Guppy

Heihei

jeg er en ny akvarie int. Har nå 10 guppyer, fikk i natt den 10ende. en bitteliten fisk var å se i mitt akverie i dag tidlig, jeg studerte hvordan de andre fiskene reagerte på nykommeren og bestemte meg for å putte den lille i et fødekar.

jeg har lest en del om at mamma'n kan bli veldig stressa osv av å væra i et fødekar, derfor bestemte jeg meg for å la henne føde oppi akvariumet sammen med de andre.

er sånn egentlig ikke veldig int. i å ha en hel drøss med unger. har ikke plass til dem rett og slett. så følte det var like greit å la naturen gå si gang. men når jeg så den lille hadde jeg ikke hjerte til å la den bli mat. Så "Lucky" skal nå få en sjanse

Har ei til som snart er fødeklar, regner med at det skjer i løpet av de neste dagene. så hvis jeg får muligheten skal jeg prøve å fange noen av dem også og putte sammen med "Lucky"

Må si dette er en veldig spennede hobby så langt


Tips og råd, tas gjerne i mot !
Spreng gravid guppy
har ei som er på god tur til å få noen unger, man kan se øynene på yngelen noen ganger i magen hennes. Jeg synes liksom at det snart må være på tide med en fødsel. så er litt små engstelig.

hu har spist som bare det de siste dagene, men i dag lå hun bare helt stille oppå pumpa, så håper noe skjer snart ganske spent kan man si, har kun hatt en hunn som har fått yngel, og da overlevde kun en , eller det kom bare en, ikke veit jeg . men denne hunnen er er DIGER... så må være en god del fisk i henne Håper jeg

jeg lar denne hunnen også føde oppi akvariet sammen med de andre. også flytter yngelen så fort jeg ser dem.


NOEN SOM HAR NOEN TIPS OG TRIKS. ? jeg er helt fersk da det kommer til fisk så vil gjerne lære
Inaktiv bruker
HA masse planter og gjemmesteder.
Planter som kan være fine å ha er (mose planter, Div gressplanter. Flyteplanter, ferskvannstang osv.) Røtter, steiner og huler er også fint for yngel å gjemme seg i.
Det som er så flott med guppy, er at de yngler hele tiden, så lenge det er en hann der så er de som regel drektig.
Lykke til.
takk for svar. er en drøss med gjemmesteder, så det er på plass

redd detta kommer til å ta helt av, så må nok skaffe meg større akvarie snart ser de driver å koser fælt til tider, så kommer sikkert bare fler og fler. og jeg vil helst ikke ha no innavel, om jeg klarer å unngå det. så detta ble mer komplisert enn først antatt


er det bare å levere yngel til zoobutikker. eller må man ha en spesiel avtale på dette?
Bruke stein jeg finner ute?
Hei nå driver jeg gjør i stann et nytt akvarium. hvordan er det å bruke stein jeg finner ute, i et akvarium? kan det være skadelig for fisken ?

slenger med et bilde, er ikke ferdig enda men er kun levende planter
ideer til nye fisk jeg kan skaffe meg?
da her mine voksene guppyer fått flyttet til en 70l. lot Akvariet stå å "god gjøre seg" i ca 3-4 uker først. og i går var dekrasjonen ca på plass, så i dag har dem flyttet ser ut til å gå veldig bra!

Skal kjøpe meg noen Ancistrus eller pansermaller i nærmeste framtid

noen som har en ide over hva slags andre typer fisk som kan passe seg oppi der ?

Må være så en nystarta akvariefan , kan lære og klare å mestre fisken på en god måte
legger ut litt bilder av 20 liter (yngelens hjem) og 70 liter som er under dekrasjon og har de voksene guppy ombord

NOen som har ideer til hva jeg kan ha av dekrasjon ? og fisk `?
Får tre ancistrus unger. tips?
Heihei i morgen skal jeg hente 3 Ancistrus oppdredsvariant unger. GLEDER MEG det blir mine første! de skal oppi 70 liter'n TRUR jeg. hvis ikke skal dem få bo med guppy yngelen en stund, kommer ann på størrelsen demmes.

noen som har noen tips og triks å gi ? kjenner ikke typen i det hele tatt. har kun lest det som står her på siden.

Spent
Spreng gravid guppy
Nå må jeg rense opp litt i yngelkaret, i dag skal jeg flytte litt yngel til hovedkaret for å få plass til fler i yngelkaret.

skal ha ca 5 yngel til hovedkaret, disse skal jeg beholde selv. Da er det ca igjen 15, 5 av disse har jeg"kjøper på" eller vi skal bytte litt fisk.
og 5-6 stykk skal en kompis av meg få. resten er små små enda så de haster det ikke å bli kvitt enda

må fikse detta i dag på tanke på den guppy'n som føder i løpet av kort tid må få plass til ungene i barnehagen


slenger med et bilde av barnehagen :
Lønning=mer fisk og nytt dilldall :d
Nå er det straks lønning , så da må det vel bli en lønningsfisk ;D hihihi

må ha et par Ancistrus.

Noen som har noen andre ideer til fisketype ?

må gå sammen med Ancistrus og guppy.


Sitter bare å tripper forann akvariumet om dagen, ene guppy'n min er spreng gravid, har egentlig ventet yngel en ukes tid nå. siden hu er så stor. men neeeeeida, ingen yngel enda.
Platy, , Coridoras, Neontetra, Zebrafisk dette er fisker som fint går sammen med Guppy, Disse fiskene er heller ikke noen ekstreme jegere på Yngel, så lenge du har godt med flyteplanter, eller javamose, Hornblad er og noe som beskytter yngelen. Platy føder levendefødende akkurat som Guppy. Hva du enn skaffer hold deg unna Black Molly, da dette er en fisk som ofte fører med seg mye sykdom. Vill du ha Molly få deg en annen type. Ancistrus er en fantastisk fisk, jo mindre jo bedre algespiser. Dette er en type jeg selv avler, så den går jeg virkelig god for.. Håper dette er till litt hjelp. Det finnes jo mange andre fisker du og kan ha, men med tanke på akvariet størrelse så er dette fisker som ikke blir for store..

Lykke til

Arild
takk for svar ) skal lese litt om de forskjellige å se om noe faller i smak . kommer no til å ta med en håndfull neontetra TRUR JEG...liker fargene veldig godt, men må se ann litt kanskje det bare blir et par maller i første omgang.
Da er ungene borte
Nå er yngelen solgt. veit ikke hva folk tar for guppy yngel på ca 2mnd. men jeg tok 15kr pr stykk.

måtte bli kvitt noen for nå er det ei ny ei som skal poppe ut litt snart, som sagt over nå har jeg separert hanner og hunner. ble FORT veldig mange :P det er arti det altså, men kan bli for mye av det gode noen ganger
Hei, du spurte om steiner her tidligere. Steiner du finner ute de fleste steder i Norge går fint å bruke men du bør unngå steiner som løser seg opp i vannet. Steiner av granitt og annet typisk grunnfjell - som vi har mest av i Norge - er null problem.

Stein som er lagdelt eller som ser ut som den er formet av rennende vann, er mer risikabelt. Som regel vil det være lettere å knuse eller til og med brekke opp de steintypene som er vannøselige (for eksempel kalkstein).

Vil du være helt sikker, kan du prøve å dryppe en eller annen syre på steinen - hvis det ikke bobler skal det være OK!

Men finner du en stein som virker ordentlig hard og solid, så går det som regel helt fint.
har dekorert akvariet med litt stein allerede og ser ut til å fungere veldig fint men takk for svar.
Endelig!!
Nå har hunnen min fått yngel. Nå har jeg ventet lenge synes jeg! men i dag tidlig var dem å finne i mitt akvarium. De er sykt vanskelig å telle, men har fått "tak i" 15 stykk som nå er i yngelkaret mitt trur enda det er fler i hovedkaret som jeg ikke har fått tak i . men ville ikke stresse mor no mer, da det ser ut til at hu ikke er ferdig med å yngle.

sikkert mange som ikke liker måten jeg gjør dette med yngel på, men dette har nå fungert bra med 4 kull alt, så da bruker jeg denne metoden

Er en lykkelig Jordmor i dag
Man lærer no nytt hver dag
for et par dager siden ville jeg test ut hvordan de vosene guppya ville ta i mot å få en liten guppy yngel.( har lyst å få yngelen oppi hovedkaret.)

så jeg puttet et yngel oppi karet for å se hvordan de store reagerte. og de gir fullstending beng i den lille, kun yngelen fra første kullet mitt som jager den, men den er for liten enda til å klare å spise nykommeren. Men det var veldig arti å se fordi mamma'n til den minste jager den eldste yngelen unna, så den ikke får plaget minsten. jeg trudde ikke disse fiskene gjorde sånn. men min gjør!!! gang på gang på gang


Ellers har det stått veldig rolig her. ikke no nytt, har måtte prioritere andre ting framfor å handle inn noe nytt :/
MEN nå har jeg snart bursdag ;D hihi og ALLE veit hva jeg ønsker meg!

1. Malle , litt usikker på hvilken type enda
2. Sverddrager
3. neontetra

det er de tankene jeg har nå men de forandrer seg hele tiden

Må få byte ut litt guppy også, så jeg hele tiden er sikker på at det IKKE blir no innavel. fikk med en burygget guppy da jeg startet opp. og det plager meg enda, for jeg veit at den har parret seg .. :/ den døde av et parasitt angrep jeg hadde, men den klarte no å gjøre noen gravid før den tid. så venter spent på å høre fra de som fikk yngelen av meg sist, om noen av de har blitt burygget
Har guppy selv og artig å lese tråden Ingen yngel her å se enda, men kan være de blir spist av scalare :P
Koselig å se noen leser) sånn jeg har forstått det skal ikke de bo sammen. Guppyn blir jaget og stressa av dem. kan da abortere også. så hvis du fjerner sinnataggen. så vips så har du yngel hehe
Koselig å se noen leser) sånn jeg har forstått det skal ikke de bo sammen. Guppyn blir jaget og stressa av dem. kan da abortere også. så hvis du fjerner sinnataggen. så vips så har du yngel hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap