Mini-huggorm lignende mark... , hva er dette egentlig?

Sist torsdag kjøpte jeg en plante pose på klubbauksjon. Stor var min forfjamselse når jeg kom et stykke ned i posen med planter.....

Et mark lignende "uhyre" dukket opp og jeg skvatt litt kan en si.... Studerte den med forstørrelses glass og fant ut i min fantasi at dette lignet en mini huggorm............

Antar den utstrekt er ca 10 cm, litt lengre enn en Q-tips, og den har sikk sakk mønster på ryggen. Ja en lten huggorm lignende sak, men hva er dette egentlig, og hva har den gjort i et akvarie?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Dette er den største planarien eg har sett. Ekkelt, men bra for til ciklider og større fisker. Men hvis du ser 1 planarie i karet ditt så har du sikkert 100vis, så hvis du ikkje vil ha flerne så vask plantene.

Igler,planarier,småkryp og vannlopper... Nam nam!
Tommy Tran
Dette er den største planarien eg har sett. Ekkelt, men bra for til ciklider og større fisker. Men hvis du ser 1 planarie i karet ditt så har du sikkert 100vis, så hvis du ikkje vil ha flerne så vask plantene. Igler,planarier,småkryp og vannlopper... Nam nam!




Takk for kjapt svar Tommy. Kunne vært snacks da for mine Apistogramma dette da, men gikk i søppla..... uten tvil. Får lese litt om krypet og se hva det VAR, hehe

Takk takk
Tommy Tran
Dette er den største planarien eg har sett. Ekkelt, men bra for til ciklider og større fisker. Men hvis du ser 1 planarie i karet ditt så har du sikkert 100vis, så hvis du ikkje vil ha flerne så vask plantene. Igler,planarier,småkryp og vannlopper... Nam nam!



Er faktisk nå litt i tvil om dette er planarie. Kan lese her på AF at disse skal ha trekant formet hode? Har du evnt noe mer info?
Dette må da være meitemark. Til nå er det funnet 19 meitemarkarter i Norge. Dette er kanskje en kompostmeitemark.
Tove H
Dette må da være meitemark. Til nå er det funnet 19 meitemarkarter i Norge. Dette er kanskje en kompostmeitemark.



Om dette er en meitemark, hvordan har den da kommet opp i et akvarium? Har aldri studert en meitemark, men har den sikk sakk mønster på ryggen da? Dette ser akkurat ut som en mini huggorm med dette mønsteret. Et mysterium....
Er ikke uvanlig med meitemark som har sikk sakk mønster.

Er nok som Tove sier, en Meitekark.
Stemmer for meitemark jeg også... Brukte det mye til å fore Oscarene mine med når jeg hadde det, og bruker de avogtil nå også til Koiene. Meitemark kan leve ganske lenge under vann faktisk...
Må innrømme at jeg ikke har sett så ekstremt nøye på meitemark, men pleier de å ha slikt "skjørt" på undersiden da? Er ikke de temmelig avrundet rundt hele kroppen? Eller er det bildet som lyver og det er vannet som samler seg under den som ser ut som skjørt?

Kikket innom Wikipedia hvor det listes opp 11 arter meitemark i Norge og ingen av de ligner på denne synes jeg.
Kunne vært en stålorm hvis den hadde øyne. Men ser mest ut som meitemark.
Tror bare det er vann jeg, ikke skjørt... Finnes vel en 'norsk' meitemark som heter rosa meitemark tror jeg...
Apporrectodea rosea er vel den som kalles rosa meitemark ut fra Wikipedia, men på de fleste bildene jeg finner av meitemark så har de et eller flere "ledd". Finner ingen som ligner ut fra bildene ihvertfall. Skikkelig mysterium dette

Kanskje det enkleste ville vært å finne ut hvem som solgte plantene på auksjonen og spørre.
Om jeg ikke tar helt feil, så får de ikke magebånd før de er kjønnsmodne... Men det husker jeg ikke hvor jeg har fra, hehe
Har aldri sett meitemark med det mønsteret der.

Litt fakta om meitemarken:
I motsetning til mange andre dyr formerer ikke meitemarken seg ved å legge egg. Marken oppfører seg som en stor celle under forplantningen, ved at alt arvematerialet kopieres opp før marken gjør seg klar til deling. På grunn av de store dimensjonene er selve delingen umulig å gjøre for marken selv. Derfor kryper den opp på bakken, ofte i regnvær, og venter på å bli delt. Dette er ganske risikabelt, for mange fugler, og ikke minst barn, har meitemark som livrett. Evolusjonen har vist at antall ganger de nydelte slipper unna overgår antall ganger marken blir spist. Denne formen for reproduksjon betraktes som en celledeling av høyere orden enn mitose og meiose, og kalles "magose".

Tror ikke dette er en meitemark.

Igler stemmer eg for... Hesteigle eller noe.
Er det noen som egentlig har sett noe lignende? Kan vel avkrefte at dette var en mark. Igle.... som er så lang og tynn med sikk sakk mønster..... ikke vet jeg
Det er vel ingen meitemark det der!
De lever i jord ikke vann.

Ligner på en igle eller det jeg stemmer for en form for børstemark!!
Er ganske sikker på det.

Det er et kjent fiskeagn, men den som lever i Norge lever i saltvann så kan nok være en annen tropisk art som en type jeg så ved et elveutløp i Thailand når jeg snorklet.
Der var vannet brakkvann, men er rimelig sikker på at det er en form for børstemark.

Håper du finner ut noe mer! ; )
Rune 160L
Har aldri sett meitemark med det mønsteret der. Litt fakta om meitemarken: I motsetning til mange andre dyr formerer ikke meitemarken seg ved å legge egg. Marken oppfører seg som en stor celle under forplantningen, ved at alt arvematerialet kopieres opp før marken gjør seg klar til deling. På grunn av de store dimensjonene er selve delingen umulig å gjøre for marken selv. Derfor kryper den opp på bakken, ofte i regnvær, og venter på å bli delt. Dette er ganske risikabelt, for mange fugler, og ikke minst barn, har meitemark som livrett. Evolusjonen har vist at antall ganger de nydelte slipper unna overgår antall ganger marken blir spist. Denne formen for reproduksjon betraktes som en celledeling av høyere orden enn mitose og meiose, og kalles "magose". Tror ikke dette er en meitemark.


Disse "fakta" om meitemarken finner du på ironigardinen.net/viktigperia .
Det er nok sannsynligvis ikke meitemark, men jeg lurer på om det kan være tubifex.
Denne som LOFFA fant var 10cm lang! Kan tubifex worms bli så lange? Ved å Google fant jeg bilde av tubifex og mønsteret på ryggen ligner. Tubifex worms brukes jo som fiskefor, og lever i bunnslam i elver og sjøer. Dette kan jo være et eksemplar som har unngått å bli spist og har vokst seg så stor i akvariet den kommer fra.
Meitemark eller ikke?? kan ivertfall med sikkerhet si at mark? med slikt mønster har dukket opp i komposthaugen fra tid til annen.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap