Boktips til nybegynner

Kjøpte meg 2 nye bøker for ikke så lenge siden, og angrer ikke.
Er Ulrich Schliewen som har skrevet begge to:

- Akvariefisker, en oppslagsbok over de 300 mest vanlige akvariefiskene, lett beskrivelse av artene og tips til noen andre arter som går godt sammen.

- Akvariet mitt, en god bok med tips og råd når det gjelder oppsett, fisk, for, planter og litt til. En enkel og god bok for nybegynnere..

Skulle ønske jeg hadde disse da jeg begynte med akvarium.
Har selv Norsk akvarie- og hagedamsleksikon og Akvariet fra A til Ø. Flotte bøker, noe alle burde skaffe seg FØR de begynner med akvarium.
Plussmedlem
Gode tips! Eit par av desse er også omtalt i artikkelsamlinga vår.
hah! Jeg har faktisk 3 av de fire nevnte bøkene!
(jeg har ikke norsk akvarie og hagedamnleksikon)
jeg kategoriserer meg vel ikke som nybegynner lengre, men kommer jeg over ei akvariebok jeg ikke har, så legges den kjapt til samlingen!
gode akvariebøker er alltid kjekt å ha!
Det står nemmelig ikke det samme i alle sammen!
Akvariet fra A til Ø har jeg også.. Super bok.
Har en hagedambok også, enda jeg neppe blir og få det :P
De er kjekke å slå opp i iallefall!
Og ikke minst er det en fornuftig bruk av den "lange" ventetiden på fisk i innkjøringsfasen av akvariet
Kan anbefale "Akvariehåndboken" fra Aschehougs, mange fine bilder og beskrivelser av en del fiskearter, også saltvann.

Og til kampfiskeiere: "Your happy healthy pet - Betta" av John H. Tullock. Dekker det meste angående Betta splendens=)
Merket deg jeg å nor jeg var ny bejuner på chikli....
det merket jeg å jeg drev å puta oppi den fisken jeg vile så kom den dagen jeg oppdaget jeg fik lust på chklider så jeg reist til butikken men då jeg kom dit å viste den fisken jeg sko ha så fikk jeg et spørsmål jeg aldri kune tenke meg
de spørt vilken fisk jeg skole ha oppi med den fisken jeg hadde opp svarte jeg det jeg hade så men då ble jeg åverasket det jek jo isje det :S så det ble til å luvere inn den fisken jeg hade å da fik jeg jo butet in den fisken jeg vile ha

då sjupte eg bok du git for å lesa ka fisk eg kone kombinera me chiklide git

så bøker kan vere smart

etter det så har jeg ikke vert ny bejuner kan en go del om de flese fiskene

så jeg anbefaler bokk før du sjøper akvarium ja
Hva koster disse?
Bare lurte på hva disse bøkene koster som du nevnte? Vi er i prosessen med å skaffe oss vårt første akvarium ever og vi har fått litt tips på hva og hvordan ting skal gjøre..
Men det er jo greit allikevel å lese litt om eventuelle fisker man ska ha oppi der..


Mvh

CatClaw
Akvariet fra a til å, og Norsk Hagedam og akvarie leksikon koster drøyt 400 pr. stk +/-

Anbefalte bøker på det sterkeste. Får nesten all infoen du trenger, resten får du her inne
det er også lurt å sjekke sitt lokale bibliotek
Ser at Norsk Akvarie-og Hagedam-leksikon er på tilbud til 199,- kr nå. Se anonsene på høyre side her.
Det er en bok å anbefale.
Fisken Magnus
Ser at Norsk Akvarie-og Hagedam-leksikon er [URLBLOCK1]. Se anonsene på høyre side her. Det er en bok å anbefale.


auda, kjøpte den hos en lokal bokhandler for 3 uker siden og betalte pver 400 for den... typisk. Men det er en veldig bra bok! Anbefales
Inaktiv bruker
Jeg har selv akvarie og hagedamleksikon, akvariehåndboka og The aquarium fish handbook. Alle anbefales varmt men må gi litt ekstra ros til sistnevnte; the aquarium fish hand book" selv om den er engelsk. Det står vanskelighetsgrad fra 1-10 ,temperatur i celsius og farenheit, temperament, svømmenivå, føde, sosial sammensetning ph-gh størrelse i naturen og størrelse i akvarium. På beskrivelse av arte er det "range, scientific name, popular names, characteristics, gender, breeding og special care. I tillegg er det nøye detaljerte bilder




:P
Inaktiv bruker
Vil anbefale boka akvariefisker
Veldig grei bok med fakta og bilder av de fleste ferskvannsfisker. Der står det fakta om hvilken størrelse på akvariet fisken foretrekker hva den foretrekker av for, vannverdi osv,osv. Jeg har selv lånt denne på biblioteket. anbefales!

Denne boken kjenner jeg ikke så mye til.
Den tar for seg tips mht oppstart av akvarium og anskaffelse. m.m
Boka:Akvariefisker har jeg kjøpt.
Den er veldig bra bok.
Der er det over 300 fisker med bilder og fakta om den og hvordan den trives-vannverdier, tempratur osv.
Det står også om Biotop akvarier og Levefødende fisk, kulefisk osv.
Jeg anbefaler ikke å kjøpe bøker, bortkasta penger. Jeg eier ikke en eneste bok, når jeg lurer på noe googler jeg det. Mye raskere enn å slå opp i ei bok, og helt gratis
Det er koseligere å lese i en bok enn fra en dataskjerm, etter min mening.
Dessuten stoler eg mer på informasjon i en bok enn det eg leser på nettet.
Og i bøker dukker det opp interessante opplysninger som man ikke engang har tenkt på å lure på
Donald
Det er koseligere å lese i en bok enn fra en dataskjerm, etter min mening. Dessuten stoler eg mer på informasjon i en bok enn det eg leser på nettet. Og i bøker dukker det opp interessante opplysninger som man ikke engang har tenkt på å lure på :-)


Men det forutsetter at boka er " up to date", står mye rart i gamle akvariebøker som ikke bør følges lenger.

Selv så har ei ei bok som jeg bruker som oppslagsverk og det er L-Maller av Ingo Seidel. Mye nyttig info.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap