Discus og gjellemark (dactylogyrus)

Grunnen til at dette inlegget blir skrevet er at jeg personlig over de siste par årene har hatt store problemer med dette som preger overskriften.

Som sikkert mange av dere har fått med dere så har gjellemark nå blitt resistente mot de fleste stoffene som har vert allmen kjent for behandling mot denne parasitten.

Flubenol fungerer ikke,
Salt har aldri fungert,
Masoten /neguvon er ikke lenger i handelen,
Kobbersulfat fungerer ikke lenger,
Formaldihyd 37 % er bare en midlertidig løsning,
Praziquantel er de blitt resistente mot takket være asiaterene,

Så da er det vel bare å ta øksa å skyte de da???

Vi har Kalium Permanganat, period.
Dette stoffet kan den ikke bli resistent mot da dette er oksyderende og i motsetning til enkelte parasitter som kapsler seg så kan ikke gjellemarken gjøre dette meg bekjent .

Discus og gjellemark .(Dactylogyrus)

--------------------------------------------------------------------------------

Noen videre beskrivelse av denne er sannsynlig ikke nødvendig, men er det så anbefaler jeg at det søkes på internett (google).
Nå skal det sies at denne krabaten eller mange av den har voldt meg masse hodepine og kostet meg en haug med penger.

Men nå har jeg funnet frem til et stoff som den ikke klarer å bli resistent mot.
Dette stoffet heter noe så enkelt som Kalium Permanganat, KMnO4 og har vert i handelen i mange år, det har også vert godt kjent av akvarister, meg selv inkludert, i mange år og da spesielt som et middel for sterilisering av håver og annet utstyr, ja, akvarier også.

Dette middelet må brukes med "litt" forsiktighet av forskjellige årsaker.
Det viktigste er vel at dette "brenner" eller oksiderer om du ønsker, parasitter, ja og bakterier også.
Så hvis du bruker dette sammen med et filter så er bakteriekulturen historie.
Dette må for a få full effekt , brukes i et bart kar med kun en luftestein og en varmekolbe og temperaturen bør ligge på mellom 28-29 celsius.
Vannet i karet må være så friskt som mulig og ha en PH under 7, Ved for høy PH 7,5 eller mer så er fisken historie også.
Personlig vil jeg anbefale en PH mellom 6 og 7.
Grunnen til friskt vann er at hvis vannet har et for høyt organiskt innhold så reuserer effekten.
Ved god effekt så skal vannet ha en farge som er rødfiolett under behandlingsperioden.
Hvis vannet skifter fra rødfiolett til gulbrunt så er effekten borte og da er det bare å bytte ut 100 % av vannet.

Styrken på behandlingen er 2,2ml pr. liter akvarievann og behandlingen kjøres i 18 timer hver tredje dag. Jeg startet kuren kl 18- på dag en (Søndag) og avsluttet på mandag kl 12- for så å starte ny kur på onsdag kl 18- osv osv.
Dette gjentok jeg inntil jeg hadde kjørt kuren syv ganger totalt for derefter å la fisken gå i karet for ytterlig fire dager før jeg plasserte de tilbake i sitt opprinnelige hjem som forøvrig hadde vert fisketomt i hele perioden.
Dette er veldig viktig da du ellers ikke hadde blitt kvitt gjellemarken som befant seg der. Uten fisk så dør de utetter 14 dager +.

Mellom kurene så er det viktig å bytte ut 100 % av vannet og dette må gjøres med kaldtvann som har stått under lufting i 24 timer med en varmekolbe som varmekilde og for all del ikke vann som er blandet med varmtvannskranen.
Mellom kurene byttes 30% av vannet og dette gjøres andre gang rett før ny kur startes.

Igangsetting av kur gjøres ved at du går til apoteket og kjøper en literflaske med destilert vann og tilfører 2,2 gram med Kalium premanganat og rister godt.
Derefter måler du opp nøyaktig hvor mye vann det er i akvariet som skal behandles og tifører like mange milliliter som der er vann. Er det f.e. 100 liter i karet så tilfører du 100 milliliter fra flasken.
Da har du en styrke på kuren som tilsier 2,2 ml /l.
Det er sikkert andre måter å gjøre dette på, kansje å kjøre en kortere kur også, men jeg vil presisere at dette er måten jeg utførte denne kuren og denne måten fungerte for meg, fisken tar overhode ingen skade av dette og i tillegg så får du avluset de av ev. andre ulumskheter som måtte være i karet.
Det er i dag to uker siden jeg avsluttet kuren og ved en undersøkelse under et mikroskop i dag er der ingen gjellemark å se
Er det noe dere lurer på som jeg ikke har fått med meg så er det bare å ringe 91330401 24/7 så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

En oppdatering,


Har i dag undesøkt gjellene på atter en discus og anser nå mitt anlegg for å være frisktmeldt. Det har nå godt over fire uker siden denne kuren var avsluttet og når jeg ikke kan finne gjellemark etter denne tid så blir det ikke undersøkt ytterligere fisk såfremt ikke noe annet skulle tilsi dette som nødvendig.
Kjempebra informasjon, Kai!
Men dessverre vil vel ikke denne informasjonen i det hele og store hjelpe "discusnorge" (som stort sett ikke befinner seg på forum)?

Eg har skjønt for lenge siden at det å kjøpe discus fra butikk i aller høyeste grad er et risikoprosjekt.

Hvordan er stoda hos de "seriøse" hobbykommersielle? Selger de discus på samme måte, eller kjører de skikkelig karantene/behandling?
Ryktene går nemlig i akvariemiljøet om at disse er de fremste sprederne av denne dritten, og det også med full viten...
Sånne type innlegg som dette provoserer meg såpass at jeg er nødt til å svare på det, Donald.

Hvorfor vil ikke Kai sitt innlegg være ett steg i riktig retning for "Discus Norge"?

Å feie alle Akvariebutikker i Norge over en kam og si de er useriøse risikoprosjekt er modig sagt og får stå for din regning????!!!


Når det gjelder de "seriøse" hobbykommersielle må jeg si jeg om mulig havner i den kategori...... Jeg ønsker derfor å svare på din tiltale.

Problematikken med gjellemark gjelder hele verden, utfordringen vi har sett er at mange av preparatene på markedet av fornemme merker ikke virker. Legemiddelindustrien sine preparater virket lovende en stund, men pga av feildosering og anvendelse ble gjellemarken "resistent/imun" hvilket igjen ga andre utfordringer...

Dagens hobbyiester som henvender seg vetrinærer, sender faktisk sine henvendelser til oss " seriøse/hobby kommeriselle". På bakgrunn av det har faktisk Kai Hansen og undertegnede anvendt ca 100.000.- i forskning på dette fenomenet og kommet frem til en konklusjon og en løsning både for hobbyiester og oppdrettere.

Denne løsningen presenteres på Oslo Akvarieklubb sitt klubbmøte i starten av September.

Så da håper jeg Donald at inntil du har ett snev av kompetanse om hva du prater om. Velger dine ord med omhu til neste gang.

Når det gjelder "rykte" på bygda.... er det i Norge dessverre slik. At møkkprat av "bedrevitere" er den største bekreftelsen du kan få på at du har lykkes.

Inntil neste gang Donald

Det var da voldsomt, Geir

Selvfølgelig er Kais informasjon kjempenyttig (les hva eg skriver).

For å vri litt på det så ikke enkelte tar helt av:
Selger for eksempel Stendker discus med gjellemark?
Finnes det discus på markedet som garantert er gjellemarkfrie?

Tiltro til butikker på dette området har eg generelt ikke, men eg kan selvfølgelig ta feil.?

I natt satt eg og planla 720en med discus, men mistet litt gnisten nå...
Her har dere vår venn som det snakkes om;

<embed src="http://www.youtube.com/v/vuhtfPSAmLE&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Den er vanskelig å bli kvitt i anlegg eller discus besettninger når den først er kommet inn.

Oppdrettere som har denne parasitt i sine anlegg bør ikke selge voksen eller unger av discus til andre akvarister.

Jeg har størst tiltro til seriøse discus forhandlere ved kjøp av discus. Disse har jeg handlet fra og aldri vært belemret med denne parasitt fra dem. Bl.a VF fra Imazo kjøpte jeg parasitt fri januar 2007.
Donald
Det var da voldsomt, Geir :-) Selvfølgelig er Kais informasjon kjempenyttig (les hva eg skriver). For å vri litt på det så ikke enkelte tar helt av: Selger for eksempel Stendker discus med gjellemark? Finnes det discus på markedet som garantert er gjellemarkfrie? Tiltro til butikker på dette området har eg generelt ikke, men eg kan selvfølgelig ta feil.? I natt satt eg og planla 720en med discus, men mistet litt gnisten nå...


Hehe ingenting personlig Donald, men det er mye tulleprat i miljøene. Dette har blitt praktisert av flere grunner. Det som er dumt med tulleprat er at det ødelegger hobbyen og miljøet. Gjellemark forekommer på all fisk ikke bare Discus som om mulig mange tror.

Det mange praktiserer feil er at de "spot" shopper litt her og der også hiver de alt i en tank. Så går det fjorten dager så skal fisken omsettes med profit igjen på privat markedet. Da blir det trøbbel.

Om det har blitt omsatt Stendker fisk med gjellemark kan jeg ikke uttale meg om? Da jeg ikke kjøper der.

Om dyrebutikker omsetter dette aner jeg ikke, derimot ser jeg utvalgte dyrebutikker som har satset og gjør det seriøst.

Vel om du mistet gnisten fordi jeg skrev ett "motinnlegg" mht til din 720 liter... har jeg full tillitt til at du kan bruke det til L-maller eller enkelte andre av dine pasjoner.

All importfisk som kommer hit , må gå i karantene. Jeg har selv vært borti fenomenet og måtte behandle. Kai har gjort det og mange andre. Fisken blir odubsert for slusene åpnes for salg.

Problemet med gjellemark er, selv om du har kjøpt en "frisk" fisk. Kan du også få inn gjellemark via vannkilde og bruk av feilaktig for. Så det er en smart "alien" vi har med å gjøre.

Dette må vi leve med å parrere to-2 delt. Dette mht hobbyhold og oppdrett.

Discushold burde være enkelt som ABC , derimot er det ikke alltid dette. Derimot har vi gjort mye for å finne ut av problematikken og er selvfølgelig stolte av dette.

Jeg har satt opp noen regler for meg selv ved innkjøp og behandling av nyviltfanget discus;

1. Setter opp et stort akvarium eller flere i henhold til hvor mange voksen discus jeg skal kjøpe.

2. De skal stå minst en måned i full drift for discusen kommer i karet. Vannkvalitet må tilpasses med humus rik torv i filtrene slik at pH ligger omkring 6, ved lavere pH ned mot 5 er det lite parasitter igjen.

3. Jeg bruker strømper med torv i alle utvendig filter og også torvstrømper i beredning for vannskifte. Discusene elsker dette og jeg har ofte sett de stå å dytte på torvstrømpene for å få ut torv partikler som tar inn i munnen.

4. Alle discus varianter i naturen er tilpasset surt humus rikt vann. Fysiologien også for kulturdiscus fungere best ved slik vannkvalitet.

5. VF discus tåler ved tilpassing også høyere pH, men da er faren for parasitt angrep mye høyere. Discus unger vokser best ved pH omkring 7 og de er da mer utsatt for parasitter.

6. La innkjøpt VF discus gå alene i disse oppsatte karene over lengre tid. Eventuelle parasitt angrep vil da av dekkes. Hos meg er dette intet problem fordi jeg ikke blander variantene.

7. Jeg bland aldri kulturdiscus og viltfanget discus. Kulturdiscus har gjennom generasjoner blitt tilpasset akvariemiljøet og har gjennom aktiv parasitt bekjempelse hos oppdretter ble mer motstandsdyktig eller resistente mot parasittene som de i mange tilfeller er bærere av. Disse går rett på de VF discusene og skader eller i mange tilfeller dreper dem.
Jeg har holdt meg strengt til disse punkter og har ikke hatt disse problemer som omtales i tråden. Jeg har gjennom de siste årene kjøpt VF discus fra flere seriøse forhandlere og har ikke opplevd disse problemene med gjellemark (dactylogyrus).

For meg synes dette å være et meget stort problem hos oppdrettfarmene i Asia, så kjøper man ukritisk fra flere av disse og blander de sammen i sitt akvarium tror jeg faren for parasitt angrep er overhengende.
Jeg har i en rapport lest at det på kulturdiscus hos enkelte farmer har utviklet seg parasitter som er ukjent i Amazonas. Så blanding av kulturdiscus og viltfanget discus synes å være som å spille russisk rullet med de VF discusene liv. VF discus som er blandet slik tørr hvertfall ikke jeg å kjøpe.
Det er ikke snakket så mye om hva resultatet av denne parasitts heringer i gjellen på fisk fører til;

<embed src="http://www.youtube.com/v/vuhtfPSAmLE&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Det som skjer er at gjellene utsettes for så mye irritasjon fra de to klørene til parasitten at de slimer igjen og dreper fisken. Etter en lengere tids lidelsessyndeom for fisken. Hvor det avsettes egg som igjen utvikler seg til denne parasitt i ennå større mengder.

Hva er den beste måten å oppdage dette dritet på?
Har lest at de legger ene finnen inntil siden å kan vri på hodet, puste tungt. Men er det noen flere ting man kan se etter? Har lisom sett noen av mine legge ene finnen inntill av og til, men det er skjeldent. Har og sett en gang at en av de har vridd på hodet/ kroppen, men alikavel. Er det nok til at de har dette.
Jeg sitter en god del timer hver dag forran dette akvariet så hvis de skulle ha det er de symtomene jeg har lest om ufattelig små,..... Eller er de det?
DiscusGeir
Vel om du mistet gnisten fordi jeg skrev ett "motinnlegg" mht til din 720 liter...

Nei, nei, Geir, eg tenkte på gjellemarken Forumpreik innvirker ikke på humøret mitt, og eg lar det heller ikke bli personlig.

En kamerat av meg har stengt ned hele discusanlegget grunnet "Asiagjellemark", og holder på med desinfisering av kar/utstyr ved bruk av kaliumpermanganat.
Dette skremmer vettet av meg, siden eg ikke har samme mulighet til oppbevaring av fiskene som han har, pluss alt arbeidet det medfølger.

DiscusGeir
Om dyrebutikker omsetter dette aner jeg ikke

Enkelte dyrebutikker selger Stendkerdiscus, men eg vet ikke om disse av og til har gjellemark. Det vil likevel forundre meg, siden de har et sterkt merkenavn, og har mye å tape på slikt.
Men at akvariebutikker innimellom selger discus med gjellemark er du enig i, Geir?

DiscusGeir
Problemet med gjellemark er, selv om du har kjøpt en "frisk" fisk. Kan du også få inn gjellemark via vannkilde og bruk av feilaktig for.

Dette blir noe helt annet enn at discus med gjellemark slippes ut på markedet. Derimot kommer en kur til nytte i slike tilfeller

DiscusGeir
Discushold burde være enkelt som ABC

Ideellt sett, ja. Men det er bare de mest dedikerte discuseiere (forumbrukere/klubbmedlemmer) som er i stand til å behandle for gjellemark. Det store flertall som holder discus får aldri tak i den glimrende informasjonen tråden omhandler (det var det eg mente i mitt første innlegg).
Dermed er det særdeles viktig at discus med gjellemark aldri slippes ut på markedet.

Donald
Dermed er det særdeles viktig at discus med gjellemark aldri slippes ut på markedet.


Holder man seg til seriøse eksportører og forhandlere av discus er muligheten for å få denne parasitt i sine akvarier mindre.

Man bør som jeg har nevnt tidligere holde ny kjøpt discus i egene akvarier og ikke blande dem med den discus man har fra før før man ser deres tilstand.

Bland aldri kulturdiscus og viltfanget discus.

Jeg har ingen garanti for at parasitten også dukker opp hos meg, men gjør den den begrenses dette seg til et akvarium. Jeg har ikke felles filtrering for hele anlegget. Når samme vann flyter rundt i et system til alle akvarier og muligheten for at all fisk er smittet etter kort tid meget stor.

Her følger en rapport fra University of Florida;

Monogenean Parasites of Fish

Den omhandler tre parasitter;

Dactylogyrus is usually attached to the gills of freshwater fish. It reproduces by laying eggs, which are often resistant to chemical treatment, therefore weekly treatment over a period of 3?4 weeks is recommended.

Gyrodactylus is usually found on the skin and fins of freshwater fish and produces live young, so one treatment may be adequate to control an infestation.

Benedeniella is a large monogene that can cause chronic problems in marine systems and is difficult to eliminate from a system once established.

Noe å tygge på for de fleste.

Management

The best way to manage monogeneans is to avoid introducing parasites to a new system. This can be done by by following a quarantine protocol whenever feasible. If quarantine is not possible, a simple way to minimize the introduction of monogeneans, as well as other external parasites, is to dip fish in fresh or salt water, depending on the fish species. Salt water fish can be dipped in freshwater which will eliminate many single-celled external parasites, and freshwater fish can be dipped in sea water to accomplish the same goal. This practice will not completely eliminate the risk of introducing parasites to an established tank or system, but will help minimize the numbers brought in.
Ideally, fish should be quarantined for at least three weeks prior to being placed into a new system. While in quarantine, gill and skin biopsies can be performed to determine whether monogeneans, or other gill or skin pathogens are present. Any parasites identified using biopsy techniques can then be specifically treated and eliminated. If biopsies cannot be done, prophylactic treatment with a broad spectrum parasiticide, such as formalin or potassium permanganate, should be carried out. A quarantine system should be very simple so that fish are readily accessible for observation and handling,
At karantene er viktig er helt klart, men tre uker, nei dette er ikke lenge nok for å få bekreftet eller avkrefte om en voksen discus har gjellemark. Jeg har hatt voksen discus isolert i over tre mnd uten at jeg har kunnet se om den var angrepet og dette gjelder ikke bare gjellemark.
Det er masse discus som tolererer gjellemark veldig bra og da spesiellt discus som har vært angrepet en gang på et tidligere stadium.
Det å stappe fisken ned i saltvann er i mie øyne helt bortkastet, du bare stresser fisken enda mer og all den tid da eggene fortsatt ligger i gjellene i påvente av klekking og salt ikke dreper egg, ikk all gjellemark heller, så er dette bortkastet.
Med den variant gjellemark som er i omløp i dag så tolererer denne salt veldig bra, så bra at du må ha en så kraftig dose salt at fisken faktisk dør først.
Jeg har saumfart internet på jakt etter løsninger om best ta knekken på dette utysket, men det er skuffende lite gode og holdbarløsninger.
Jeg har vært i kontakt med Dick Au og Andrew Soh samt diverse andre "berømtheter" angående dette fenomenet, men det virker som at de felles er gode til å skrive bøker , men når det kommer til bekjempelse av dactylogyrus så er de helt på villspor.
Nei, for å være enkel så er den beste prevensjon å kjøpe discus fra et sted som driver oppdrett fordi man driver ikke oppdrett samtidig som man har dactylogyrus i sine kar.
All annen fisk må ansees å ha gjellemark, i alle fall i disse dager og da er det ingen vits i å vente for "å se", men kjøre kur på de med en gang.
Jeg har kansje sagt det før en gang, men det finnes to typer discusakvarister og det er de som har erfart gjellemark og de som kommer til å erfare dette.
Dette er vel ikke bare et isolert discus fenomen, gjellemark går jo også på blandt annet maller. Maller som slippes opp i discus kar kan også ha med parasitt.

Jeg er ening med deg i lang karantene tid for nyinnkjøpt discus, uansett hvor den kommer fra.
Donald
[QUOTE=DiscusGeir]Vel om du mistet gnisten fordi jeg skrev ett "motinnlegg" mht til din 720 liter...

Nei, nei, Geir, eg tenkte på gjellemarken Forumpreik innvirker ikke på humøret mitt, og eg lar det heller ikke bli personlig.

Svar: Bra

En kamerat av meg har stengt ned hele discusanlegget grunnet "Asiagjellemark", og holder på med desinfisering av kar/utstyr ved bruk av kaliumpermanganat.
Dette skremmer vettet av meg, siden eg ikke har samme mulighet til oppbevaring av fiskene som han har, pluss alt arbeidet det medfølger.

Svar: Din kamerat må gjerne gjøre dette, mye arbeid som han egentlig ikke trenger gjøre.

DiscusGeir
Om dyrebutikker omsetter dette aner jeg ikke

Enkelte dyrebutikker selger Stendkerdiscus, men eg vet ikke om disse av og til har gjellemark. Det vil likevel forundre meg, siden de har et sterkt merkenavn, og har mye å tape på slikt.
Men at akvariebutikker innimellom selger discus med gjellemark er du enig i, Geir?

Svar: Om dyrebutikker selger fisk med gjellemark fra Stendker kan jeg faktisk ikke utale meg om.

DiscusGeir
Problemet med gjellemark er, selv om du har kjøpt en "frisk" fisk. Kan du også få inn gjellemark via vannkilde og bruk av feilaktig for.

Dette blir noe helt annet enn at discus med gjellemark slippes ut på markedet. Derimot kommer en kur til nytte i slike tilfeller

Svar:[/B, egentlig ikke handelsloven er klar på dette. Hvilken kur ville du så anvende? Mitt spm til deg hvem har ansvaret....

bjornik[QUOTE
Dette er vel ikke bare et isolert discus fenomen, gjellemark går jo også på blandt annet maller. Maller som slippes opp i discus kar kan også ha med parasitt.

Med hensyn til maller og gjellemark, ja det gjelder jo all fisk med gjeller så har jeg ingen erfaring med annet en discus og de medikamentene som gjelder her kan være dødelig for mange andre fiskearter.
Det at gjellemark og andre parasitter kan smittes over i ens akvarie ved intr. av ny fisk er vel noe de fleste av oss med en IQ på 20+ må vite.
Så stor fokus det er på gjellemark (dactylogyrus) hos discus må man spørre seg hvorfor har den å stor utbredelse hos enkelte akvarister og oppdrettere?

Dette er jo en parasitt som går på all type fisk også saltvannsfisk.

Jeg burde jo også ha fått den med all den VF discus og annen fisk jeg har kjøpt. Har ennå tilgode å se syntomer på slikt hos meg.

bjornik
Så stor fokus det er på gjellemark (dactylogyrus) hos discus må man spørre seg hvorfor har den å stor utbredelse hos enkelte akvarister og oppdrettere? Dette er jo en parasitt som går på all type fisk også saltvannsfisk. Jeg burde jo også ha fått den med all den VF discus og annen fisk jeg har kjøpt. Har ennå tilgode å se syntomer på slikt hos meg.

Det har seg faktiskt slik at enkelte varianter dactylogyrus er fiskerelatert d.v.s. at den foretrekker en type fisk fremfor en annen og i dette tilfellet så er det altså discus den foretrekker, men når det er sagt så vil den gå på annen fisk også når tilfeldigheten tilsier det.
Blant Koifolket er det en annen variant som byr på store problemer.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap