Tråden om det Gry styrer med.

Nå har jeg spredt små og store ting om alt og ingenting ut over hele forum, så nå gjør jeg som Mona; jeg lager min egen tråd. Da blir det lettere for meg selv å finne frem til tidligere erfaringer og ting jeg har gjort, og jeg slipper å lete over alt.

Dagens fangst på eggfronten ble; 25 Metaeegg, og 11 Sterbaiegg.

Det er lenge siden jeg har plukket ut eggene av karene nå, men siden det går mot høst og akvarietid nå så er det greit å begynne med litt kontrollert klekking igjen :0)
Forskjellen på Sterbai og Metae-egg.
Her ser dere størrelsesforskjellen på Sterbai og Metaeegg. Det største er fra Metae. Ynglen fra Metae når den er nyklekket, er som en to ukers Sterbai.
Så kjekkt at du og starter en egen tråd Gry
Både du,Mona og Birger har så utrolig mye å tilføre oss mer "uvitende " av både erfaring og kunnskap,hver på deres måte.

Leser innleggene i disse trådene så ofte jeg har anledning,veldig lærerikt.
Så bare pøs på
Så hyggelig å høre da! Takk for ros. Det sitter veldig mange med mye, mye mer kunnskap enn jeg har her, men det er bare det at mens de klarer å holde på i stillhet, så liker altså jeg å skrive litt inni mellom :0) Uansett gøy at noen leser det man skriver da, også håper jeg dere tilfører deres opplevelser, tips og hint. Det er så spennende å høre alle de forskjellige måtene vi får fram yngler, eller får fisk til å trives på :0)
Ja dette med å få frem yngel ser ut til å være mange måter å få det til på,så det er om å gjøre å finne sin metode som en finner det greiest .

Må ellers bare fortelle om mine Adolfoier: la de ut for salg siden jeg ikke klarte å få tak i flere(har bare 4 stk.).Dette likte de visst ikke for nettopp da fant de på å legge egg

Fant tilfeldig noen egg i javamosen for et par dager siden,lot de være der i håp om at de skulle klekke der.Enda har de ikke det da,men så noen tomme skal i dag,så kanskje det har vært flere og at noen har klekket?
Skal bli spennende å se om det dukker opp noen yngel
I alle fall så skal de få lov å være hos meg videre og.
Må nesten le. Allurat slik var det da jeg begynte å tenke litt høyt på å selge concolor-gjengen min. Da begynte de å legge egg for første gang, og de har ikke stoppet siden! Gøy!
Ja, eggene dine har helt sikkert klekket. Da dukker det sikkert opp mini Adolfoier om en måneds tid. De holder seg jo gjerne gjemt til de er ca så gamle. Du kan tro jeg siklet på annonsen din, men det er jo så alt for langt unna meg. Var jo bra de ikke ble solgt da nå som de har bestemt seg for at de vil øke bestanden ;0)
Ja jeg er kjempeglad de ikke ble solgt, av og til skulle en nesten tro de var tankelesere

Så jeg skal nok følge godt med om det skulle dukke opp noe yngel,det hadde vært helt topp
Et par bilder tatt i dag.

Det første er av en Hypoptopoma Gulare. Dette er en "fetter" av Ottoen, men mye større. Den legger egg på glassruter og blader akkurat som Corydoras og er en artig skrue. Våre pleier å henge opp i vannskorpen og suge i seg flakfor som flyter på overflaten. Ellers er det en veldig fredelig og snill fisk.

Det neste bildet er "dagens Black-bilde" Kan ikke få tatt nok bilder av skjønnhetene så dere får bare bære over med meg :0)

Det siste er av en reke jeg ikke har sett på to måneder, og som plutselig satt å stirret på meg fra undersiden av en pumpe jeg har..... Skummelt!

Semiaquilus
Nå er jeg litt overrasket her.

Jeg skrev inn på corydorasworld at semiene mine lekte i går, og da får jeg til svar at det ikke er registrert lek på denne arten noe sted, og de som har lekt så ofte her! Det som var det verste var at jeg akkurat hadde avtalt å selge dem!

Da var det godt at han jeg skulle selge dem til (Birger på nettakvariet) var så snill å si at vi kunne oppheve salget!
Nå skal de opp i en 90 liter alene og jeg skal begynne å ta ut eggene, det er nå helt sikkert!

Her er et bilde av en av de fete damene.
Tre rognfulle damer.
Noen av dere skriver til meg og sier dere har problemer med å skille ho- og hann-coryer. Her kommer et knippe med rognfulle damer. Det er ikke vanskelig å se hvordan magen buler ut mellom brystfinnene. Slik blir ikke brystet på en hann :0) Det første er en helt vanlig Aeneus Albino, den neste en Vf Virgineae, og til slutt en Semiaquilus.
Legger inn et bilde av denne trioen. Er de ikke fine? Dette er noen av de største coryene man får tak i. Virgineae, Semiaquilus og Stenocephalus. Stenocephalusen er ca 9-10 cm når man måler fra nesetipp til enden av halefinnen og veldig høye/kraftige.
Her er et gammelt bilde som viser Stenocephalus ved siden av en voksen Aeneus. Ganske stor forskjell i størrelsen :0)
Å herrejemeni for en størrelsesforskjell! :o Hadde jeg vært aeneusen i dette karet tror jeg jammen jeg hadde fått et mindreverdighetskompleks!


Vel, du kan nesten se på den at den synes dette er litt flaut.
Ja - du kan se hvordan den skuler mot siden / bort på den ene...
Liz H
Ja - du kan se hvordan den skuler mot siden / bort på den ene... :D
hihi, ja han kan ikke helt vise at han kikke litt beundrende på sidemannen.
Befruktede egg.
Det er mange som mailer og spør om hvordan befruktede corydoras-egg ser ut. Det er litt vanskelig å beskrive den gyldne, glassaktige fargen, så her er et blide :0)
Hvilken fisk hører de der eggene til da? :P
Malin.P
Hvilken fisk hører de der eggene til da? :P:)

Akkurat disse er fra Metae, men bortsett fra størrelsen er alle befruktede egg av denne fargen, uansett art :0)
Gry
Det er mange som mailer og spør om hvordan befruktede corydoras-egg ser ut. Det er litt vanskelig å beskrive den gyldne, glassaktige fargen, så her er et blide :0)

Akkurat som runde rav-klumper, jo! (Rav = forsteinet kvae)
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap