Førstegangs akvarist

Nå har jeg fått mitt første akvarium i hus, et 60 liters kar.

Bunn:
Nå i første omgang har jeg coop xtra kattesand i bunnen og biltemasand over. Neste omgang blir det nok bare biltemasanden.

Planter:
Nå har jeg to planter i karet, en Echinodorus bleheri og en Microsorum pteropus.

Røtter:
Har to røtter nå, en selvplukket som jeg ikke aner hva er og en mangroverot.

Steiner:
Her er det også selvplukk. Noen litt grovere firkantete og noen midre runde.

Skjell:
Her er det også selvplukk. Et blåskjell, et albueskjell, flere sandskjell og et par tomme strandsneglehus.

Dekor/huler:
2 stk selvlagede kokosnøtthuler. Vi har kokt to kokosnøtter, skjært ut "kjøttet", borret to hull i hvert og kokt de igjen. Så da har de kommende innbyggerene i karet gjemmesteder.

Bakgrunn:
Nå har jeg bare satt opp speil bak akvariet. Synes det ser litt større ut da, og i tillegg slipper jeg å begynne å lime på noe. Litt spent på om den kommende kampfisken vil bli sinna på seg selv da, men håper det går bra.

Etterhvert skal jeg få inn flere planter, noen mindre enn de jeg har nå. Fisk skal også inn, ser ut til at det blir kampfisk og en liten stim av noe slag. Så vil jeg prøve meg på å få inn et par snegler.

Skal ta noen nye bilder i kveld, vannet er litt grumsete nå etter jeg har rotet rundt og solen står rett inn på kjøkkene, så det blir noen stygge refleksjoner i glasset.
Synes akvariet ditt så veldig pent ut Også vil jeg ønske det velkommen som akvarist. Det er jo en flott hobby
Kim-Martin Haugen
Synes akvariet ditt så veldig pent ut :) Også vil jeg ønske det velkommen som akvarist. Det er jo en flott hobby :)


Takk for det. Blir spennende å se fremover. Litt frustrert over små grumsete vann, men kommer seg vel etterhvert.
Grumset blir snart borte det.
Så veldig bra ut det der.
Velkommen som akvarist, regner med at du har vært inne på artikler og akvarieskolen og plukket opp den del nyttige tips for oppstart.

Gleder meg til å følge med på tråden og se hvordan det blir videre.
Sissimor
Grumset blir snart borte det. :D


Hurra! Frustrerende når man ikke får klare bilder av innholdet. Kjøpte en boks med strips for å teste vannverdiene med. Men står jo ikke noe presist om verdiene. Står bare ca. Men skal ta bilder av testen jeg skal ta om 5 dager, så kanskje dere har litt mere peil enn meg.
Hvordan verdier du skal ha, vil jo også varriere ut i fra hvordan fisk du skal ha. (eksempel: søramerikanere = lav PH og Malawi = høy PH) bare et eksempel
Kim-Martin Haugen
Hvordan verdier du skal ha, vil jo også varriere ut i fra hvordan fisk du skal ha. (eksempel: søramerikanere = lav PH og Malawi = høy PH) bare et eksempel


Jeg skal ha kampfisk og en liten stim med enten kobbertetra, platy eller leoparddanio. Og vurderer et par eplesnegler og en algespiser etterhvert.
Kobbertetra kan være noen hissige jævler, og er kjent for å være finnenappere. Leoparddanio er veldig aktive og kan stresse kampfisken. Med fargerike platy, så vil jo kampfisken forsvinne i mengden...

Skal du ha kampfisk som hovedfisk, så er det lurt med en liten, fredelig stimfisk...
Sissimor
Kobbertetra kan være noen hissige jævler, og er kjent for å være finnenappere. Leoparddanio er veldig aktive og kan stresse kampfisken. Med fargerike platy, så vil jo kampfisken forsvinne i mengden... Skal du ha kampfisk som hovedfisk, så er det lurt med en liten, fredelig stimfisk...


Ser ut som det blir platy-stim på meg først, også får jeg se om jeg finner en fin kampfisk. Vil kun ha det om jeg finner en som jeg virkelig liker.

Vurderer også snegler og reker. Hva mener dere om det?

Nytt bilde av akvariet fra nå. Litt mindre grums.
Plussmedlem
Har hatt en del kobbertetra og måtte opp i stimer på 25-30stk før de sluttet å plage andre fisk. Da hadde de nok seg i mellom.

Reker kan fort bli mat, ser for meg at platyer kan forsyne seg ganske grovt av de. Men reker er utrolig kult... Se trådene til Michael Niesar og Kaja (kajas coryastiske verden) er en del flotte bilder der. Særlig i Micha sin....

Og velkommen som akvarist forresten... )
Bare til tips, de stripsene kan lyve litt på utslagene, det tryggeste er å kjøpe dråpetester.
Ja det er dyrere, men så varer de også lenger og gir nøyaktige verdier.

Ellers kan du skrive opp de verdiene du har i karret og størrelse og søke på fisk utifra det, da får du opp en liste over fisk som du kan se igjennom. Mye spennende som ikke er for vanskelig for en nybegynner.

Den funksjonen finner du her.

Ellers er det kunnskap, fiskebasen og skrolle nedover siden til forhold i akvariet.
Mye fint på artikler, akvarieskolen osv.

Alt dette finner du oppå på toppen av siden, bare trykk og les, masse nyttig informasjon.
Følger du med i andres personlige akvarietråder, kan man også plukke opp masse nyttig informasjon.

Akvariet ser veldig fint ut.
Jeg har hatt flere kampfisker, og min erfaring med dem er at det stort sett går greit sammen med det meste, eneste problembarn jeg har hatt var mellom palettciklide og kampfisk, som forøvrig ble ordnet med kjøp av nytt kar...

Når det gjelder reker og snegler er dette finfine saker, jeg har flere arter av begge deler. Av reker er kanskje Neocaradinia (stavet feil sikkert) artene morsomme.

Angående andre ting å putte oppi sammen med kampfisk som kan live opp litt i karet har jeg gode erfaringer med , Axelrodia Riesei (små søte saker) og Paracheirodon simulans (falsk neontetra). Jeg har også hatt Platy stim, men mitt intrykk av de er at de er mer "solo" fisk som svinser rundt uten mål og mening.. og de formerer seg for kjapt synes jeg, hos meg ble det så ille til slutt at jeg måtte kjønnsdele fiskene.

Otocinclus er jo en artig sak og, med en fin nytteverdi som algespiser

Når det gjelder anskaffelser så vil jeg jo gjerne reklamere for Dahls i Moss (jeg er en veldig fornøyd kunde) De har mye rart til gunstige priser... men det avhenger jo av at du kommer deg ned dit

Endre
Vart fint det karet der

Følger nøye med på denne tråden da jeg selv har et 60L akvarium jeg "jobber" med for tiden. Skulle gjerne hatt større men plass og penger forhindrer det. Ser frem til flere bilder
MysticoN
Vart fint det karet der :) Følger nøye med på denne tråden da jeg selv har et 60L akvarium jeg "jobber" med for tiden. Skulle gjerne hatt større men plass og penger forhindrer det. Ser frem til flere bilder:)


Så hyggelig. Jeg driver å venter på at vannet skal stabilisere seg nå og bli litt renere. Det blir mindre og mindre grums for hver dag, så vi nærmer oss noe. Men jeg kan godt ta litt nærbilder inne i karet og legge ut.

Hva er det du har tenkt til å ha i karet ditt?
Vannverdier
Nå har jeg blitt anbefalt å kjøpe dråpetester, i stedet for å bruke strips. Jeg vil nok gjøre dette senere, men pr nå har jeg ikke råd til det. Har bestilt meg en automatisk mater, i tilfelle jeg er bortreist en helg eller to innimellom.

Legger ved bilde av stripsene jeg har tatt tester med de siste dagene. Vannet holder seg stabilt, men et par ganger har fargene rent litt nedover fordi jeg har ristet litt mye på stripsen for å få den tørr.

Vannet er forøvrig blitt mye klarere og grumset borte de siste par dagene nå. Skal prøve å få skaffet meg en hevert, men er usikker på hvor. Så hvis noen har tips her også, så kom gjerne med det.
Gratulerer med en flott hobby
Du har sikkert fått med deg at grunnen til at man skal vente 4 uker (fra man starter pumpa) før man begynner å sette inn fisk, er fordi bakteriene i pumpa skal bli klare til å ta imot avfallsstoffene fra fiskene og gjøre det om til plantefor.
Men hvis det ikke er så mye mat for disse bakteriene frem til fiskene settes inn, så vil de jo egentlig ikke være klare til å ta imot fisk ennå likevel.
Derfor driver flere drevne og ikke like drevne (les meg) å forer bakteriene med salmiakk, Salmi fra lilleborg for å være nøyaktig.

Sånn at når de fire ukene er over og du måler at det ikke lenger er nitritt i vannet, så er filteret klart til at du kan sette inn alt du vil av fisk samme dagen.

Mer om innkjøring av salmiakk finner du her.
Hvordan vannverdier fungerer finner du her.

Ellers finner du masse mer informasjon oppå siden, både under artikler og kunnskap.

Galemor
Du har sikkert fått med deg at grunnen til at man skal vente 4 uker (fra man starter pumpa) før man begynner å sette inn fisk, er fordi bakteriene i pumpa skal bli klare til å ta imot avfallsstoffene fra fiskene og gjøre det om til plantefor. Men hvis det ikke er så mye mat for disse bakteriene frem til fiskene settes inn, så vil de jo egentlig ikke være klare til å ta imot fisk ennå likevel. Derfor driver flere drevne og ikke like drevne (les meg) å forer bakteriene med salmiakk, Salmi fra lilleborg for å være nøyaktig. :) Sånn at når de fire ukene er over og du måler at det ikke lenger er nitritt i vannet, så er filteret klart til at du kan sette inn alt du vil av fisk samme dagen. :D Mer om innkjøring av salmiakk finner du[URLBLOCK1] Hvordan vannverdier fungerer finner du[URLBLOCK2] Ellers finner du masse mer informasjon oppå siden, både under artikler og kunnskap. :)


Jeg må helt ærlig si jeg blir litt overveldet av den innkjørings artikkelen. Det blir mye ord og uttrykk jeg synes er vanskelige. Har også snakket med mange som har hatt akvarium over lengere tid, (utenfor forumet), og de sier vent 1-2 uker, så kan du sette i fisk. Så for en nybegynner blir dette veldig forvirrende.

Nå har jeg lagt fra meg planene om platystimen min enn så lenge. Jeg vil høre litt mer om hvilke kombinasjoner dere mener er heldige.

Ønsker meg særlig kampfisk, men vil også ha noen mindre fisker og algeetere. Så hvis dere kan komme med flere forslag om kombinasjoner av fisk jeg kan ha i karet, blir jeg veldig glad. Blir enda mer glad dersom det er noen flinke i nærheten av meg som kunne kommet å hjulpet meg litt mer karet og forklare meg litt her hjemme.
Innkjøring av filteret er ikke barebare nei :o)

Har du lest artikkelen om Vannverdier?

OM du setter inn fisk før filteret er innkjørt, så må du gjøre jobben til filteret og bytte mye vann de første ukene. Da bør du også ha dråpetester for nitritt og ammoniakk. Men jeg vil likevel ikke anbefale å sette inn fisker for raskt, det er en stor belastning for fiskene å leve i giftig vann, og selv om de overlever, så kan de svekkes og bli syke, i tillegg til at de ikke har det bra.

Den beste måten å "jukse" på er å få litt filterslam fra et innkjørt akvarium. Dette kalles ofte kickstart av filteret.

Kjenner ikke til skalaen på teststrimmelen din, kanskje du kan skrive her hvilke verdier du får?

Mange fine stimfisker som passer sammen med kampfisk. Se på f eks kileflekkrasbora og cherrybarbe.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap