Discusheavens bakgård!

Litt om discushold, bilder, erfaringer samt mål og drømmer for fremtiden!

Noen ord om meg selv; familiefar på 40, gift, har to sønner og hus på landet. Utdannet som musiker men jobber som byråkrat på heltid. Mine to første discus fikk jeg av min kone i 2005, var solgt fra første øyeblikk!

Liker å lage samt finne ut av ting, har derav seks lekskuber på 100 liter hver seg, samt en 540 liter alt dette med tilhørende sump, alt med automatisk vannbytte. Dette er selvbygget og borret. Sist helg kjøpte jeg min første reol 6 x 128 liter med sump, automatisk vannbytte og avrenning her også!

Ett av mine mål for 2010 er for det første å ha en gjellemarksfri bestand samt prøve meg på oppdrett. For å klare oppdrett er jeg avhengig av å tilsette osmosevann da microsiemensnivået er for høyt i kranvannet!

En av grunnene til at jeg prøver litt utover det å ha discus som selskapsfisk er at det er mange av dere der ute som har hjulpet, veiledet og inspirert meg på begge våre fora her på nettet!

Discusheavens forgård er et lite kjellerrom på 3 x 2,40 m, her er lekerommet til far, rommet har vært rigget opp og ned flere ganger i løpet av et års tid nå. I tillegg har vi en 240 liters juwel integrert i kjøkkenet vårt!

Noen bilder fra fisk i reol:
Noen bilder fra hjemmelimt 540 liter:
Og noen bilder med ulikt innhold i kjøkkenakvariet:
Gratulerer med ny reol!
Morsomt å se at du utvider litt i din forgår Lars
Nå er vi snart ferdig med vår ombygging her hos oss også så vi får nå dobbelt størrelse i forhold til tidligere

Du får komme en tur i løpet av sommeren og hilse på.

Mvh Roger
Fars stoltheter, intens foring med røde mygglarver, ligner jo redrose men er som sagt krysset med f1 alenqer;
Og den andre varianten fra samme avkom;
Flotte fiskene dine har blitt Lars Roald og lykke til med planene dine utover i 2010.
....en stund siden sist!
Fem måneder har gått, fikk gjellemark igjen og alt av fisk ble medisinert med kalium samt at alt av anlegg ble tørket og infisert. Har nå 1900 liter puttrende inkl kjøkkenakvariet, en juwel 240.

Noen bilder:

I Nyanskaffet flokk med f1 coari og f1 tefe
II Leoparder og alenquer x redrose
III Alenquer x redrose
Et par bilder til av overskuddsfisk som legges for salg

Alenquer x red rose:
Discusheaven
Fem måneder har gått, fikk gjellemark igjen


Misforstår jeg nå? Du medisinerte og gjorde alt etter boka men har fått gjellemark igjen nå? Trodde du nettopp ble friskmeldt?
Hei Magic!
har frisk fisk og rene anlegg nå, klipper mitt siste innleg fra tråden til kjartanf.:


Ettertanke:

Desember 2009 hentet jeg en flokk med friske f1 alenquer x red rose på ca 5-7 cm, satte de i anlegg bestående av fire kuber (tre av disse med diverse annen discus gående) alle over felles sump. Etter en uke "klødde ungfisken seg" opp etter overrenningsrør. Satte i gang kaliumkur og startet 21 dagersblogg om Kais kaliumkur. Fisk ble frisk, men sumpen ble med den viten aldri tørket og infisert før kubene ble koblet til

Påsken 2010 limte jeg opp ett nytt anlegg og satte i gang nye filter. Ovennevnte fisk fikk en ny kur før de ble satt i det nye anlegget. Det fatale skjer og alt lekker, fisk flyttes over i nyinnkjøpt komplett bruktanlegg med sump, pumper, filtermasse og akvarier som ikke var tørket eller desinfisert - gjellemark konstantert etter en mnd.

Etter nøye planleggeing med oppstart etter endt sommerferie har jeg nå 1700 liter puttrende i akvariekjelleren, resilikonerte, nye filtre og desinfisert utstyr og mere til. Tre uker etter endt kaliumkur sitter jeg med 12 voksne fisk, egg legges og par dannes, alt friskmeldt. I tillegg fores 10 stk f1 grønn discus drettet av trådstarter Kjartan. Hele anlegget er viet til f1 og f1x redrosevariantene mine - kjenner jeg meg rett kommer det vel noe vf inn dit også en gang

Kjøkkenakvariet, en juwel 240 er nå tørket og pumpehus er limt fast igjen, tre leoparder på 17-19 cm flytter inn i dag, dette er et selskapskar og jeg setter pris på disse asiavariantene som også er et fryd for øyet.......mitt ihvertfall

Det går an å ta stilling til gjellemarksproblematikken, ta avstand fra normalisering og ikke minst ta avstand fra å la være å gjøre noe med dette siden mestparten av fisk under omsetting har gjellemark.

Tror fiskene mine har den bakterieflora som trengs, det eneste den skal slippe å møte er Dactylogyrus, den er ikke velkommen hjem til min fisk!

Om jeg er redd for å ta inn annen fisk: NEI overhode ikke, men den får kaliumskuren i eget karantenakar før den settes i mine system.

Avslutter med dette mine innlegg i denne tråd da jeg synes Kjartan har gjort en fenomenal jobb vedr påvisning av problematikk og omfang av gjellemark, samt delt raust med sin viten om hvordan alle som vil kan bli kvitt gjellemark en gang for alle!

Lykke til alle discuseiere!

Lars Roald


"
Godt å høre. Følger med på tråden til Kjartan på nettakvariet og har lest denne opsten din før, men mistforsto deg bare på det siste innlegget ditt. Må slutte å lese på akvaforum tror jeg.

Godt å høre at du ble kvitt svineriet. Gleder meg til å sette opp hovedkaret mitt igjen. Men jeg kjører lett noen uker ekstra i karantene og ekstra uttørking for å være sikker
Noen kveldsbilder fra kjøkkenakvariet, tatt med nattlys, noe refleks.....
F1 coari og f1 tefe er en morsom gjeng, ekte grisegrevlinger, vokser og begynner allerede å få anelse av grønnfarve..... Bildene ble tatt når de var ca 16 uker!
Lek og egglegging på alenquercross. Ca 8-10 uker siden endt kaliumkur, dette er relativt ung discus men de har lagt fem ganger siden kaliumkuren ble avsluttet. De to første gangene spiste far opp eggene, de to neste ble det ingen tin, denne gang endte det med 5 befruktede egg, liten hale dirrer )

Regner med det hele er borte i løpet av neste time, men nå er de klare for nye runder!

Kranvannet mitt har høy microsiemens, ca 140-150. har ikke skaffet osmoseanlegg enda så jeg bruker 50 % regnvann og 50 % kranvann, ser ut til å fungere brillefint!

Legger ved noen bilder;
Alenquer ss?
Fortsatt lek og egglegging i akvarierommet, denne gang av et annet par. Mor er alenquercross og far er en rugg av en leopard snakeskin. Disse fant hverandre da en flokk på 8 gikk i kaliumbehandling. Dette er deres andre legging. Blir egg befruktet og jeg lykkes med å fore opp et kull blir det spennende å se resultatet, noen antar jeg ligner mor og andre far, eller er det slik at rødt/brunt er dominant overfor blått?

Ellers har jeg solgt ut to voksne leopard snakeskin som hentes neste helg!

Legger ut noen bilder (skittent glass og refleks):
høy microsiemens - det var et nytt uttrykk for meg. Orker ikke google spør bare forfatter selv
Målsetting for 2010 nærmer seg med stormskritt. Egglegging nr to til leopardsnakeskin x alenquercross har gitt resultater; wigglers på potta i går og som fortsatt er der ))) Det er ikke flere enn ca 20, enten bærer foreldrene de frem eller så ender de vel som mat i forbindelse med neste egglegging. Nå er det op til fiskene, jeg får ikke gjort annet enn å følge daglige renholdsrutiner og foringer.

Alenquercross paret har lagt ca 300 egg i går ettermiddag, nå på morgenen var det kun ett egg som var hvitt, dette lover også godt!

Hei magic:
Microsiemensnivået forteller om vannets ledningeevne og påvirker eggenes mulighet til befruktning/klekking av egga. Norsk kranvann er ofte yppelig for oppdrettsdiscus eller brun vf, det som kan ødelegge norsk kranvann i tilfellet er der det brukes marmorstein til rensing av råvann. I vår kommune er råvannet på ca 49 microsiemens og ph på 6,5. I kranen er microsiemensnivået på 144 og ph på 8. Kranvannet er ypperlig for oppvekst men holder ikke for avl.
Gøy å følge med på tråden din
300 egg er jo helt rått!

Hvordan fikk du tak i opplysningene for mikrosimens? Måler du selv eller ringer vannverket?
Alenquerparet har stått ved sine egg og viftet iherdig, jeg kunne telle ca 100 egg som står og vibrerer (tynn liten hale stikker ut) så dette lover godt! Tilsvarende mengde er hvite samt noe spist opp. Moren har begynt å rense en annen del av potta, antar at hun har valgt dette som sted for å flytte wiglers fra de ubefruktede egga etterhvert. Dette er et harmonisk par som ikke sloss. Dette paret, såvel som alenquer x lss, fant hverandre under kaliumkuren som jeg startet i midten av august.

Magic:
Bare å kontakte lokalt vannverk så får du den info du ber som. Jeg står på varslingsliste vedr kloring (noe som primært kun skjer i etterkant av reperasjoner på vannledningsnettet) da 24 timer i forkant!

Til salgs:
Alenquercrossene, 4 stk avbildet på innlegg 13, må nå ut grunnet fremtidig plassmangel. Disse er mellom 15-17 cm og begge kjønn er representert. Kan hentes på Bjørkelangen for 1800,- eller kjøres til Lillestrøm/Eidsvoll/Askim, da for 2000,- Kaliumkur er kjørt på disse og de spiser alt. Send sms på 92439222 så tar jeg kontakt....
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap