morgen var algespiseren og den lille fisken døde. Dyrebutikken forklarte om en eller annen forgiftning og gav oss en flaske med noe vi skulle ha oppi som kunne hjelpe å hindre dette. Vi fikk oss to fisker til etterhvert, en algespiser og en slørhale til. På torsdag begynte algespiseren å svømme veldig fort rundt og rundt, bare lå i vannet lenge og hvis vi tok borti den med noe så begynte den å svømme fort igjen. Neste dag var den død. Vi tenkte bare det var dårlig flaks. For sikkerhetsskyld byttet vi ut litt over halvparten av vannet og tok i mye av det stoffet som skulle hindre forgiftning. I dag døde den nyeste slørhalen.
Det lå skum på overflaten og vi tømte halvparten av vannet.

De to første slørhalene vi fikk ser ut til å være i god form. Hvorfor dør ikke de? Hvorfor dør fiskene våre i det hele tatt? Hva skal vi gjøre for å ikke miste de to siste? Dyrebutikken snakket om en eller annen test for å sjekke om den forgiftningen, hvor mye koster omtrent den, og bør vi ta en slik test?
Dere har nok nitrittforgiftning. Har dere filter i bollen? Hvor ofte og mye vann skifter dere?


-Tim
Ingen filter, skifter 1 gang pr 1-2 uker. Varier har jo vært litt uregelmessig i det siste.
Og vi skifter mellom 30 og 40% av vannet
Hvor mange liter er bollen?

Slørhaler skitner noe voldsomt. Vannbytte minst 3 ganger i uken.


-Tim
Hvis du bare skifter vann 1gang hver 1-2 uke er det ikke noe rart at fiskene dør.
Gullfiskene klarer seg fordi de kan hente oksygen fra luften, men andre fisk vil dø av oksygenmangel.
Burde skifte vann hver dag, eller skaffe luftepumpe for å få nok oksygen i bollen. (luftepumpe kan slå ihjel fisk, så de må man være forsiktig med i boller).

Syns ingen fisk skal være i boller/akvarier uten filter, men det er min mening.
Katarina A.

Du har gjort en feil som dessverre veldig mange gjør, skaffer fisk uten å ha kunnskap på forhånd. (jada, jeg har selv vært der)
Og du har opplevd som også mange andre dessverre opplever; få mangelfulle og dårlige råd i en zoobutikk. (jeg har opplevd det også)

Nå skal du ta og lese tre artikkler her i forumet;
Oppstart av akvarium
Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium
Vannverdier

Så skal du ikke fortvile over at alt har gått så galt.
Nå skal du lese og skaffe deg kunnskap.
Du vil forstå hvorfor fiskene dine dør.
Og du skal endre på ting - og så skal du se at du vil lykkes.

mvh
Jeg blir bare så utrolig sint. De sa samme tingen i to butikker, at 1 gang pr 1-2 uker er mer enn nok. Jeg trodde ikke at å ha fisker ville være så strevsomt og ikke minst koste en formue. Dette skulle likesom være kjekt!

Leste noe av de rådene, men gjelder det det samme for akvarium som for bolle? Hvor lenge må isåfall vannet modnes og hvor dyrt kan en slik luftepumpe ende opp med å koste? Er det noe mer jeg burde kjøpe i tillegg, om jeg velger å satse på dette her?
Bolle og akvarium er det samme, bare at akvarium er større som regel.

Filterpumpe er viktigere enn luftpumpe. Koster fra 250kr avhengig av størrelse.

Dersom du bare har gullfisk er det alt som trengs. Gullfisk kan bli store og veldig gamle. De trenger derfor ganske stor plass for å trives. Maks størrelse i fangenskap er i området 25-35cm.

Skal du ha andre tropiske fiske bør du ha varmekolbe. Koster fra 200,- og oppover.

-Tim
Det er enklere å holde et stort akvarium, enn ei lita bolle. Men er jo dyrere, når det gjelder å kjøpe utstyret.

Gullfisker blir ganske så store, og vil trenge et kar på ca. 200liter -eller mer for å trives.

Du kan jo lete litt på rubrikkannonsene hær inne om det er noen som selger billige akvarier i ditt område.

PS: Ta alltid dyrebutikkers anbefalinger med en STOR klype salt...

Lykke til videre med hobbyen
Hei
Liten bolle kan gå bra

Har en gutt på 9 år som eg er tante til som sååååå gjerne ville ha fisk.
Eg tenkte at gi gutten ei uke så gidder han ikke meir....
(så kan tante ha fiskene over i 500L sin)
Så han fekk låne en bolle med grus,liten pumpe + at eg hadde et bittelite lysrør som eg la over bollen.(alt var brukt).Kjøpte 3 sverd dragere til han.
Lyset holder varme i bollen å fiskene har det bra,sverd drager hannen kozer seg med 2 hunner.Litt av vannet blir skifta ca 1 gang pr. 14 dag.
Nå har han fått seg noen gyppi og ein plante og.
Han syns dette er kjempe gøy og mor og far får "mase" om et stort akvarie.... he he he...
Dette er bare et bevis på at fisken kan få det bra i enn bolle og det trenger ikke koste så mye.

Kjøpte nettopp en ny liten varmekolbe til 99 kr på butikk til meg selv

Lykke til
Hei Katarina. Synd at du plages. Fiskehold er både artig og spennende.
Siden det er dyr det handler om så må jo forholdene ligge til rette for at de skal trives og holde seg friske. Litt "arbeid" kan det bli, men det blir rutiner etter hvert.
Det å skifte litt vann er gratis og er til stor hjelp for fiskene. Hvis du ikke skifter vann men kjøper masse medisiner, vannpreparater og andre greier i stedet så vil det bli både dyrt og kjedelig.

Jeg synes du skal klage til dyrebutikken og si at fiskene ikke trives i bollen. Spesielt hvis de ansatte visste at du skulle ha fisk til bolle og de døde etterpå (fiskene altså ).
Det er viktig at de får tilbakemelding så de skjønner at fisk i bolle er problematisk, synes jeg. Kanskje du kan bytte inn bollen og heller kjøpe et akvarium? Da vil du se fiskene bedre også.

Uansett: Ikke gi opp. Tror nesten samtlige her inne har hatt en dårlig start, men desto artigere når det går bra
Vi har kjøpt filter og to nye småfisker, så nå skal vi prøve dette ut.

De i dyrebutikken gav oss noen instruksjoner, men jeg vil høre med dere først før vi gjør noe.
Vi ble bedt om å ta de nye fiskene + vannet de er i akkurat nå i en helt normal bolle/skål. Blande i litt av det vannet som er i fiskebollen og etterpå ta de to slørhalene vi har igjen oppi sammen me denne "blandingen". Så tømme hele fiskebollen, vakse grus/plante/stein osv veldig godt, sette opp filteret, så ta helt nytt vann i. Etterpå tømme oppi fiskene og det vannet de var i mens vi rengjorde fiskebollen.

Høres dette riktig ut?
Hvis dere skal vaske alt, må dere være flink med å skifte vann hver dag, i noen uker.
Dette må gjøres fordi det tar tid før pumpen får gode bakterier i seg som vil bryte ned avfall som er skadelig for fisken.

Syns ikke dere skal vaske alt, men kan skifte vann og virvle opp grusen for å få det meste av den synlige skiten bort. Kan være at det er gode bakterier nede i grusen.
1: Ta ut fiskene
2: Virvle opp grusen
3.Tøm ut vannet
4: Fyll opp nytt vann,ca.20-23grader! så du ikke dreper de gode bakteriene.
(Steg 2-4 må kanskje gjentas noen ganger til vannet er klart nok.

Det er mitt tips, men kanskje noen har en annen/bedre framgangsmåte...
Støtter Kine Kristine. Ikke vask alt. Bare få vekk den værste skitten.

Og dagli vannbytte må gjennomføres de første 3-4 ukene.



-Tim
Hvor mye av vannet skal vi bytte hver dag?
Hvor mange liter er bollen? Jo mindre bolle, jo større anndel.


-Tim
Er ikke sikker, tror det var 10 l.
To slørhaler i 10 liter er nesten dødsdømt fra start. De har jo ingen svømmeplass.

Du må belage deg på å skifte mesteparten av vannet hver dag mens filteret går seg til. Er også i tvil om du får plass til ett filter som er stort nok til å håndtere avfallet fra 2 slørhaler.


-Tim
Dyrebutikken sa at det ville gå kjempefint og vi gjerne kunne ha i flere små fisker etterhvert... Menmen, feil informasjon igjen. De har klart seg fint i seks uker med den plassen, da. Men du mener jeg helst burde kjøpe akvarium da?
Tilfeldig bekjentskap
© Anne Marie Bryn-Jensen
Reklame for plussmedlemskap