Discusene mine døde, er det for de at jeg tok dem oppi med en gang?

Har 0 nøytritt og 0 nøyrtatt og veldig mykt vann og et 110 l akvarie med 28 grader, men kjøpte to nesten voksne dusciser og de døde etter bare et par timer, men når jeg kjøpte de sa butikkmannen at jeg skulle ta de oppi med en gang fordi de var så store at de ikke kunne være 20 min i pose oppi akvarie.
jeg har en liten duscis som har vært oppi der i 3 dager og den klarer seg fint.
Hva er grunnen til at de døde er det at jeg tok dem oppi med en gang?:S
Trenger svar FORT ellers kan det henne at den andre også dør!:S
hvilke vannverdier gikk fisken i før og hvilke verdier har du?
Innkjørt akvarium? Andre fikser enn den lille som lever?
Sjekk feks denne linken om vannverdier.

Lykke til.

Espen
Unnskyld at jeg spør, men hvorfor prøver du å ha nesten voksne diskus i et 110-litersakvarium?
Jeg trodde det var omvendt av slik butikkmannen fortalte deg, og at voksne discus måtte tilvennes nye akvarier med god tålmodighet. Altså lang tid i posen og små doser vann med jevne mellomrom. Jeg mener hvertfall å ha hørt dette..
Kampfisk
Unnskyld at jeg spør, men hvorfor prøver du å ha nesten voksne diskus i et 110-litersakvarium?


Ja det må jeg også spørre om? Er det butikke som har lurt deg til å gjøre dette?
Selv om fiskene måtte raskt ut av posen, akklimatiserte du dem vel før du slapp dem oppi karet?
Hva er veldig mykt vann? Verdiene?
Han sa at det gikk an og ha de oppi et 110 l og at jeg skulle ta de oppi med en gang men kan de ikke leve i et 110 l akvarie?
han sa at jeg bare skulle ta dem oppi med en gang siden de var store til og ha i pose og at de var sterke nok til og ta dem oppi med en gang
nå har ikke jeg discus, men jeg hadde ikke hatt dem i et 110 liters kar.
hvor stort kar må jeg ha for å ha discus
jeg hadde tatt over 200 liter, kanskje også 300, men som sagt, nå har ikke jeg discus. og er heller ingen ekspert
Jeg regner med at du har skjekket under artikler her på AF før du gikk til anskaffelse av diskus?
Masse nyttig stoff der og det står også litt om str på akvarier.
......Trykk her.......
Har jeg vært deg så ville jeg lest litt av den infoen som finnes her inne ang discus.
Printet det ut å tatt det med til butikken dær du kjøpte fisken.
Så krever du pengene tilbake.

110L er alt for lite akvarium før voksne discus.
Minimum 300L.

Discus kan være en veldig vanskelig fisk å holde.
Det sies at den er veldig varsom på vannverdier.
Jeg trur nokk at dine døde pga sjokket av å komme over i ditt kar uten å
venne dem til dine vannverdier.
Sier ikke det er noe galt med dine verdier.

synd at dem døde før det er en flott fisk.
Ikke for å være frekk, men er du sikker på at det er Discus? Da har du vel brukt litt penger på kjøpet også? Discus er jo ingen billig fisk. Hvis selgeren har sagt det du skriver må du dra tilbake til butikken og røske litt tak i dem. Er jo helt på jordet å selge deg en dyr og vanskelig fisk til det lille karet ditt. Rein svindel. Ville gått tilbake med den som lever og kreve pengene tilbake for både den og den som døde.
ok har vært og snakka med han han skulle gi meg en ny discus på torsdag men den dør kansje da:S

Gjør deg selv en tjeneste og ikke prøv på å holde discus i en 110 liter. Som nybegynner vil du ikke klare å holde liv i disse. Spesielt dårlig går det når de settes inn i et alt for lite kar. Det som skjer er at vannverdiene dine vil svinge utrolig mye og fisken vil vantrives av den grunn.

Dscus er noe man holder i store kar etter å ha lest seg kraftig frempå på hva som skal til for å holde dem.

Når det gjelder aklimatisering av discus så skal dette foregå sakte. Spesielt pH vil påvirke finnene hvis forskjellen på vannet i posen og i karret er stort.
er det ingen sjangs for at jeg klarer og holde dem i 110 l
Plussmedlem
En sjanse er det alltid, men...
Det er også en sjanse for å overleve et hodeskudd, uten at jeg ville vært villig til å ta den sjansen....

Jeg vet det var flåsete skrevet nå, men det var for å vise en litt absurd sammenligning.

HVORFOR ta sjansen, når sjansen er liten...Hvorfor ta sjansen når erfarne folk her inne (ikke meg) advarer deg mot det... Hvorfor kaste bort penger på noe det er liten sjans (svært liten) for at vil gå... Be heller om å få annen fisk istedenfor ny discus...

Skulle jeg holdt et par discus ville jeg HVERTFALL hatt 325liter med kraftig filter. Skulle jeg hatt flere ville jeg gått opp på 540 eller 600liter med tilsvarende filter...
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap