Bettina's akvarier (side 8)

Vær stolt du ! Flotte bilder og flotte fisker !
Vi har ingenting å skamme oss over,det er kun noen sure akvarister som egentlig bare kunne ha tidd stille...
Gratulerer med flotte fisker,håper på mange flere bilder og oppdateringer
Gratulerer så mye med hærlige
Sjokkiser!! Håper du får like mye glede av de som jeg hadde med mine! Dette er og blir nok yndlingsfisk nr 1 for meg, selv om jeg selv ikke har de lengere selv. Det blir spennende å følge med fremover! Tror aldri jeg har sett så fine sjokkiser i butikkene her, så de har nok en mye større sjangse for å overleve disse enn de jeg kjøpte.
De bildene var utrolig vakre! Kanskje du skulle sendt de inn som forslag til fiskebasen?
Flotte sjokkiser du har fått tak i, velkommen i klubben

Du har sikkert fortalt det før, men hva skal du ha dem sammen med og hvor stort kar?

Har du råd er det veldig lurt å kjøpe noen sjokkiser til. Litt stiv pris var det ja, men de var fine!
thankthefishtank
Jeg har også lest at disse er utrolig krevende å holde, men det er kanskje litt overdrevet?


Man putter ikke sjokoladegurami i et vanlig selskapsakvarium, da holder de nok ikke lenge. Men ellers er de ikke så vanskelig å holde som ryktet skal ha det til.
thankthefishtank
De var utrolig flotte - og fine bilder også. Det blir spennende å følge med på disse - og jeg må si at muligheten til å få sett flere bilder enn de som er registrert i fiskebasen rettferdiggjør personlige tråder for meg....


frosken
Vær stolt du ! Flotte bilder og flotte fisker ! Vi har ingenting å skamme oss over,det er kun noen sure akvarister som egentlig bare kunne ha tidd stille... Gratulerer med flotte fisker,håper på mange flere bilder og oppdateringer :-)


MarenB
Sjokkiser!!:D Håper du får like mye glede av de som jeg hadde med mine!:) Dette er og blir nok yndlingsfisk nr 1 for meg, selv om jeg selv ikke har de lengere selv. Det blir spennende å følge med fremover!:) Tror aldri jeg har sett så fine sjokkiser i butikkene her, så de har nok en mye større sjangse for å overleve disse enn de jeg kjøpte. De bildene var utrolig vakre! Kanskje du skulle sendt de inn som forslag til fiskebasen?


Tusen takk, jenter! Jeg er stolt av disse søte små. Virkelig flotte er de. Bildene er noen jeg bare tok sjapt i går kveld. Kunne jo prøve å sende inn til basen noen etterhvert.
Er ikke så lenge siden jeg kom hjem fra jobb, så jeg har akkurat sett på sjokkisene nå, og de er mer livlige og glade i dag og de ser litt tryggere ut også. Håper dette går bra. Har hatt et par tidligere, men klarte ikke holde de særlig lenge, men tror det skortet litt på vannverdier etc!
Lisbeth
Flotte sjokkiser du har fått tak i, velkommen i klubben :) Du har sikkert fortalt det før, men hva skal du ha dem sammen med og hvor stort kar? Har du råd er det veldig lurt å kjøpe noen sjokkiser til. Litt stiv pris var det ja, men de var fine!


Takk, Lisbeth.
Jeg har de i en 120 liter. Og ja, jeg kunne godt tenkt meg noen til, men akkurat nå har jeg ikke råd til det, men jeg håper de fortsatt har noen inne når jeg får lønning da kan jeg ha flere i 120 l?
Bettina
Jeg har de i en 120 liter. Og ja, jeg kunne godt tenkt meg noen til, men akkurat nå har jeg ikke råd til det, men jeg håper de fortsatt har noen inne når jeg får lønning da :) kan jeg ha flere i 120 l?


Er det bare sjokkisene du har i 120L ?

Mener jeg var innom danskens tråd på et dansk forum for en god stund siden, der han hadde 10 stk i 150L. I karantinetiden med mine siste sjokolader, 10 stk ble det mye "bråk" etterhvert. Men det var kun 63L! Du har jo det dobbelte. Men jeg vettasøren... Skal de fortsette å bo i 120L? Skulle hatt tak i danskene igjen, som hadde erfaring med dette
Jeg har vært ute en tur å handlet i ettermiddag, på et annet senter enn der jeg kjøpte sjokkisene i går. Men det er tropehagen der jeg var i ettermiddag også. Og da jeg nådde butikken, var det bare noen bedårende blikk på min kjære og bare et "skal bare inn å titte-sitat" og velvillig følger han etter meg inn i butikken og bort til akvariene.

De hadde bare en sjokkis igjen, og min kjære insisterte på å kjøpe den til meg. Stor og fin og faktisk litt billigere enn de jeg kjøpte i går. 78 kr.
Jeg klarte jo heller ikke dy meg og spurte jo selvfølgelig hvorfor tropehagen har så forskjellige priser, noe den blonde jenta på 16 + sa at det måtte være feil og at de alltid har de samme prisene i alle tropehagen butikkene. Men det har de jo ikke. Det varierer faktisk en del fra butikk til butikk på de fleste arter.

Så nå har jeg 7 stk og jeg tror det er helt greit. Tror ikke jeg skal ha flere. Planen etterhvert er å ha noen lakriser også. Har vel vurdert reker óg, men det må nok bli en reke på str amanoreker, glassreker etc, og ikke de små dvergrekene. Regner med at de vil bli spist av fiskene hvis de er for små.

Men foreløbig er det bare sjokkiser i karet ja. Og de skal ikke over i større kar, 120 literen blir boligen dems. Dette er et juwel lido 120 kar.
Jeg synes det er moro å fundere og finne ut av forskjellige ting, så nå har jeg snart fundert meg ferdig på flere arter til asia karet. Kommet frem til hvilken lakris og rekeart jeg skal ha. Og dette er bestilt også. Så nå gleder jeg meg. Skal komme uken før jul.

Sjokkisene har fått frossen artemia og spiser med stor matlyst. De kommer frem og begynner å bli husvarme ja. Litt skvettne, men dette kommer seg. De er veldig opptatt av hverandre da Moro å sitte å se på de. Har tatt flere bilder som kommer etterhvert.
Flotte bilder av nydelige fisk!!!
Røde mygglarver var skummelt da ;o) Kanskje de ikke har fått det for ofte? Hmmm
Det ligger fortsatt på bunn snart 1 1/2 time sidne jeg fôra de!
Hei igjen
Da var det kanskje på tide å skrive litt igjen. Har ikke vært så mye på forum i det hele tatt egentlig siden begynnelsen av desember, bare hatt noen annonser ute.

Etter et veldig ryddetak i kjelleren har jeg fått solgt unna masse akvarie utstyr og røtter, som jeg har samlet på over en del år og som jeg heller ikke har brukt på noen år. Solgte for over 2500 kr, så det var fint å fylle på sparegrisen i tillegg til å bli kvitt en masse saker. Har fortsatt noe igjen, så det kommer etterhvert en ny oppsummering av gjenstående gjenstander under rubrikk!!

Ellers har jo akvarieinteressen sammen med mye jobb + unger gjort sitt til at antall akvarier har blitt mindre, men nå er jeg på det minimale med 6 kar.

Poden har også solgt sine slamkrypere, og det var på veldig mange måter ganske trist, men han har erstattet slammisene med 54 liter. Ikke sånn særlig mange spennende fisker, men karet hans huser molly og platy og er dekorert med en god del planter, røtter og et slott.
Tenker ut en annen sammensetning i dette karet, evt med noen små coryer og dverg ciklider, men det blir litt etterhvert.

Snuppa i huset har fortsatt sin 60 liter med guppy og platy som jevt får unger. Og siden dette karet fungerer så godt som det står og går nå, skal det bare forbli sånn en stund.

I 120 literen på stua med sjokoladeguramier i har det gått litt nedover og oppover, og heldigvis bra nå.
Til dette karet har jeg brukt co2, og kolben står på siden av karet. Og "noen" kom borti skruen som juserer hvor mye co2 gass som skal komme i karet, og det ble jo selvfølgelig katastrofe og jeg oppdaget det alt for sent til å kunne redde fiskene. Eneste som overlevde var en stor eplesnegle, som nå bor hos poden.
Så jeg var på ny til innkjøp av sjokkiser, og heldigvis hadde de en del inne på Dahl's som så bra ut, så på nytt igjen nå svømmer det glade sjokkiser i karet, sammen med noen cupanus. Og co2 er koblet bort fra karet.

Plantekaret (325 literen) har også vært nede en tur. Ph proben streika og co2 gikk tom, så i påvente av nødvendig utstyr over en god stund, gikk det plutselig ikke så bra for plantene. De sluttet å vokse og ble bare stygge. Det er ca 3 uker siden alt kom på plass igjen, og plantene begynte å vokse og gro fint igjen, men bare halvparten. Så i dag har jeg tatt et skikkelig røsk og klipt ned mye av hver plante, så de kan få gro opp igjen fint fra bunn.

Ellers har det ikke skjedd så mye siden desember. Føler interessen fortsatt er der, men noe langt inne ennå, men håper det kommer mer frem etterhvert.

Var forresten på ausjonen til MAK på søndag. Ble bare en liten tur for meg, siden jeg først på dagen og litt utover ettermiddagen var i dåp til tantebarnet mitt.
Jeg fikk kjøpt en pose med reker og et par munnrugere datteren min ikke ville ha for de spiste guppyene hennes, så de har flyttet til tropehagen i et bytte med nye guppyer. Er veldig fornøyd med Tropehagen Mosseporten.

Skal legge ut litt bilder etterhvert i kveld, må bare få sortert og ordnet litt.





Litt bilder....
325 literen etter hard medfart med saksa i dag, men dog en nødvendighet. Håper de gror fint opp igjen som frodige fine planter.

[External Image]

[External Image]
Vakker blå gurami

[External Image]
Boliviansk sommerfuglciklide

[External Image]
bubbles
Vi har også fått oss to nye puser etter at vi måtte avlive "gamle" pus på 14 år. Han fikk blodpropp i lysken og hadde begynt å få nedsatt følelse i bakbeina og det var lite dyrlegen kunne gjøre for han.

Her er våre to nydelig erstattere.

[External Image]
Charlie

[External Image]
Oliver

og i forhold til akvarier er disse to krabatene veeeeldig glad i å se på fiskene i akvariet og ikke minst prøve å få tak i dem. De gir ikke opp heller, så de prøver på fiskejakt hver dag.... lurer på når de finner ut at de ikke får tak i dem... hmmm
Så fint at det er aktivitet i tråden din igjen. Jeg har savnet alle bildene dine. Du får sikkert litt å passe på fremover nå med to hårete sjarmetroll i huset, nydelige puser er det!
Skal være litt flinkere til å holde jevt liv i tråden ja, men så må man jo ha noe å skrive om også, så noen ganger blir det nok litt stille også...

Jeg er på utskikk etter en cory art til 325 literen min. Behøver ikke være en superspesiell art, så jeg tenker og tenker, men vurderer faktisk en større gruppe habrosus eller panda.

Også vurderer jeg et par eller to med rød kurvciklide. Hmmm, ja, det ønsker jeg meg. Tror det hadde blitt fint.
Etter jeg luka ut mye planter i går, så jeg egentlig at det var litt lite fisker i karet. Vel og merke har jeg en god stim med grønn neon, eller falsk som den heter, og noen guramier, men tror det kunne gjort seg med noen fisker til og da av en annen type enn labyrint.

Til asia karet mitt ønsker jeg meg noen lakriser igjen, men en rød type. Har prøvd å bestille før, men etter en tid kom det en blå type og mest sannsynlig den jeg har hatt tidlligere, blue line.

Vil ha en som denne;
[External Image]

Men det kan jo gå vinter og votter før jeg får tak i det, så det er bare å smøre seg med tålmodighet. Ellers hadde også klovnekilli vært en fin liten fisk å ha i 120 literen med sjokkisene. Hadde 10 stk, men jeg ble rammet av sykdom i karet, og mistet de. Jeg vil gjerne prøve igjen, bare jeg får tak i noen.

Så ønskelisten er nå:
1 el. to par rød kurvciklide
15-20 c. panda eller habrosus
6 lakriser
6 klovnekilli

Bra å ha noe å ønske seg og se frem til og glede seg over. Trallalallala
Hyggelig å se liv i tråden din igjen Og for noen nydelige kattepuser!!

Jeg må ha katt igjen en gang, når jeg blir stor

Mange sjokolader har du skaffet deg? Vil du ikke ha min 450L med sjokolade da?

Hei Lisbeth Må si jeg fikk et lite sjokk da jeg så denne annonsen din.. WHAT! skal du selge rubbel og bit? Dette er jo et så nydelig kar og det fungerer godt med alle de vakre og spesielle artene du har.
Jeg har 5-6 sjokkiser, og jeg har ikke plass til 450 liter og på mange måter burde jeg ikke skaffe meg større og eller flere kar nå. Men hadde det ikke vært sånn, hadde jeg ville kjøpt både fisker og kar.

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap