Hva synes dere om dette?

Her er 240 l Juwelen min.

Har prøvd å lage et frodig plante akvarium, hva synes dere om forsøket mitt? Vet at bildet ikke er det beste, men det er ...... vanskelig å ta ett godt bilde av et akvarium... :-/

Tar gjerne imot forslag til forbedringer!
Det synes det var vakkert! Veldig frodig og fint
Tusen takk! Jeg er redd for at det skal se rotete ut med alle plantene, og man ser seg gjerne litt blind på sine egne akvarier, så det er veldig fint å få tilbakemelding fra andre akvarister.
utrolig fint!
jeg får det ikke noe fint i mine, hehe så har skjønt jeg må vente til jeg får større, så tror jeg det blir litt lettere. men du hadde gjort en bra jobb! veldig fint
Å, så glad jeg ble nå! Kjempe koselig å høre at dere synes det er fint! Har jobbet med det en stund, og da er det godt å høre at det er verdt "strevet" og ikke er en stor fiasko.

Hvis det er noe dere synes ser feil ut må dere bare komme med forslag til hva jeg kan gjøre anderledes.

Imponert over alle de flotte plantene

Fortell gjerne litt om hvilke fisker du har i det også.
Meget imponert over plantene. Må da brukes ekstra lys og plantenæring her?
Ser veldig harmonisk og flott ut. Gratulerer så mye.
Fint plantekar..

En hele haug med rødmunnstetra eller kardinaltetra hadde gjort seg. Heldige fisker som får bo der. De er i paradis.
Jeg bruker ikke noe ekstra lys ( 2x 54W T5)og heller ikke Co2. Det har hendt jeg har hatt oppi litt Florapride, kanskje en gang annenhver mnd. Jeg tror hemmeligheten er at akvariet får ca 1/2 time direkte sollys hver dag. Har ikke noe algeproblem heller.

Jeg er litt i tvil om jeg bør sette inn noen andre planter på venstre side? Synes det ser litt rotete ut bakerst. Har tenkt på en litt rødlig en, noen som har forslag? Lurer også på om jeg skal flytte ut flyteplantene så resten av plantene får bedre lys. Lysrørene som sitter der er forresten snart 3 år gamle, de bør kanskje byttes?

Ang. hvilke fisker som går oppi der så har jeg skrevet det på beskrivelsen av akvariet i profilen min. Har planer om å kjøpe flere (ca 30 stk) Rasbora espei, for stimen min på 9 stk synes ikke blandt plantene. Har noen flere guramier enn det som står i akvarieprofilen, da, for de har ynglet godt i karet. Har gitt bort alle bortsett fra 4 stk, så de svømmer også der.

Er så glad for at dere synes det er et fint akvarium!
Det er forresten ikke lett å se at det bor fisker der, for de har så mange gjemmesteder at de nesten ikke synes.
Hva med cryptocoryne beckettii?
Virkelig nydelig planteakvarium! Veldig veldig fint!
Jeg har ett forslag til en rødlig plante.
I 400 literen min har jeg plantet Cryptocoryne beckettii for å "bryte opp" i alt det grønne. Har hatt plantene i halvannet år nå å de har blitt store og frodige. Fjernet nettopp mange av dem fordi jeg gjorde litt omrokkering nedi karet, men det er fremdeles to planer igjen.
De blir grønnlige på overflaten av bladene men under bladene får de en flott rødfarge som kommer til å vises veldig godt.
Andre Cryptocoryne sorter gjør seg også veldig bra.
Dette var et akvarie helt etter min smak, jeg liker frodige og litt rotete plantekar Eneste som ikke falt i smak for mine øyne var bunnlaget. Det ser litt grått og trist ut. Men det er min smak, jeg liker bedre bruntoner i bunnlaget

Det er også veldig fint å vise at "hvermansen" kan få til planter uten alt mulig slags greier. Det er veldig mange planter som trives mer enn godt nok i et "vanlig" akvarium. Jeg har også frodige akvarier. Nok lys og litt næring så er stort sett de fleste planter fornøyd
Et flott og godt beplantet akvarium! Liker godt frodige akvarier (og fiskene også)
Den Cryptocoryne planta blir nok for lav til mitt bruk, tenkte jeg skulle ha en rødlig plante bakerst, og akvariet er ca 50 cm høyt. Planta var veldig pen, da..

Er enig i at jeg skulle hatt ett annet bunnlag. Synes den er alfor lys, og den samler utrolige mengder skitt. Er vanskelig å holde den ren når det er så stor korn str. Kvier meg litt for å bytte den ut, for da må jeg jo røske opp alle plantene.
Nå har jeg nettopp satt inn enda en plante i akvariumet.

Jeg så en Echinodorus barthii i butikken og den hadde så flotte røde blader. Vet ikke om den vil trives siden den ikke får så god plass, men jeg måtte bare ha den. Må nok kaste ut flyteplantene, for de kaster skygge over den nye planten...

En plante-elsker vil alltid finne en liten ubeplantet flekk der man kan presse ned enda en plante...

Så forresten at akvariumet var kommet med på en favoritt liste! Det hadde jeg ikke trodd, så jeg ble veldig glad!!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap