Velkommen til min nybegynnertråd :-)

Hei! Velkommen til min nybegynnertråd! Jeg kan starte med en oppsummering om mine første 4 uker med akvariehobbyen

Det startet med at jeg kjøpte en bolle og en kampfisk, som fikk navnet Inferno siden han er blodrød. Men etter en uke ble en bolle for kjedelig, så jeg invisterte i en 54L Juwel tank, en sandsnegl og en ancistrus som dama gav navnet Boring. Jeg har 5 forskjellige planter, blant annet javabregner, en liten dott javamose, en algeball og en del sagittaria subulata og en til som jeg ikke vet navnet på. I tillegg har jeg 2/3 biltemasand (grov) og 1/3 grov et eller annet som jeg hadde i bollen. Sandsneglen har fått 3 små sneglebarn med seg selv.

I dag var jeg ute og gikk tur med dama, og fant en fin rot som jeg skal ha, men den ligger nå i vann i en ukes tid, og så skal jeg kjøpe 5-6 corydoras.

Og ja, vet jeg ikke fikk kjørt inn akvariet, men er flink med vannbytte så satse på det går bra

Håper noen gidder å lese!
I dag har jeg testet live webcam-sending av akvariet, slik at jeg kan holde øye med fiskene når jeg skal bort i helgen som kommer.
Skal legge ut linken her til helgen, slik at alle mine faste lesere kan se hva som skjer! Alle mine null lesere..

Bilder kommer om et par dager når jeg får satt i roten!
Gratulerer med fin ny hobby ;0) og egen tråd.. lykke til!!
Fant ei rot...
Jeg ville vært forsiktig med å ha i rot fra naturen her, de aller fleste treslagene våre er "bløte" og vil altfor fort løse seg opp og råtne i så varmt vann: I tillegg vil gran og furu inneholde harpix som vel heller ikke er så sundt for fiskene. De røttene du kjøper på dyrebutikken er fra harde tropiske treslag, som råtner veldig sakte og fungerer som mat for enkelte maller....
Spennende å følge med. Har akkurat startet opp akvarie selv, en 60 liter og en 30 liters bolle ved siden av. Jeg har en trerot jeg har plukket ute, og acistrusen elsker den rota.
Treroten er såpass fin at jeg tar sjangsen. Gleder meg til å sette den i, og til å få ny fisk om noen uker! I tillegg må jeg ha en bakgrunn, har mest lyst på en innvendig i 3D, men det er trangt nok fra før så tviler på det blir det.
I dag har jeg vært på biltema å kjøpt aluminiumstape for å få litt reflektoreffekt uten noe særlig kostnad, og en timer til lyset slik at det får en fast intervall (Tenkte fra kl 10. til kl 24).
Du bør nok ha litt kortere lystid, ikke over 12 timer, men gjerne ikke mer enn 10. Plantene klarer ikke utnytte lyset lengere enn dette, men det gjør algene...
Oi, der har jeg tenkt litt feil. Regnet fort i hodet og kom frem til 10 timer lys! Da blir det 12-12
Er helt utrolig hvor fort plantene mine vokser! Bare javabregnene som henger litt etter

Forresten, finnes det noen enklere betegnelse på sagittaria subulata?
I dag har jeg hatt i roten og kjøpt en enkel utvendig bakgrunn!
Ble ganske fornøyd! Her er noen bilder

Kunne godt vært bedre lys på bakgrunnen, men litt må man ofre for en bakgrunn til 40kr Steinen på rota er bare midlertidig til den synker selv, og moseballen skal lillesøsteren min få i helgen..
Holder for tiden på å lage et bord til akvariet, slik at jeg får flyttet det inn på kjøkkenet Dere kan lese mer om det her.
Kjøpte den hos den lokale dyrebutikken. Kostet ikke mer enn 40kr for de 60 x 30 cm
La merke til 2-3 nye sandsneglebebier i dag. Den ene sneglen som jeg startet med har vært produktiv! De vokser fort også.
Kontorstol
Kjøpte den hos den lokale dyrebutikken. Kostet ikke mer enn 40kr for de 60 x 30 cm :-)


har dokke sånt i sykkylven? kor det blir helst då?
Ligger i sentrum, ved siden av "Fryd og gammen" og "Centrum Frisør". Dama heter forresten Nedreberg og stammer fra Stryn!
Nå er borde ferdig og akvariet flyttet Skal ned på dyrebutikken og bestille inn fisk i morgen!
Takker Har laget en egen tråd om prosjektet om du vil se flere bilder..
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap