Trenger veiledning til mitt første akvarie

Hei! Jeg har nå anskaffet meg en Reef biOrb på 60L og trenger veiledning siden dette er mitt første akvarie. Her er mine planer i den rekkefølge jeg vil gjøre de: (x indikerer at det er gjort)

-La det stå med vann og pumpe i 2-3 dager for å oppå best mulig miljø. X
-Kjøpe inn avkalkning og avkloring.
-Kjøpe inn termometer.
-Kjøpe inn bakterietilskudd.
-Kjøpe inn javabregner (ikke for mange).
-Kjøpe inn 3-4 fisk, men er ikke sikker på hvilken type

Det jeg trenger hjelp med er å se om det er noe jeg ikke har gjort og burde gjøre eller noe jeg ikke burde gjøre i det hele tatt. Jeg trenger også hjelp vedrørende hvilken type fisk jeg skal ha, og hvilke fisker som er hardføre nok.

Bilde av akvariet:
[External Image]
For det første så tar det 3-4 uker før akvariet ditt er optimalt oppe å går, altså ikke 2-3 dager. Dette fordi at da har filterbakteriene vokst i slikt antall at det takler å bryte ned nitrit som er giftig for fisken.

Så vil jeg anbefale deg å lese akvarieskolen her inne på AF

Du trenger heller ikke kjøpe inn avkalkning eller avklorings middel.

Om du har mye klor i vannet er det bare å tappe vann i ei bøtte, og la det stå over natta så vil kloret forsvinne av seg selv.

Bakterie tilskudd er også bare tull. det går ikke fortere selv om du tilsetter dette. La heller akvariet få stå med sand/grus og planter i 3 uker.

Også handler du deg inn enn nitrit test(dråpetest) og begynner å måle etter ca 2 uker, og begynn å bytte ut vann om nitritverdien er høy.

Etter ca 3 uker og om nitritverdien er 0, så kan du begynne å tilføre noen få fisk. Da vil filterbakteriene klare å takle avfallet fra fisken. For om du putter 20 fisk oppi med en gang så kommer akvariet ditt sannsyneligvis til å krasje, og tilhørende fiskedød. Så etter ei ukes tid så kan du tilføre noen flere, men sjekk med gjevne mellomrom at du ikke får en oppblomstring av nitrit. Dette løses ved vannskifte, og mindre foring.

Hei, gratulerer med nytt akvarium
Det aller første du bør gjøre er å lese artiklene om oppstart og hold av ferskvannsakvarium som ligger i Akvarieskolen i artikkelsamlingen her.

Chb
-La det stå med vann og pumpe i 2-3 dager for å oppå best mulig miljø. [B]X[/B] -Kjøpe inn avkalkning og avkloring. -Kjøpe inn termometer. -Kjøpe inn bakterietilskudd. -Kjøpe inn javabregner (ikke for mange). -Kjøpe inn 3-4 fisk, men er ikke sikker på hvilken type Det jeg trenger hjelp med er å se om det er noe jeg ikke har gjort og burde gjøre eller noe jeg ikke burde gjøre i det hele tatt.

Leser du artiklene vil du se at 2-3 dager er altfor liten tid til å starte opp en bakteriekultur i filteret. Karet bør stå 4 uker uten fisk for at nitrogensyklusen skal komme igang. Du trenger ikke kjøpe inn bakteriekultur, bakteriene kommer helt av seg selv, og mange her inne mener at slike produkter ikke virker. Hvis du kjenner noen andre som har akvarium kan du heller få litt "gugge" fra filteret der for å sette igang ditt eget.

Termometer er kjekt, kjøp et "ordentlig" et, ikke av de som klistres på glasset.

Hvis du har vann fra et "normalt" vannverk trenger du ikke midler for avkloring/avkalking, vannet her i landet klores lite og er ikke så hardt som nedover i Europa.

Planter kan du kjøpe med en gang, men fisk bør du altså vente med.

Noe annet du absolutt bør ha er vanntester, teststrips funker dårlig, så du bør kjøpe dråpetester. De viktigste er vel pH, NO2 og NH3/NH4+.

Edit: Tom skrev visst raskere enn meg ;D
Vil det ha noe å si for bakteriekulturen om akvariet er brukt fra før av?
Det spørs hvor rask du var med å sette det opp igjen. Bakteriene begynner å dø ganske raskt, så hvis det gikk en god stund før du hadde i vann og koblet til filteret må du regne med at alt er dødt, og da blir det som om utstyret var helt nytt: det må stå en stund og bygge seg opp.
Heisann!

Det vil kun ha betydning om filteret har vært avslått en veldig kort stund. Har filteret stått en tid uten gjennomstrøming av vann dør bakteriene og man er like langt. Bakteriene tåler ikke lange stunden uten vanngjennomstrømning.

Selv råkjørte jeg hjem når jeg kjøpte akvarium med innkjørt filter. Totalt var mitt avslått i 20 minutter så det gikk greit.

En annen ting er at et brukt filter med døde bakterier bør skylles meget nøye. Ellers vil de døde bakteriene også bidra til nitritt i vannet.

EDIT: litt treig på labben i dag... Henriflette er kjappere hehe
Den er grei, men hva slags fisk ville dere anbefale for en nybegynner med et slikt akvarie?
Har ingen erfaring med slike akvarier.. .men jeg kan jo mene noe likevel!

Hvis du klikker på kunnskap (menyen oppe til venstre) og klikker på fiskebasen, så er det mulig å søke på hvilke fisk som vil trives i 60 liter. Da kan du også lese litt om hva slags vannverdier de liker seg i, og på venstre side vil du få en liste over fisk som andre har sammen med den du ser på. Fin kilde til inspirasjon og informasjon.

Akvariet er jo flott å se på, det jeg ser på som et lite problem er den lille vannoverflaten, ettersom den smalner inn på toppen. Mindre overflate betyr mindre oksygenopptak i vannet. Men det kan kanskje en luftpumpe fikse om det er noe problem? Har som sagt ikke erfaring med akvarier utformet slik.

Vet ikke om utformingen også vil ha noe å si for hva slags fisk, eller om 60 liter er 60 liter uansett. Men det er det garantert folk som vet her!
Chb
Hei! Jeg har nå anskaffet meg en Reef biOrb på 60L og trenger veiledning siden dette er mitt første akvarie. Her er mine planer i den rekkefølge jeg vil gjøre de: [B](x indikerer at det er gjort)[/B] -La det stå med vann og pumpe i 2-3 dager for å oppå best mulig miljø. [B]X[/B] -Kjøpe inn avkalkning og avkloring. -Kjøpe inn termometer. -Kjøpe inn bakterietilskudd. -Kjøpe inn javabregner (ikke for mange). -Kjøpe inn 3-4 fisk, men er ikke sikker på hvilken type Det jeg trenger hjelp med er å se om det er noe jeg ikke har gjort og burde gjøre eller noe jeg ikke burde gjøre i det hele tatt. Jeg trenger også hjelp vedrørende hvilken type fisk jeg skal ha, og hvilke fisker som er hardføre nok.

Bare et "lite" supplement til Tom, Henriflette og Nilles gode råd.

Planter kan du sette inn straks, gi dem gjerne en liten - liten - dose gjødning for akvarieplanter, fordi det er ganske lite av slikt til å begynne med - og så bør du "fôre" akvariet med en liten mengde fiskefôr ca 1 gang i uka, for å skape ammoniakk og gi bakteriekulturen noe å "jobbe med". Plantene du velger til å begynne med kan med fordel være hurtigvoksende, for å motvirke algeoppblomstring. Vær klar over at det er forskjell på plantenes behov for lys og temperatur, slik at du velger planter som passer ditt oppsett. I tillegg ville jeg kjøpt en timer som kan regulere den tiden lyset står på over akvariet. Årsaken til dette er i hovedsak å ha algeveksten under best mulig kontroll.

Når du til sist skal introdusere fisk, bør du, som de andre har sagt, gjøre det i små mengder over flere omganger, slik at du ikke overbelaster bakteriekulturen, som vil bruke en tid på å vokse seg til etter "behov". Avfallet fisken produserer er livsgrunnlaget deres, og de blir ikke flere enn de kan være. Når det så kommer ny fisk, vil de øke i antall, men ikke så fort at en kan fylle akvariet med fisk straks. En tre fisk i hver omgang har gått greit for meg i min 60-liter, selv om det selvfølgelig avhenger av størrelsen på fisken.

Når det etterhvert kommer til valg av fisk, anbefaler jeg deg å sjekke ut fiskebasen her inne. Der står det klart hvilke vannverdier, temperaturer og størrelser de forskjellige fiskene trives under, og også hvilken "vanskelighetsgrad" de har. De første fiskene bør nok være "lette" fisker. La deg ikke lure av akvarieforretningen, som lett kan gi feil informasjon om fisk. Butikkansatte vet ikke alltid best. Du har sikkert sett gullfisk (slørhale) i enda mindre akvarieboller enn den på bildet ditt, mens de egentlig trenger akvarier på minst 100 liter for å trives. Og trives fisken, blir jo hele akvarieholdet mye morsommere for eieren også. En "lett" fisk som også er dekorativ, er for eksempel guppy.

Et annet tips mht. fiskebasen, er å se til venstre for beskrivelsen av fisk, der hvor det står "Andre har fisken sammen med". I tillegg til de andre miljøvariablene, skal jo fiskene også gå godt sammen i atferd. Noen fisk passer ikke sammen med andre arter i det hele tatt (rovfisk feks.), noen fisk trives kun i stim og noen fisk er det best å ha bare to av.

Det er heller ikke uvanlig å velge fisk fra forskjellige "soner" i akvariet. Noen toppfisk, noen som holder seg i midtsjiktet og noen bunnfisk. Kikker du rundt her inne på hva folk skriver, ser du snart at mange spør etter fisk som er gode algeetere/algespisere. Når det gjelder akvariet ditt, bør du tenke over at bunnflaten på en bolle er mye mindre enn i et firkantakvarium, slik at du ikke anskaffer for mange bunnfisk.

Det er mange ting å sette seg inn i for en fersk akvarist, av og til kan man rent angre seg. Men med basiskunnskapen på plass, blir hele akvarieopplevelsen mye morsommere, enn hvis en starter opp hyrten og styrten og så kommer hjem til total fiskedød, bare fordi en ikke visste bedre. Et tips er å gå inn på de allerede eksisterende trådene i forumet. Det er greit å kunne lære av andres spørsmål der inne. De tingene du lurer på, ligger som regel alltid der inne, fordi noen andre har spurt om det samme før. Du kan søke etter emne til venstre i bildet, "Søk i forum".

Lykke til!
Jeg har surfet litt i fiskebasen og har satt sammen en blanding av fisk som jeg har litt lyst på. Ville disse fungert sammen?:

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9101
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2227
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9536
Hvis du ser nederst på siden, trenger både scalare og botia minst 250 liter - altså langt mer enn det du har. Du bør derfor se etter noe annet enn disse

Det finnes masse fisk som passer i 60 liter, HER er en liste som jeg fikk opp ved søk.
Begge to går i 60 liter, men jeg aner ikke om de går bra sammen. Kampfisk kan jo være ganske agressiv, og med store individuelle forskjeller har jeg forstått. Er helt fersk kampfisk-eier selv, og har min alene. Så hvordan dette vil funke aner jeg rett og slett ikke. Ser at andre har disse to sammen, spørsmålet er da bare hvor stort akvarie de har - og det vet jeg ikke

Det jeg ser, er at PH må holdes på 6,0 dersom begge to skal trives. Jeg vet ikke hva slags PH vannet ditt har, men det finner du kjapt ut med en PH test PH er også mulig å justere om det skulle være nødvendig.
Er det noe annet jeg bør passe på å ha i akvariet?
Kardinaltetra:

Temperatur: 23-27o C
PH i vannet: 4.0 - 6.0
GH (Hardhet): 5 - 12o dH

Det du må passe på her, er pH, for springvannet i Norge er ofte rundt 7-7,2. Da må du forsure vannet, feks. med eikebladekstrakt, og du må finne annen fisk som trives med den pH-en du velger å legge deg på. Det enkleste for deg, til å begynne med, er å ha vannverdier som er så like kranvannet ditt som mulig.

= anbefales gitt at pH blir rett.

Scalare:

Temperatur: 24-28o C
PH i vannet: 6.0 - 7.5
GH (Hardhet): 2 - 13o dH

Kan holdes sammen med de fleste rolig fisker, så lenge karet er stort nok. MEN: Minst 250 liters akvarium. Den ville fort vokst ut av bollen din. Rimelig aggressiv fisk.

Som du ser passer heller ikke kardinaltetra og Scalare helt sammen i pH - unntatt om du klarer holde pH på 6 jevnt.

= anbefales ikke i ditt akvarium.

Praktbotia:

Temperatur: 25-30o C
PH i vannet: 5.0 - 8.0
GH (Hardhet): 5 - 12o dH

Disse fiskene blir så store som 30 cm, bør gå i grupper på minst 6 og ha minst 250 liters akvarium. Kan være aggressiv i for små stimer.

= anbefales ikke i ditt akvarium

----

For å få det lettere mht. pH, kan du vurdere andre tetraarter enn kardinal- eller neontetra, feks. kobbertetra

Temperatur: 23-27o C
GH (Hardhet): 5 - 19o dH

Heller enn scalare kunne du kanskje da tenke på et par av

Palettciklide

Temperatur: 23-26o C
PH i vannet: 5.0 - 8.0

Heller enn praktbotia kunne du kanskje tenke på

Dvergbotia

Temperatur: 22-28o C
PH i vannet: 6.0 - 8.0

eller Corydoras sterbai

Temperatur: 24-28o C
GH (Hardhet): 1 - 10o dH

(begge sistnevnte bør gå i grupper på 5-6 individer, minst.)

Med disse fiskene bør du egentlig bare vokte over GH hvis kranvannet ditt er som mitt. Dette bør du måle for å vite verdiene og kunne gi fiskene optimale forhold. GH i kranen her i traktene er på 2-3, så jeg bruker GH+ for å øke GH. Du kan også bruke "fattigmannsmetode" her ved å lage en blanding selv, av alabastergips og magnesiumsulfat, forhold 5:1, som jo blir mye billigere i lengden, enn GH+ fra akvariebutikken (se her for emnet). - Men til å begynne med kan GH+ fra akvarieforretningen være tryggere for en stakkars nybegynner.

Andre ting å "ha i akvariet" kan være en rot eller en hule, noen skjulesteder for sky individer. Pass på at det du putter oppi ikke har uønsket effekt på vannverdiene. Selvplukkede røtter kan være skummelt. Selvplukket stein kan gå greit, så fremt det ikke er kalkstein eller stein som gjør vannet veldig surt. Dette kan du lese litt om under artiklene i Innredning og Gjør det selv-seksjonen.
Trenger jeg varmekolbe eller kan jeg la det være?
Du trenger nok en varmekolbe for å holde det i rett og stabil temperatur er ikke helt sikker på hvordan du kan feste varmekolben da :p kommer litt an på hvor stor bue det er på glasset Så jeg anbefaler deg å ha varmekolbe

Fiske du kan ha, hmm :p

Som algespiser kan du vell kanskje ha en liten ancistrus? (når den blir for stor så får du alltids byttet den i en mindre) De er veldig flinke til å spise alger vertfall )

Og kanskje et par av en eller annen fisk? Trenger jo ikke å overfylle karet vettu :p

Jeg blir alltid så fasinert av kakadueciklide :p eller ciklider generellt Kanskje det er noe for deg? (finn en som tåler relativt mye ph og rett temperatur f.eks.)

Eller kanskje du vil ha en liten stim med et eller annet?
glødebåndstetra eller noe i den dur?

Vet ikke helt sammensetning jeg da, he heh...

Kanskje noen har et forslag på kanskje et par pluss en liten stim?
Surreal Dent
Heller enn scalare kunne du kanskje da tenke på et par av [URLBLOCK1] Heller enn praktbotia kunne du kanskje tenke på [URLBLOCK2] eller [URLBLOCK3] (begge sistnevnte bør gå i grupper på 5-6 individer, minst.)

Ville ikke hatt noen av disse tre nevnte forslagene i en slik bolle.
Coryer er bunnfisker, en slik bolle har veldig liten bunnflate.
+ det faktum som du selv nevner, det må være grupper av de

Paletter er altfor aggresive, står masse om dette i bla denne tråden + i profilen til fisken.

Ciklider er ofte vriene i mindre kar (tenker da på mindre som i mindre enn 100 L).

Pumila er en fisk jeg selv sikler etter, hadde bare ikke alle mine kar vært fulle.
Av bla ciklider
Hei!
Styr unna alle former for Botia i et så lite kar. De trenger endel plass, da dette er ekstremt aktive fisker. Fiskebasen sier minimum 100l for dvergbotia og selv dette er litt lite. De stresser de andre innbyggerne mye og trenger mye "armslag".
Alt dette snakket om et større kar får meg til å vurdere å anskaffe et til. Må jo selvfølgelig prøve litt med dette først, men når jeg klarer det så blir det nok et til. Hva slags kar ville dere anbefale, og hvilken størrelse? Skal jo ha det på rommet så det kan nok ikke være på 500 liter
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap