Nybegynner som lurer på arter til et 60 eller 80 liters akvarium?

Jeg lurer på å anskaffe meg 60 eller 80 liters akvarium. Hva slags arter passer i et slikt akvarium. Ønsker å begynne med 3 stk inntil filteret er "innkjørt" og supplere med litt mer etterhvert.

Har da tenkt på 2 sverddrager og 1 ancitruse i første omgang. Vil de kunne bo greit sammen, og er stadhaftige i første tida? Ønsker deretter å supplere med noen platy eller slørhaler etterhvert. Er det noen av disse som ikke kan være sammen med hverandre? Liker også veldig godt disse, men vet ikke hva de heter.

Hvor mange fisk bør man begrense seg til i et slikt kar?

Skal alle fisker ha ca 15 grader i karet?

Hvor mye mat trenger de, ulike fisker spiser vel ulikt? En gang om dagen?

Hvor ofte bør man bytte vann, og hvor mye bør man bytte når man har akvarie med filter?

Nå man skal bytte vann, kan man da ta vann rett fra springen, og tilføre AquaSafe og så ta det rett i karet når fiskene er der? Eller må vannet tilsettes AquaSafe og stå i bøtter en stund før det has i karet?

Detter er nybegynnerspørsmål, men jeg trenger å vite litt mer før jeg anskaffer noe. Vil jo sove dårlig om natta hvis jeg vet at fiskene har det vondt
Åse Britt Larsen
Hvor mange fisk bør man begrense seg til i et slikt kar?

De første fire ukene er det ideelle tallet 0. Deretter avhenger det av størrelsen på fisken du har tenkt å ha.

Åse Britt Larsen
Skal alle fisker ha ca 15 grader i karet?

Nei. De fleste tropiske fisk skal ha ca. 25 grader i karet, men det varierer fra art til art.

Åse Britt Larsen
slørhaler

... skal ha minst 100 liter, og helst mye mer (avhengig av hvor mange du skal ha).

Fiskene du linket til bilde av heter "skalare". Disse bør ha minst 50 cm høyt akvarium, så et 80-liters blir for smått.

Åse Britt Larsen
Hvor mye mat trenger de, ulike fisker spiser vel ulikt? En gang om dagen?

En gang om dagen ja, og så mye som de klarer å sluke i seg på 2 minutter, er en greit tommelfingerregel å gå ut fra.

Åse Britt Larsen
Hvor ofte bør man bytte vann, og hvor mye bør man bytte når man har akvarie med filter? Nå man skal bytte vann, kan man da ta vann rett fra springen, og tilføre AquaSafe og så ta det rett i karet når fiskene er der? Eller må vannet tilsettes AquaSafe og stå i bøtter en stund før det has i karet?

Forskjellige akvarister har forskjellige standarder her. Jeg prøver å bytter vann en gang i uka. Noen ganger går det to uker. Bytter ca. 50 % av vannet hver gang.

Om du kan ta vann rett fra springen eller ikke, avhenger av ditt lokale vannverk. Er det klor i vannet?

Hvis ikke det er klor i vannet, er AquaSafe unødvendig.
Les litt i artikkelsamlinga akvarieskolen, her finner du blant annet en super artikkel for nybegynnere.

Supert at du spør på et forum før du kjøper akvarium og putter for mye fisk oppi. Det finnes mange gode dyrebutikker der ute, men det er også alt for mange som kun er ute etter å tjene penger, og som selger kundene fisk som trenger et akvarium på flere hundre liter enn det akvaristen har.

Det anbefales at nybegynnere starter med et akvarium på 100 - 120 L, gjerne større. Men plass er ofte et problem. Er derfor supert at du vurderer 60 - 80 L, og ikke kjøper en 2L Aquabox på dyrebutikken. Alle fisker liker å bo i et akvarium som er så stort som mulig. Du kan jo tenke deg selv, hybel eller hus? Hehe.

Som Kampfisk sier, innkjøringen burde være med 0 fisker. Bruk heller litt lengre tid på å få akvariet skikkelig innkjørt, enn å måtte ta daglige vannbytter og ha masse jobb med akvariet fra dag 1. Da slipper du også fiskedød.

Du kan ha en liten ancistrus eller to i akvariet etter at det er innkjørt, men da burde du ha en avtale med enten dyrebutikk eller en annen akvarist med større akvarier som kan ta over disse når de blir for store. Ancistrus vokser sakte, så det burde gå fint. Evt. kan du ta en titt på Otto (Otocinclus) i fiskebasen. Kjempemorsomme algeetere, som kan ha mindre akvarier. Disse kan være skjøre og dø de første ukene pga. fraktmetoden, men dette står også beskrevet i fiskebasen. Dersom de overlever de første ukene, kan de leve lenge.

Platy, guppy og molly er svært vanlige nybegynnerfisk. Disse er fargerike og enkle å holde. Ville likevel bare valgt en av typene, og heller få tak i samme type i forskjellige farger. Hvis jeg ikke husker helt feil, så kan molly+guppy og platy+molly krysse seg. Slike krysninger er ikke populært i akvarieverdenen.

Ble mye det her, men jeg snakker av erfaring. Startet selv opp en 120L for ett eller to år siden, der alt gikk galt fra det sekundet filteret ble satt i kontakta. Brukte "innkjøringsfisk" (det betyr at man har fisker i akvariet mens akvariet arbeider for å bygge opp en bakteriekultur som kan bryte ned avfallsstoffer. Putta etterhvert oppi fisk av både den ene og den andre typen, og ting gikk absolutt ikke bra. Etter å ha brukt alt for mye penger på akvariet i forhold til hva jeg fikk igjen av glede, ga jeg opp.

Men jeg skal ikke skremme deg, nå er jeg supergira igjen og skal starte opp nye akvarier. Og denne gangen skal jeg gjøre det riktig!


Stine Sofie
Hei,

Jeg ønsket meg også ett til akvarium, og startet et lite 54 liters. Fant fort ut at det ble mye arbeid. Du finner pene, brukte akvarier her på forumet i størrelsesorden 100-200 liter som koster en tusing eller to. Med bord/bein og masse utstyr. Ville kanskje vært forberedt på at det raskt ble veien videre.

ps
Platy og sverdrager krysses også.
Jeg er så fornøyd med sammensetningen i den ene 63 litern min at jeg gjerne gir reklame for det karet gang på gang

Du kan se karet og hvilke fisk her.
Inaktiv bruker
Stine Sofie Finholt
Les litt i artikkelsamlinga [URLBLOCK1], Platy, guppy og molly er svært vanlige nybegynnerfisk. Disse er fargerike og enkle å holde. Ville likevel bare valgt en av typene, og heller få tak i samme type i forskjellige farger. Hvis jeg ikke husker helt feil, så [I]kan[/I] molly+guppy og platy+molly krysse seg. Slike krysninger er ikke populært i akvarieverdenen.Stine Sofie


What!? Kan guppy og molly krysse seg?? Hva vil skje da? vil de få unger?? og hvordan ser de ut??

Satt nettopp og vurderte om jeg skulle ha guppy sammen med mollyene mine
De får unger ja, såklate hybrider. Har sett slike krysninger opptil flere ganger i dyrebutikker. Hvordan farge og kroppsfasong de får varierer, de jeg som oftest har sett har sett ut som en slank molly.
molly + guppy har jeg aldri hørt om. endlers og vanlig guppy derimot, samt platy og sverddragere krysses.
Stine Sofie
Hvis jeg ikke husker helt feil, så [I]kan[/I] molly+guppy og platy+molly krysse seg. Slike krysninger er ikke populært i akvarieverdenen.


Siterer meg selv for å presisere at jeg skriver kan i kursiv tekst. Det er ikke sånn at dette alltid skjer, men det har skjedd. Slike hybrider vil som oftest ikke kunne formere seg videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap