Iselin sine akvarier

Hei!

Endelig har jeg også min egen akvarieblogg. Jeg tror det kan bli morsomt å skrive litt om akvariene mine og hvordan det går med dem.

Jeg har to innkjørte akvarium:

54 liter: Denne fikk jeg i julegave da jeg var fersk og sa at jeg ikke ønsket meg mer enn ca. 60 liter. Siden har det gått opp, ned, opp, ned, ned, ned, opp, opp, opp, veldig ned og veldig opp!
Alle disse nedgangene og oppgangene, er pågrunn av dårlig informasjon av dyrebutikken og meg (som var litt uansvarlig). Nå går det faktisk veldig bra om man ser bortifra nitritten som kom for en uke siden, men som jeg har fått i sjakk ved vannbytter annenhver/hver dag og et fluval 2+ filter.

Etter mye lesing på kunnskapsbasen, artikler og spørsmål/lesing på forumet har jeg kommet frem til at karet egentlig er overbefolket, og har planer om å gjøre om dette til et levendeføder kar. Men fordi vi skal bygge ut huset og jeg skal få nytt og større rom(som jeg har plass til fler akvarier i!), så har jeg tenkt til å vente med og kjøpe større kar for tetraene. Jeg får bare passe på at jeg ikke går i fella og kjøper flere fisker, og at tetraene jeg har der nå kommer borti yngelen som stadigvekk kommer.

35 liter: Dette er et yngelkar for Endlers guppy, platy og to stk Otocinclus som holder alt rent.

Og...

43 liter: Dette kjøpte jeg faktisk i dag! Her har jeg tenkt til å få til et asiabiotop og ha en flott kampfisk! Jeg har ikke kommet så langt pågrunn av pengebruken, men på lørdag håper jeg på å få kjøpt varmekolbe. Pappa sier han veit om fabrikker som har fine, gratis steiner - så jeg får se! Kanskje jeg finner noen steiner som ikke får lommeboka til å bli tom?
Jeg gleder meg til å finne ut av hvordan dette blir. Spennende!


I går fant jeg ut at akvariekjøpet ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt (shocking!), så jeg fant ut at 100kr er litt lite å leve på en måned.
Så i dag har jeg vasket hele huset og tjent 500kr!
Nå må jeg bare kontrollere meg selv, slik at jeg ikke bruker opp alt på dekorasjon til akvariet, slik at jeg kan spare og bruke penger på andre ting... Kremt..=P

Idag har alle luftboblene i det nye 43 liters akvarie blitt færre, men vannet er fremdeles litt uklart. Dette kan også ha noe med at jeg bruker et leselys fra Ikea som et imidlertidig lys ( enda en grunn til å ha tjent de 500kronene).
Det ser også ut til at strømmen fra filteret er akkurat passe til den fremtidige kampfisken jeg skal ha oppi der, ikke det at jeg er veldig erfaren med kampfisk, men jeg synes strømmen er relativ svak. Får håpe den ikke er FOR svak da.

Jeg gleder meg til å begynne med innredningen. I morgen håper jeg på å komme meg litt ut (for en gangs skyld) og se etter litt stein i morgen, så det ikke går altfor hardt ut av lommeboka.
Planen min er et asiatisk biotop. Vallisneriaer og gaffelmose er på vei, og javabregner er allerede i karet (dette er jeg litt bekymret for da den eneste lyskilden er Ikealyset og andre lys rundt om i rommet). Jeg kommer til å bygge en liten steinrøys hvor jeg håper på at jeg etterhvert får satt gaffelmosen. En idè til er å få tak i bambus, dette så jeg på et annet medlemsakvarium som jeg synes så veldig dekorativt ut.

Mitt mål med dette akvariumet er å få en sunn kampfiskhann og et akvarium hvor han kommer til å trives, men også et kar hvor det er grønt og frodig. Jeg klarer nesten ikke å vente!

Jeg ga også squash til Otocinclusene mine i 35 literen idag. De spiste ikke av agurken jeg ga dem forrige uke, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på squash. Og det var meget tilfredstillende! De snuste først rundt området jeg la bitene, men etterhvert la den ene seg oppå. Så dum som jeg er prøver jeg å ta bilde og dette skremmer dem vekk.... *Dumt*. Så nå har jeg bare latt dem være aleine, slik at de får spist i fred.

I 54 literen begynner fiskene å få litt fett på kroppen igjen, etter et opphold med fôringa pågrunn av nitritten. Men til min store forskrekkelse ser jeg at noen av Glødebåndstetraene mine har blitt litt gule ved hodepartiet. Jeg får se hvordan det går videre, de ser jo trossalt veldig friske ut i adferden osv.

Jeg legger ved bilder jeg tok i går da jeg satte i gang 43 literen.

Iselin



Spennende! :d
Så spennende at du endelig har fått deg akvarieblogg!
Gleder meg stort til å følge med. Vil ha (nesten) daglig oppdatering!


I dag fikk jeg med meg Ida Helene på shopping i akvariebutikkene vi pleier å handle i. Jeg endte opp med to og en halv lavastein, det vil si at den halve var litt juks fordi den hadde falt av en annen stein og derfor ikke kostet noenting. Dette synes jeg at kler akvariet.

Jeg prøvde å sette det litt nedi sanden for at det skal se litt mer naturlig ut, men det er grenser for hvor mye man kan gjøre i en 43 liter, egentlig.
I morgen så håper jeg at jeg får satt på de to javabregnene som fremdeles svever rundt i pottene sine.

I 54 literen begynner fiskene å bli fine i formen etter fastinga igjen. Det er deilig. Er ikke noe gøy å se på fisk som er innskrunkne i magen akkurat..


Akkurat nå klarer jeg nesten ikke å vente på at vannet i 43literen skal bli bra, at innredningen blir sånn som jeg vil og finner akkurat den kampfisken jeg har sett for meg. En ildrød, flott kampfisk hann!
Tenk å ha det akvariet ved siden av meg når jeg egentlig skal gjøre lekser?! Jeg kommer ikke til å få konsentrert meg!

Bildet jeg legger til er ikke av god kvalitet akkurat, men slik ble det i kveld=)
Skal ikke du ta planten ut av potten?
Mufcy
Skal ikke du ta planten ut av potten? :)


Jeg har tatt ut all vatten rundt, men putta planta nedi igjen fordi jeg har lest at de liker seg best med røttene over sanda? Så jeg tenkte jeg skulle bestemme meg for hvor på lavasteinene de skal være først=)
Ok, da så Lurte på om det var meningen at den skulle flyte rundt der i potten
spennende! det ser ut som om 43L blir et fint kampfiskhjem. kom forresten på at jeg så et lekkert asia-kar her for en tid tilbake: dette. bambus er kanskje mulig å få for en billig penge?
Ja, jeg håper jo at kampfisken skal trives der da. Det akvariet kom faktisk jeg over også, eller det vil si venninnen min gjorde og ga linken til meg, og jeg har litt lyst til å prøve med bambus!
Men det som er er at jeg har bestilt veldig mange planter, så jeg må se hva det er plass til... Sånn går det når man blir litt for ivrig!
Akvariespøkelse?

I går da jeg skulle skifte vann i akvariene oppdaget jeg IGJEN at ledningen til filteret i 35 literen hadde blitt trukket ut. Dette tror jeg er 3. gangen siden jeg fikk det og jeg kan ikke huske å ha gjort det selv!
Hva slags spøkelse er det som går rundt og vil gjøre livet surt for yngelen og Ottoene? Jeg som *endelig* har fått Otocinclusen til å trives (tror jeg), så skal altså filteret slåes av og miste alle de gode bakteriene sine? Æsj! Så nå får jeg bare være ekstra forsiktig og følge med.
Da jeg slo på filteret merket jeg også at Ottoene OG yngelen ble litt mer aktive.. Heh.. Er det fordi at vannet endelig blir renset igjen eller fordi de prøver å komme seg vekk fra et akvarium som har stått stille en stund?
*Slårmegipanna*

I 54 literen har jeg også rydda litt i Hygrophilaen av typen Rosanervig. Da jeg fikk kjøpte den på auksjon tenkte jeg.. " Å, dette blir spennende. Alle sier jo at denne er så lett!". Men ukene har gått og til min fortvilelse har den bare blitt tynnere og tynnere. Derfor gikk jeg inn og leste litt i kunnskapsbasen i går og fant ut hva jeg hadde gjort feil. Jeg hadde satt alle stilkene i en bukett slik at de nederste bladene ikke fikk lys. *Aiaiaiaiai*
Og fordi jeg har plass til planter i 43 literen, delte jeg buketten i to og fordelte stilkene utover den plassen jeg har i begge akvariene.

Jeg har også funnet ut at jeg har for liten plass i 43 literen og at jeg må ta meg selv i nakken og ikke ha for store forhåpninger.
Det er på vei noen forskjellig typer vallisneriaer og Riccia. *Yaaay!*
Men nå som jeg har funnet ut av jeg har to hygrophilaer (som faktisk ER fra asia de også) og at jeg fikk med meg en avlegger fra en Windeløv i javamosen på en auksjon (som er en type javabregne, som igjen er fra Asia) så har jeg et stappfullt akvarium. Men jeg har jo ikke et veldig sterkt filter og det må være plass til fisken også. Amg.. Det skal bli spennende og se hvordan dette utarter seg, det må jeg si!


Jippi! Endelig er gaffelmosen og alle vallisneriane kommet! Jeg er veldig fornøyd!

Nå har jeg:

2stk javabregner
2stk Bredbladet kjempevallisneriaer
3stk Asiatsik Skruvallisneriaer
3stk Vallisneria Americana "Natans"
En dæsj med avleggere fra Hygrophilaen som trengte litt mer plass fra 54 literen (men nå må jo de vekk.. Hmm..)
Og en klump med gaffelmose

Jeg hadde litt dårlig tid og overraskende nok var jeg så utålmodig at jeg MÅTTE sette oppi plantene før foreldremøtet. Jeg tok alle type vallisneriane sammen, slik at det ser litt ryddig ut og resultatet synes jeg faktisk ble ganske så fint!

Det ser litt sivete ut, liksom. Men jeg veit ikke helt om jeg liker javabregnene.. Kanskje jeg selger dem slik at jeg har plass til litt bambus og noe forplanter..

Nå må jeg bare smøre fingrene med tålmodighet, få håpe at Aquamanias åpner igjen slik at jeg får kjøpt lystopp og varmekolbe (håper dette skjer ganske raskt). Vente enda lenger for og se hvordan plantene liker seg, og kanskje eventuelt putte oppi en røøøøøød kampfisk *mohahahahaha*

Og i mellomtiden må jeg bare meddele at vi har en syk kattepus i huset. Sølvsnoppen, som han heter, pleier egentlig å være veldig vilter. Men da jeg satt meg ned for å glane litt på tv'n, så så jeg at han haltet på venstre forpote. Han klarer ikke å legge trykk på det (men han klarte å hoppe opp på fanget mitt, da^^) og har nesten et "dopet" blikk. Om det ikke er bedre i morgen så bærer det en tur til legen.
Og fordi sjuklinger i huset vårt pleier å bestemme har vi gitt han lenestolen i natt...xD

Nå har jeg fått på gaffelmosen på en lavastein og jeg må si at jegg tror ikke jeg ble helt fornøyd, men det er vel innkjøringstia handler om.. Å ha noe tid til å gjøre akvariet slik jeg vil ha det.
I dag fant jeg noen søte, små planarier i karet. Å, så fine de er.. Æsj, det var ikke det jeg ville ha i et akvarium som jeg skla prøve å gjøre skikkelig stilig.
I morgen tar jeg med en vannprøve til dyrebutikken på vei hjem, og om det ikke er nitritt skal jeg høre om jeg kan få kjøpt to guppy som kan spise de opp? Er det i mot alt vett?

I 54 literen er det kaos som vanlig. Ludwigian vokser og vokser og vokser og vokser, så i dag tenkte jeg å kutte litt og putte stilkene rundt røttene slik at det ble litt ryddigere. Det endte vell egentlig med at jeg bytta om på røttene, flytta en plante oppi lillekaret og fikk plass til at alle de fire sverdplantene får vokst litt ekstra på bedre plass. Det ser jo mye mer ryddigere ut synes jeg. Uheldigvis glemte jeg kameraet mitt på fest i går, så jeg får ikke tatt bilde nå. Men jeg håper at venninna mi husker å ta det med i morgen.
Det ser ut som at fiskene lever godt, det inkluderer også pestsneglene (selvom jeg er litt overraska over at jeg ikke ser like mange som før.. hm..)
Platyen som før var kjukk som en julegris har blitt veldig tynn da jeg ikke fôra på over 2 uker pga. nitritt problemer. Jeg har ikke lyst til å overfôre, men hun har ikke blitt veldig mye større synes jeg.. En fordel er det jo, hun er ikke like attraktiv for gutten og det blir mindre mas. Platydame nr.2 ser litt rundere ut enn vanlig, om det er fordi hun er drektig eller fordi hun spiser mer alger og mat enn nr.1 veit jeg ikke, men det er godt å se at hun er i god form.

Nå har jeg begynt å tenke litt på algespiser til 54 literen. Jeg tror ikke at jeg vil ha ancistrus pga. det er et for lite kar. Det jeg vurderer opp og ned nå er om jeg skal ha en gjeng med kule Ottoer eller snigler. Snegler er forsovidt helt nytt for meg, så det hadde vært spennende, men jeg har mer lyst på Otto. Det som stopper meg er at jeg er redd de kommer til å dø slik som har skjedd med alle de tidligere algespiserene. Men nå har jeg slutta med salt, så jeg tror det kanskje lover bedre? Det håper jeg.

I lillekaret vokser platyyngelen fremdeles, bortsett fra at jeg tror den største og flotteste er død. Det er litt synd, den var helt nydelig. Der lever også Ottoene fremdeles etter snart 4 uker, så det ser jo bra ut?

Det blir spennende å teste vannet i morgen!=D
Hei

I går testa jeg vannet i 43 literen og null nitritt var til stede! Om det i det hele tatt er noen som leser dette kommer jeg kanskje til å få en god del refs, men jeg var så vågal at jeg kjøpte to platyer til å ha som innkjøringsfisk.
Om det går bra med dem putter jeg dem oppi 54 literen hvor de kan være med de 3 andre jeg har. Hvis ikke det går bra har jeg en back-up plan. Jeg har jo to kar, så om jeg ser at de blir dårlige så prøver jeg å putte dem oppi 54 literen tidligere.

Jeg brukte god tid på å velge ut de to. De hadde vært i butikken i 3-4 uker og var en av de som ikke var vettskremte og så sterke ut. Etter en hel kveld med tilvenning var de litt skremte da de kom oppi og gjemte seg bak lavasteinene, men de kom straks opp igjen og begynte å utforske litt etter litt. I morres var det som at de likte seg veldig godt oppi der, så de har ikke fått noe plutselig sykdom etter stress. Jeg håper inderlig at det går bra.

Jeg har blitt mer vandt til hvordan jeg fiksa plantene i 54 literen, men noe av det som gleder meg er hvor selvsikre de tre mikkemusplatyene mine har blitt. Da de kom var de vettskremte og jeg fikk ikke se at de spiste mens jeg så på før litt over en uke.. I helgen da jeg puttet hånda mi oppi for å plante om, så svømte de rundt hånda som ingenting og jeg kunne føre hånda mi under dem slik at hvis jeg ville, kunne jeg tatt dem opp. Det er så koselig når jeg ser at de trives^^
Hygrophilaen begynner også å få flere blader, så det ser ut til at jeg gjorde riktig besluttning da jeg tok noe av den oppi 43 literen. Jeg er fornøyd!


Og nå er det jo faktisk 1.april, så det betyr månedspenger fra mine søte foreldre. Og det betyr igjen at jeg får råd til å kjøpe lysarmatur, heldekkende topp og varmekolbe til 43 literen. Jippi!
Tatt på fersken...
Hei igjen

Hittil går det bra med fiskene i 43 literen og jeg er superglad for det. Planariene (eller hva de het) er borte og plantene vokser, men jeg venter fremdeles på å få ringt til Aquamanias for å få hjelp og for å bestille.

Jeg pratet om hvor sunne fiskene i 54 literen så ut i sist, men jeg synes egentlig i dag at de har blit litt tynnere! Er det bare mamma som er bekymret og overreagerer tro? La oss håpe på det.
Ellers så ser jeg at de to røde fantomtetra-damene er blitt litt frynsete på ryggfinnen. Dette problemet har jeg hatt et par ganger og jeg har alltid latt være å behandle det. Det er fordi da jeg var i min faste akvariebutikk at jeg fikk informasjon om at de bare var motstandsdyktige mot sopp og at det var deres måte å få det vekk. Så det har jeg stolt på i alle mine år som hobbyakvarist og det har alltid gått bra=)

Og i dag telte jeg 5 yngel totalt i 35 literen. 4 røde platy og den ene guppyjenta jeg redda fra å bli spist av foreldra sine.

Da jeg kom opp på rommet nå fikk jeg meg en liten overraskelse. Kjære kattepusen min Molly hadde lagt seg oppå 54 literen og så veldig fornøyd ut da jeg kom busende inn. Jeg så fort etter om hun hadde fått tak i en av de to platyene i 45 literen, men jeg tror hun bare ligger oppå lysarmaturet fordi hun synes det er veldig godt og varmt.

Lagt med noen bilder av det. Hun er en (veldig) stor katt og jeg tok henne ned med en gang!xD

Nå begynner det å bli liten stund siden jeg skrev sist, gitt!

Det har vel ikke sjedd forferdelig mye siden sist, men jeg kan jo prate litt for meg selv her.
Jeg er litt småbekymra for den ene platyen min.. Nå er den vanlige "knekkenpåryggen" tatt henne. Fra å være en skiiikkelig tjukkas har hun blitt skikkelig tynn. Jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre? Skal jeg avlive henne og åpne henne opp igjen etter å ha kokt henne? Herregud, det hørtes ikke bra ut..

Rett før jeg så at denne platyen har blitt dårlig, putta jeg Ottoen fra 35 literen oppi der. Dette gjorde jeg fordi vannkvaliteten var som de skulle, men det var en som døde og dermed er det bare en igjen! Jeg tror også at de ikke trivdes noe særlig idet lille karet, ikke noe å gomle på, ikke noe særlig steder å gjemme seg (det er et yngelkar). I 54literen er det myyyeee mer å spise på, enda flere gjemmeplasser og det er større. Etter jeg har kommet hjem fra klassetur håper jeg på å få kjøpt noen artsfrender til den.
Idag så jeg også at en av Endlers damene begynte å bite etter den andre. Hmmm? Hva er det som skjer? Også synes jeg den flotte Luwigia Repensen min har begynt å få hull i bladene, ånei! det synes jeg ikke er noe særlig, den som er så pen!

Ellers så har vi begynt å bygge på huset. Det vil si at jeg er nærmere muligeten til å få mamma og pappa med på et flott selskapskar i stua. I dag var jeg på senteret i skoletia, fordi lærern ikke kom, og var innom dyrebutikken og tok med meg et par brosjyrer som jeg har glant i mesteparten av dagen i dag.. Mens venninnene mine på skolen får tide til å gå ved å lese i Vogue, ser jeg på fine, store akvarier i brosjyrer=D


Hver lørdag pleier jeg egentlig å være ute i stallen og stelle en hest.. Men han er tvunget med på seminar av eieren sin, så i dag har jeg ikke noe særlig å gjøre. What to do? Joda! Man bytter vann på akvariene sine!

Jeg tok vekk Hygrophilia "Rosanervig" i 43 literen for å prøve og putte dem i 54 literen igjen. *Arg* Jeg liker ikke å omrokkere på planter når de heller vil flyte på overflata enn å være ned i grusen og ta seg flotte ut! Dette brukte jeg laaaaaang tid på. Ellers gikk vannbyttet fint. Det kan se ut som at platyen med knekk i ryggen likte vannskifte, så kanskje jeg skal vurdere å skifte vann hver dag i tilfelle det vil hjelpe. Men så er det sånn at jeg må pugge til tentamener denne uka... Crap.

Ottoen jeg flytta over til 54 literen koser seg fremdles, men jeg er litt spent på om han overlever dette vannbyttet.. Har hørt at de er ganske sårbare de første ukene, så dette blir spennende!

=)
hei jeg er redd den ene fisken som du har som har fått ryggknekk ikke bør gjøres annet med en å ta den til kiropraktor.
dette vil høres ganske usensitivt ut men det er det beste for fisken. knekk nakken på den.
Tror du ikke at det er best å koke opp vann og putte den oppi der? Men jeg tenkte på en ting.. Er den knekken smittsom? Jeg har sett at guppyene mine også blir tynnere rundt "midjen".. Dette er ikke kos!
Nå begynner det å bli en stund siden sist jeg skrev her. Litt pågrunn av nedgang i akvariet og litt på grunn av altfor mye å gjøre på skolen. Men de fleste veit vel egentlig åssen det er!

54litern: Jeg har mistet en Endlers-hunn, det så jeg egentlig komme da hun ble tynnere og tynnere (jeg så at hun spiste) og faktisk en glødebåndstetra! Ingen glødebåndstetra har dødd hos meg før.. Jeg har tatt alle slags tester og alt er slik det skal være. Det kan hende jeg har vært litt slapp i matveien.. Men nå gir jeg dem mat regelmessig hver dag. Ludwigia planten min som var sååå stooor og flott er nå blitt intet mindre enn tre stusslige stilker. *Snufs*. Så da jeg var på akvarieklubbmøte kjøpte jeg meg nye planter, egentlig litt for mange enn det jeg tror jeg klarer å holde gående, men jeg prøver!

Før jeg kjøpte de nye plantene så karet som... noe jeg ikke finner ordet på. Fordi Ludwigiaen er vekk, så har jeg bare forgrunnplanter, altså diverse sverdplanter og hygrophilaer som har litt barnehageplass der for å vokse seg større. Det så rett og slett ut som en skog med ingenting bak. Og enda værre.. Den svarte bakgrunnen hadde løsna, så den hang og slang i bakgrunnen. Dette gadd jeg seff ikke å ordne før jeg skifta vann. Nydelig, ikke sant?

43 litern: Her vokser faktisk vallisneriaen fort! Det hadde jeg ikke forventet meg.. De har blitt lange og jeg må kutte regelmessig. DER går plantene bra, og det er gøy! Bortsett fra at Ricciamosen løsner seg og ikke lenger er en klump, men som gress i vannskorpa. Da jeg løsna gaffelmosen fra lavasteinen så var det en liten flekk igjen som hadde grodd seg fast til en liten sanddunke som hadde lagt seg i en grop i steinen. Det er stiiiilig!
De to platyene jeg har i akvariet skal i morgen flyttes over til 54 literen da det ikke er noe problemer med resten av fiskene. Dette er pga. at jeg skal hente en ny beboer.. Nemlig Hr. Røde Halfmoon Kampfisk! Amfg! Det GLEDER jeg meg til Jeg har forestilt meg å ha han der i to uker nå.. Endelig å få det oppfylt blir flott!

35 litern: Her skjer det absolutt ingenting.. Grunn= Ingen fisk, ingen fart...

Iselin
Herr kampfisk er ankommet!
Hei!

Nå må jeg bare si at... Yay! Jeg hentet min røde halfmoon kampfisk tidligere i dag!

Den er kjempeflott. Da jeg puttet den oppi virket det som at den er veldig rolig. Det er den første fisken jeg har sett at virkelig har svømmet rundt og studert hvert eneste hjørne av akvariet.

Jeg ga han mat, med vanlig tørrfor. Jeg tror jeg skal gjøre det en liten tid til jeg ser om han liker seg eller ikke. Etter en stud kommer jeg vell til å bruke litt oksehjerte. Det er artig å se når han spiser. Først ville han ikke ha.. Eller, jeg fikk tydeligvis ikke lov til å se på. Men jeg ga han litt mer mat, og det er som om han er redd for at det forsvinner! han glefser idet i seg og forteller på en måte at det er BARE hans!

Jeg legger ved et par bilder etter noen minutter i akvariet

Gleder meg til å se hovrdan lynnet hans er!
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap