Heidis akvariehjørne

Ja dette er da starten på min akvariedagbok.

Jeg fikk mitt første akvarium som 14-åring, en 30-liter som ble fylt proppfull med allverdens fisk. En neontetra, en gullbarbe, en scalare, en gullfisk, en praktbotia, en kuhliål osv. Jeg hadde nok hørt om regelen "1cm fisk pr. liter vann", men det fantes jo så mye fine fisker! Filteret, et luftdrevet i starten, ble fylt med filtervatt og kull. Etterhvert ble det byttet ut med et mer moderne, og svampen ble selvfølgelig grundig vasket i kokvarmt vann annenhver uke. Ved vannbyttene ble det slamsuget grundig, og byttet sikkert 70% av vannet hver gang. For å få rett temperatur på vannet i bøtta, varmet vi vann i aluminiumskjele og fylte på. Aquasafe til sist, rett i akvariet. Noen fisk døde jo innimellom, og da merkelig nok gjerne etter et vannbytte. Like trist hver gang.. Jeg kjøpte et arsenal med medisiner mot alskens fiskesykdommer, de fikk jo både finneråte, sopp, munnråte, fløyelssyke osv. De ble stelt med etter alle kunstens regler. Grusen ble slamsuget enda bedre og filteret renset oftere. Tilslutt ble det ikke kjøpt inn fler fisk etter at de gamle forsvant, og akvariehobbyen ble lagt på hylla.

Ti år senere gjorde jeg et nytt forsøk. Jeg fikk et gammelt 180-liters akvarie av en snill onkel, og supplerte med et utvendig filter - et eheim 2213. Personalet i fiskebutikken ga nok litt bedre råd, for fiskene levde lengre ihvertfall. Gyppyene, platyene og sverddragerne fikk en million barn, så fikk kjøpt en brukt 60-liter til disse, i tillegg til 30-literen fra barndommen. Kjøpte også en 250-liter etterhvert, så jeg kunne ha litt andre fisk. Akvariene ble solgt og gitt bort etter noen år i forbindelse med flytting. Beholdt 250-literen, som ble stuet bort i en bod.

5-6 år senere tørket jeg støv av 250-literen og startet opp igjen. Nå fantes det masse informasjon på internett, og jeg lærte om nitritt og mye annet grunnleggende akvariehold. Jeg fikk interesse for planter, og satsen putret jevnt og trutt. Dvergciklider, corydoras, ancistrus og kardinalneon flyttet inn i karet. Hadde vel også noen SAE og litt annet smått. Falt veldig for de små hissigproppene apistogramma, og satte opp en 112-liter til et par panduro. Disse ynglet jo, og jeg beholdt et par av barna da foreldrene døde. Disse barna levde forøvrig i 6 år tror jeg. Jentungen fikk sin egen 112-liter med gyppy, platy og molly. Disse ynglet flittig, og fikk heldigvis gitt bort overskuddet. Da corydorasene la hundrevis av egg på rutene plukket jeg ut noen få, og disse måtte jo få sin egen 54-liter å vokse opp i når isboksene ble for små. Begynte å få litt taket på ting nå.

Flyttet igjen, og denne gangen ville ikke 250-literen mer og begynte å lekke. Glassmesteren klarte ikke fuge det for meg, så da var jeg uten stor-kar. Satte opp de to 112-literne og 54-literen, og så gikk det noen år til.

Nå har jeg reol i stua. To 160-litere og to 112-litere. Har også et 54-liters kar på kjøkkenet. Har egentlig trappet litt ned, for på det meste var det vel 10 kar her med smått og stort. Det ble litt i meste laget for en liten leilighet.

Bildene er noen av de nyeste beboerne i reolen.

heidisen
Bildene er noen av de nyeste beboerne i reolen.


Hva er den lille fisken på siste bilde?
Det er en Odontocharacidium cf. aphanes VF (Rio Shishita) fra TomC. De er kjempesøte og bittesmå, og bor sammen med en liten stim Nannostomus marginatus i en 112-liter. Fikk dem på auksjon i Larvik på søndag. Har matet med finknust granulat og mikroorm, og har sett dem nappe etter ormene ihvertfall - håper jeg får til disse!

Er vanskelig å få tatt gode bilder av disse små fiskene
De små dvergtetraene er fasinerende å studere. De er flinke til å gjemme seg, så må ofte sitte en stund før jeg finner dem. Har sett dem både blandt flyteplantene og på sandbunnen, så de bruker hele karet når de er på sine rykkvise turer.

Det virker ikke som de er redde for meg, men snarere litt nysgjerrige. Kommer helt frem til frontglasset for å riktig studere meg. Virket nesten som hannen prøvde å jage meg bort et par ganger, han sto og stanget gjentatte ganger i glasset mot meg. Tøffingen. Han er veldig opptatt av speilbildet sitt også. Har gjentatte ganger sett han ta skikkelig sats når han oppdager speilbildet sitt, for så å stå og stange i sideglasset for å jage bort "konkurrenten" sin. Hunnen er ikke like opptatt av å speile seg, men har sett noe av det samme hos henne.

I dag kom de frem under foring, og det så ihvertfall ut som at de gikk etter maten som svevde ned fra oven. De svømte samlet og nippet til sandbunnen en stund senere, så jeg føler meg egentlig ganske trygg på at de får i seg litt næring.
I nabokaret bor Apistogramma eunotus, som også kom i hus på søndagen. Hannen er allerede konge i karet, og har okkupert samtlige huler tror jeg. De to andre, som er mindre enn han blir fillejaget så fort han ser dem. Og hvis han ikke ser dem, så leter han dem opp. Reine ulven - sniker seg innpå bakfra, og så BANG. Andre ganger signaliserer han ettellerannet til dem, de legger seg sidelengs og viker sakte unna, før han hogger til og de forsvinner kjapt som et lyn.

Hadde egentlig tenkt å ha dette karet som plantekar, men lurer på om jeg skal anskaffe noen flere røtter isteden. Hvis jeg hindrer at han ser for langt fram, så vil det muligens bli enklere for de andre å få litt fred. De går alene i karet akkurat nå, så får se om jeg finner en stimfisk til dem. Kanskje han kan avreagere litt på dem isteden? Kunne tenke meg øksefisk, tror de hadde gjort seg oppi der.

De er jo bare ungdommer enda, så mye kan jo skje når de vokser til. Er ikke helt sikker på at de minste virkelig er hunner heller, den mellomste har ihvertfall blå tegninger på noen av bildene (hvis det har noen betydning for kjønn). Blir spennende å se hvordan det utvikler seg.

På bildene er hannen øverst, så den mellomste og til sist minsten.
heidisen
Det er en [URLBLOCK1] fra TomC. De er kjempesøte og bittesmå,


Å så fantastisk flotte de var i leksdrakt!
Satte ny mikroormkultur igår, og istedenfor havregryn som jeg har brukt tidligere, så brukte jeg barnegrøt. Strødde over litt sukker og gjær som vanlig, og satte kulturen på topplokket til kjøkkenkaret. Så kjapt til kulturen før jeg skulle på jobb i morges, og fikk lettere sjokk. Det virkelig "kokte" det oppi der! (Og lysene på karet var ikke tent ennå, så det var ihvertfall ikke pga. varme.) Det boblet så fælt at jeg fikk boksen ned på kjøkkenbenken og rev av lokket i en fart. Og jeg var helt sikker på at kulturen var død. Hadde ikke tid til å se nøyere etter der og da, så satte lokket løst over boksen igjen før jeg dro, for sikkerhetsskyld.

Da jeg kom hjem tittet jeg oppi boksen for å se om det var tegn til liv likevel, og det formerlig krydde av de ørsmå ormene! Det hadde jeg aldri trodd.. Har satt mange kulturer tidligere, men har aldri opplevd en slik reaksjon. Kulturen hadde vel nesten eksplodert hvis ikke det var hull i lokket. Er barnegrøt virkelig mye mer effektiv enn havregryn??

Bilde: Kongen av eunotus jakter i jungelen. Lydløst sniker han seg helt innpå det intetanende byttet sitt. Et smil leker i munnviken av tanken på hvor nær han er. Han gjør seg klar til det avgjørende spranget. Tiden står stille...

En bevegelse utenfor veggen av glass stjeler oppmerksomhetens hans et millisekund. Et kraftig blink kommer fra rommet der utenfor - og i samme øyeblikk er byttet tapt....
For denne gang ihvertfall
heidisen
. Er barnegrøt virkelig [I]så[/I] mye mer effektiv enn havregryn??


I jøssenavn, nei det skulle jeg ikke tro. Jeg bruker alltid barnegrøt, sukker og gjær, men aldri fått denne reaksjonen. Det går alltid noen dager før de blir mange nok til å krype opp veggene og kan høstes i alle fall.

Jeg vil gjerne ha kulturene mine så eksplosiv! Hvilken barnegrøt brukte du og sånn ca hvor mye gjær og sukker?
Lisbeth
[QUOTE=heidisen]. Er barnegrøt virkelig [I]så[/I] mye mer effektiv enn havregryn??


Hvilken barnegrøt brukte du og sånn ca hvor mye gjær og sukker?

Hehe.. Jeg syns nå mest det var litt skummelt, jeg. Var vel sikkert gjæren som kom skikkelig igang med gjæreprosessen slik at grøten "skvatt veggimellom" av boblingen..

Laget kulturen i forgårs kveld, ganske sent egentlig. Og høstet en grei mengde da jeg kom fra jobb dagen etter, til tross for at boksen sto på kjøkkenbenken og ikke oppå armaturet. Høstet en god mengde i dag, omtrent en halvtime før bildet ble tatt.

Jeg brukte hvetegrøt havre oppi en boks på størrelse med to Hennig Olsen 2l bokser, bare litt lavere. Pleier ikke lage så stor porsjon, men slik ble det denne gangen. Strødde over et tynt lag sukker og gjær (som jeg ville strødd sukker og kanel over risgrøten). Deretter tilsatte jeg mikroormen. Tror ikke jeg gjorde så mye annerledes enn jeg pleier, sånn bortsett fra barnegrøten da.

Hvor lenge varer en kultur på babygrøt før man må sette ny?
heidisen
Hvor lenge varer en kultur på babygrøt før man må sette ny?


Mine varer vel et par uker, men jeg har problemer med å få dem til å sprute av liv lenge nok. Før hadde jeg dem lenge før de ble svake. Jeg ser det myldrer av liv nede i grøten, men de slutter å klatre på veggen. Jeg lager mine på samme måte som deg
I dag byttet jeg vann i stuereolkar#4. Eller kanskje jeg skulle kalle det sandsneglekaret? Det må være flere hundre av dem oppi der, de er på sanden, glasset røtter - overalt.

Sandsnegler, anyone??

Passet samtidig på å vaske glassene litt for å prøve å ta noen bilder. Vasket utsiden av glasset forsiktig med en microfiberklut, og innsiden med svamp. Ble mye bedre, men utsiden av kortveggen mot kar#2 kom jeg ikke til. Der har det jo selvfølgelig rent noen dråper vann og blitt fine hvite render. Porsaen er vel 2,5cm bred, og det er en halv centimeter klaring mellom hvert av karene og porsaen - men ikke søren om jeg får hånd og klut mellom der altså. Må gå litt i tenkeboksen for å finne en løsning..

I kar#4 bor det en gjeng Corydoras aeneus, tre trilineatus og en enslig sterbai. Disse kommer opprinnelig fra tidligere oppsett av karene, og er samlet her for selskapets skyld. Det bor også fire Rasbora espei og en enslig Apistogramma cacatoides hann her. Rasborastimen skal utvides, nydelig kobberfarge på disse i et dunkelt kar. Kakaduen må forbli enkemann sålenge det er cory i karet, dessverre.

Må tenke litt på hva jeg skal gjøre med coryene. De er kjempesøte bartefjes, men passer så forskrekkelig dårlig sammen med dvergciklider - som jeg egentlig har lyst å ha i karet. Opprinnelig kom aeneusene fra jentungens kar i gangen, og halvparten av gjengen er eget oppdrett. Hun gikk lei og karet er lagt ned, så får høre med henne om det er greit å selge dem. De leker stadig, men er også glade i kaviar, så blir neppe noen fler av dem uten eggplukking.
Lurer på om jeg burde starte et artemiaklekkeri igjen. Mater de små dvergtetraene med mikroorm. Problemet er at ormene synker kjapt, og tetraene holder seg ofte i midten av karet. N. marginatus er livlige og skikkelige matvrak, og tetraene holder seg gjerne unna dem. De spiser, men får de i seg nok?

Må kjøpe artemiaegg da, hvor får jeg mest for pengene tro? Er vel litt forskjell på kvalitet også. Lurer på å kjøpe en sånn rund klekker som ikke trenger lufttilførsel også. Jeg trenger jo ikke så store mengder akkurat nå, selv om de andre fiskene sikkert ikke hadde blitt lei seg over litt snaddermat heller.
Ja da var vannbyttet i stuereolkar#2 unnagjort. Tynnet ut endel flyteplanter og mose, og vasket glasset litt. Da jeg tok litt bilder etterpå, så ser jeg at jeg slurvet litt vel mye med glassvasken, men men. Ble ihvertfall bedre enn det var tidligere, og mye lysere og triveligere etter lukingen.

I kar#2 bor det tre Bolivianske sommerfuglciklider. Hadde opprinnelig to par. Disse har ynglet flere ganger, men har så langt ikke klart å få yngelen til å leve opp. Det er kun mor som har passet barna, mens far og kompisen/rivalinnen har stått klar i buskene for å snappe til seg godiset når mor har vært uoppmerksom. Farsinstinktet virker ikke veldig sterkt, med andre ord. Sist gang forsvant de siste knøttene etter en ukes tid. Håper noen klarer seg neste gang de forsøker.

I karet bor også noen Nannostomus. Både trifasciatus og eques. Vurderer å flytte trifasciatusene opp til kar#1 hvis ikke jeg får tak i øksefisk snart. Hadde vært morsomt å få yngel på equesene igrunn. De er vakre og grasiøse fisk. Har en 28 liter jeg kunne satt opp til formålet, må bare få tak i et dekkglass til den først. Blir liksom litt inspirert av å lese om andres suksess.

Det bor også to Otocinclus oppi her. De kommer opprinnelig fra karet i gangen, og har hatt dem i flere år. Skal utvide stimen deres når jeg finner noen fler, de ser ut til å trives godt sammen ihvertfall.

[External Image]
Kom hjem fra jobb og satt meg litt foran akvariene en stund. Ga fiskene litt mat, og alt ser ut til å være i skjønneste orden.

I kar#1 jager kongen av Eunotus minsten og mellomsten veggimellom. Maten er hans! Punktum!

I kar#2 er herr Bolivianer på flørteren med fruen. Han flasher i farger og vrir seg rundt henne. Småjager henne og dulter borti. Hun stakkars virker ikke helt klar ennå, trekker seg unna. Hvor lenge kan hun holde stand da, tro?

I kar#3 momser N. marginatus mikroorm til den store gullmedaljen. Etterpå vrimler de i samlet flokk. I utblåset fra pumpen, opp og ned langs glasset, over sandbunnen, planter.. Hm.. Hvordan leker slike småtasser egentlig? Bør kanskje legge inn litt mer mose sånn i tilfelle.

I kar#4 vrimler coryene. De er høyt og lavt, og har satt inn høygiret. Men - plutselig ser jeg en hue med en hvit utvekst bak høyre finnen. Har prøvd å få tatt bilder av galskapen, men neimen ikke lett å få vrimlecory i fokus! Har hun skrapet seg opp på noe, eller er det en sykdom? Hun virker ikke hemmet ihvertfall, og vrimler minst like mye som resten, om ikke mer.

[External Image]
[External Image]
[External Image]

Noen som kan se hva dette er??
Vannbytte i stuereolkar#1. Plantet et par små avleggere av Echinodorus quadricostatus Magdalenensis i forgrunnen. Luket litt og satte inn litt mer hornblad i bakgrunnen. Satte inn en ekstra kokosnøtthule og et par små røtter jeg tok fra kar#4. Håper dette vil dempe aggresjonen noe. Hvis ikke må jeg fjerne forgrunnsplantene, skaffe enda flere røtter og legge inn dynger med eikeblader tror jeg. Jeg liker dunkle kar med røtter, men i utgangspunktet hadde jeg tenkt kar#1 som et lysere plantekar. Får se hvordan ting går først. Legger ikke om hele karet før jeg må.

Er plaget med trådalger i dette karet. Satte inn noen eplesnegler, og de har vært høyt og lavt. På glasset, grusen, røttene, plantene og filtersvampen. Utenom på bakgrunnen, der algene koser seg fortsatt. Håper alle de hurtigvoksende plantene skal utkonkurere algene. Hvis ikke får jeg skaffe noen Amanoreker. Regner med trådalgene forsvinner kjapt da, om ikke rekene blir hovedrett for A. eunotus istedet. De er for store til å puttes i munnen hele - men kan fortsatt nytes i mindre biter.. Går vel helst greit.

Tittet litt på utvekstcoryen i kar#4, men ser ikke annet feil med den enn klumpen. Like aktiv og sulten som resten av gjengen. Sjekket nitritten, men den var like gul som forventet. Hm.. bør jeg medisinere eller ikke?

Hva skuer mitt øye? Her er det nok Corydoras aeneus som har vært på ferde igjen. Visste nok at vrimlingen snart ville resultere i noe. Ikke så mange egg da, og endel hvite. De pleier å legge fryktelig mange fler når de først begynner. Vet ikke om jeg skal plukke ut noen av dem egentlig, jeg sitter jo og lurer på om jeg skal selge dem. Men er jo koselig med litt småttiser å passe på da.. Tross alt

Og her er en kar som ikke trives så veldig med alle coryene i hjemmet sitt. Mørke stressfarger på han, og holder seg mye i de øverste delene av karet. Han spiser, men syns han har blitt tynn i det siste. Ser han har litt trådaktig avføring også, stakkar. Uff..

Coryen med klumpen ser litt bedre ut. Klumpen er litt mindre hvit, men fortsatt tilstede. Tror jeg skal medisinere litt ikveld uansett om det er sykdom eller skade. Så har jeg ihvertfall gjort noe..
Jaja.. Jentungen ville vi skulle plukke coryegg, og jeg ga etter for presset. Plukket noen få, som ligger og bobler i en isboks sammen med bladet de var festet på. Der skal de forhåpentligvis klekke om noen dager, og så blir det vel daglige isboksbytter noen uker fremover. Kunne puttet de rett i et 12-liters kar med sandbunn også, men da har jeg liksom dårligere kontroll på dem føler jeg. Dit får de flytte når/hvis de kommer over den første kneika.

"Problemet" er jo at når de vokser til så trenger de et større kar å bo i. Har "tilfeldigvis" ferdig kuttet porsa og knuter liggende, så får vurdere å sette opp reolen med 54-litere jeg planla før down-perioden ifjor. Mangler igrunn bare å kutte og male platene karene skal stå på, og hamre sammen reolen.

Får gå litt i tenkeboksen igjen. Åpner jo også for litt flere muligheter dette. Mye man skal tenke på som akvarist

Sent i går kveld begynte eggene å klekke. Det er henger fremdeles noen uklekkede igjen på bladene jeg plukket. Og endel hvite da, som neppe kommer til å klekke.. Men grøss, jeg hadde glemt hvor utrolig små de er! Så skjøre og hjelpeløse.. Håper dette skal gå bra!

Utfordringen så langt er å få stabil temperatur i balja isboksen flyter rundt oppi. Hadde sikkert vært enklere å la isboksen flyte i foreldrekaret.. Prøvde først en varmekolbe som tydeligvis termostaten sviktet på. Plutselig var det 28 grader oppi der. Fylte på med litt kaldt vann og satte oppi ny kolbe - som termostaten var stilt på 23 grader. Hva er det, lissom? 24-25 grader kunne jeg tenkt meg å ha. Skulle nok sjekket termostaten først, men men.

Håper bare ikke jeg tar kverken på småtassene med alle disse svingningene..

Tror jeg skal la resten få sjans til å klekke før jeg bytter isboks. Mat skal de vel ikke få før om et par dager, men de er jo så små. Nesten så jeg syns mikroormen virker for stor.

[External Image]
Sammenlign yngelen med hårstrået til venstre. Smått.
Har studert Apistogramma cf. eunotus "babyface" litt de siste dagene. Lurer faktisk litt på om minsten er en hunn. Hannen oppfører seg litt annerledes mot denne i forhold til mellomsten. Han virker nesten litt beskyttende. Når minsten kommer frem til frontglasset og jeg sitter der med kameraet, kommer hannen fykende og legger seg sidelengs foran henne og vifter med halen. Tydeligvis et signal om at hun skal gjemme seg litt for det skumle kameraet ellerno. Hun blir jaget på iblandt, men hun får faktisk lov å være litt i nærheten av hannen også. Morsomt Når mellomsten kommer fram til frontglasset så blir han fillejaget umiddelbart, er ganske sikker på at dette er en ung han. Syns jeg ser blått på siden hans, og røde prikker på gjellelokkene også. Minsten har litt blått i fjeset, men klarer ikke se noe blått på kroppen.

Lurer på om 160 literen er stor nok for to par, hvis jeg hadde fått tak i en ekstra hue. Må i tilfelle ommøblere og dynge den ned med røtter tror jeg. Den store hannen er kongen over hele karet, og den unge får aller nådigst lov å oppholde seg i skogen helt i venstre hjørne. Og bare hvis holder seg ute av syne. Kanskje best å vente til minsten blir kjønnsmoden og de begynner å yngle. Hvis hun er en hunn da. Først da vil jeg vel se den verste aggresjonen..

Bilder: Burde nok ha vasket glassene først og knipset noen skarpere bilder, men men. Minsten og den beskyttende hannen. Noen som kan bekrefte / avkrefte at dette er en hunn?
De siste coryeggene var klekket iløpet av natten. Det vil si at det er et halvannet døgns forskjell på de første og de siste. De har fortsatt "eggemage", men tror jeg skal gi de litt microorm til kvelden likevel. For sikkerhetsskyld. Telte nitten igår da de fikk ny boks, og er vel 4-5 uklekkede egg som har klekket til idag. Får plukke et par sandsnegler i foreldrekaret som kan hjelpe til med renholdet.

Irriterer meg over objektivet jeg bruker til fotograferingen. Må stå ca. en meter unna, og autofokus er treeeeg. Helt greit sålenge objektet står nesten stille, men mister jeg fokus er det kjappere å vri på fokusringen manuelt enn å vente på at objektivet skal finne fokus selv. Og når man må stå så langt unna, og kanskje strekke seg litt i tillegg er det vanskelig å holde kameraet stille. Har mistet fryktelig mange blinkskudd pga. dette.. Sigma 70-300 apo dg er billig og bra, kjekt til både tele- og makrofotografering - men, jeg kjenner at jeg nok ønsker meg et bedre makroobjektiv etterhvert. Og kanskje en ekstern blitz og et stativ.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap