Operasjon 200x75x60 (900L) :)

Da har jeg tenkt og lage en tråd om mitt prosjekt. I midten av fellesferien bestillte jeg en Aqualine 900L akvarie og møbel. Og en sunrise lysarmatur fra Bresslein 2x 80W T5.

Jeg og Håvard bestillte sammtidig for og slippe frakt utgiften siden vi bestillte ganske mye.

Dette blir bra tenkte jeg. Det kom 1 kolli til meg. Men hva med resten spurte jeg han som kom og leverte varene... Nei han hadde ikke sett noe, dette var det han skulle levere. Jeg prøvde og ringe NordCargo men siden klokka var over 16.00 var det ingne som svarte.

"Pakken" hadde en vekt på ca 250 Kg. På kollien var det mye dekkgalss som ikke var mine, men noe Håvard skulle ha. Jeg ringte til Håvard og spurte om han trengte noen dekkglass. Og om han hadde fått noen vare, men det hadde han ikke jeg tok turen bort for og levere dekkglassene som ikke var mine.

Jeg ringer til NordCargo og spør om det er noe de har glemt og levere.. Men nei de hadde levert alt som skulle leveres.

Da tenkte jeg som så, møbelen og lyset kommer vel når Håvard får sine varer.

Dagen kom og Håvard mottar varene sine. Han ringer til meg og sier det kom ingen møbel. Men det som var kommet var jo Lys armaturen. Ikke gale det nei. Jeg ringte til levrandøre og spurte ette møbelen. Og han i telefonen svarte F#"% den har vi glemt og sende med Møbelen. Så da måtte jeg vente en uke til på at møbelen skulel dukke opp.

I løpet av den uken fikke jeg jo malt bakgrunnen på akvariet svart. Jeg brukte Akryl maling til dette, siden den er lett og ta av hvis jeg skulle finne på og gjøre det en gang.

Da møbelet kom (har ikke bilde av det, eller noe av byggingen).
Var jo en gledes dag for meg, nå går det vel et par kvelder på og bygge dette, var det første som slo meg. Men det måtte jo være noe denne gange også.. jeg åpnet alle eskene for og finne tegningen men det viste seg at det ikke var noe tegning i noen av eskene.. F"#¤%, Sa&¤&/ jeg bannet og steikte.
Det var vel ca 10 000 deler som skulle sammen, og jeg ville ikke prøve og bygge dette engang uten tegning. Da var det og komme seg inn på internett for og se om jeg fant tegning, men det viste seg og være vanskelig.
Den kvelden fikk jeg bygget de 6 skuffene. Som skulle være i møbelet.
Så sendte jeg en E-Mail til levrandøren. Jeg spurte om det var mulig og få tegningen tilsendt på mail i PDF format. Når jeg kom hjem fra jobb dagen etterpå var tegningen på mail, jeg startet byggingen med en gang (Hadde nesten ikke tid til og spise middag) Møbelet ble ferdig... Jippi endelig ferdig
etter mye om og men.

Da jeg hentet vateren var det jo langt fra vater.. Hvordan skal vi løse dette det er jo ingen mulighet og stille på føttene. Jo jeg fikk tak i kapskiver på 1mm, 1,6mm og 2,5mm

Bilde 1. Akvariet levert på døren av Box Delivery.
(Underlevrandør av NordCargo)

Bilde 2. Er jo møbelet

Bilde 3. Ja alså kappskive.

Andreas Bjørvik
Hva kan man si.... 900 jævla liter...
Det er faktisk 818 liter med vann. Opp til avstiveren på langs.

Her er 2 bilder til.

God plass til meg i akvariet
Merkelig at det ikke var justerbare føtter til dette bordet. Effectlinebordet har dette og dete bordet ser jo ut som et?.

Blir et flott hjem for noen flotte maller dette
Geir Kristiansen
Merkelig at det ikke var justerbare føtter til dette bordet. Effectlinebordet har dette og dete bordet ser jo ut som et?. Blir et flott hjem for noen flotte maller dette :-D


Jeg reagerte litt på at det ikke går ann og justere føttene på dette bordet. Men det løste seg tilslutt

Og ja dette blir hjemmet til L-128

Andreas
Dette blir spennende å følge med på, Andreas
Herremoses for en størrelse på et slikt akvarium... Man må lett bli overveldet første gang man ser det hjemme i egen stue?
Jeg er ikke sjalu. .................... Neida ikke i det hele tatt :SIKLE:

Hva slags fisk skal du ha i dette ?
Jeg må innrømme at det ble ganske stort når alt kom på plass. Jeg visste at det var stort, men ikke så stort

Når det skulle gjennom den siste døren var det 1 cm klaring på høyden, og det er ikke akkuratt mye, men det var nok

I tillegg blir det 2 stk Fluwal FX5 og 2 Stk AquaClear 110. Da blir det tilsammen 13800 L\T sirkulasjon. Det må vell holde til dette akvariet.
Begge fluwalene står hos Morten Kirkevåg til innkjøring.

Varmekolbene er og blir 2 x Sera 300 W.

Noen forslag til innredning??

Og jeg har erfart at L-128 er en god algespiser og derfor trenger jeg lys som fremhever alger. Jeg har sett litt på disse 2 rørene. Nr 1, Nr 2. Er det noen som har et annet forslag til lysrør.?? Det er denne armaturen som skal brukes. Og det som er minuset med den er det at det ikke er plass til måkevinge reflektor. Så derfor trenger jeg en annen type reflektor, forslag??

Og en liten ting til noen av dere tenker sikkert at dette må ha kostet en fot og en arm, men det har alså ikke det... Alt er kjøpt av en som impoterer akvarie utstyr. Så det var ikke så gale..

Mats Hansen: Jeg skal ha i denne i dette akvariet.
Som jeg skal prøve og drette. Noe jeg tror er ganske vanskelig.

Andreas Bjørvik

Hehe . så det sto allerede etter jeg la inn innlegget.

Artige fisk. Kunne tenkt meg ett par selv, men får vel holde meg til discusene
Satte nettop opp et akvarie på 400l til disse. (Hadde ikke plass til større)

Jeg syns det er tøft med røtter som henger ned i vannet jeg da
Du kan jo lese om det her hvis du vil. Det er slik jeg har satt opp mitt.
Hvor har du fått tak i de røttene, det var ganske stilig.

Andreas
Gleder meg til å se dette oppe å går. L128 er jo en fantastisk malle!!
Så stiligt. mitt akvariet blir liksom litt lite i forhold..hehe...
kjempebra du har tenkt på dybden, kunne selv tenkt meg litt mer dybde, etter som den nye bakgrunnen tar litt av plassen.
Det er imponerede. For et kar.
Gleder meg til å se det i "action"

Mvh Linka
chemistry girl
Så stiligt. mitt akvariet blir liksom litt lite i forhold..hehe... kjempebra du har tenkt på dybden, kunne selv tenkt meg litt mer dybde, etter som den nye bakgrunnen tar litt av plassen.


Jeg har ingen planer om innvendig bakgrunn foreløpig. Men det er ikke godt å si hva som skjer med tiden.

Innredningen blir i hovedsak steiner, så det blir noen turer til på kysten for å hente stein. Jeg trodde jeg hadde mye stein, men den gang ei.

Andreas Bjørvik
Forstår at du koser deg om dagen! Et herlig prosjekt du har startet på!!!
Bildet av den nesten to meter lange "fisken" var fornøyelig.

mvh
Andreas Bjørvik
Hvor har du fått tak i de røttene, det var ganske stilig.


Det er RedMoor røtter, som fås hos f.eks. Aquamanias.

Den danske nettbutikken Cichlidecentret.biz har dem også, det var der jeg kjøpte dem første gang.

De røttene er veldig lette og veier knapt noenting, så f.eks. seks kilo gir deg MASSE røtter og lite frakt
Hvis jeg ikke husker helt galt, så veide jeg en haug slike røtter en gang, en etter en, og de varierte i vekt fra ca 650 til 900 gram pr stykk.


De har dessverre ofte oppflyt og synker ikke så ofte av seg selv, men en sugekopp skrudd inn i hver rot fikser den saken.
Skal du ha mye stein i karet, kan du jo også forankre en lang tynn gren blant steinene o.l. og bruke steinene som "blylodd"


Noen som har prøvd de sirk. pumpene ??

Så interessante ut..

Mvh Linka
Geir Kristiansen
Har du sett på disse [URLBLOCK1]


Jeg har ikke sett dem før nei.... Virket intresant, men jeg har allerede kjøpt 2X AquaClear 110.

Mona var det store røtte som kom i pakka når du kjøpte RedMoor røtter?

Andreas Bjørvik
Andreas Bjørvik
Mona var det store røtte som kom i pakka når du kjøpte RedMoor røtter?


Njæææ, store og store... jeg bare ser for meg deg ligge rett ut i det gigantkaret, og alt blir jo smått i forhold da
Men de fyller godt i mine kar, jeg har kanskje saget et fåtall av dem litt for å få dem nedi. Men dette er kar i str. 98, 128 og 180 liter.

De er lette å "pusle" sammen og skru i hop om man vil ha en stor sammenfiltret vase av røtter, skulle jeg tro. Med alle de krokete grenene er det umulig å se at de er "skjøtet" tipper jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap