Tom andrè sine akvarier.

jaha da ble det en akvarie tråd på meg også.
tenkte jeg skulle bruke denne tråden til å vise frem mine fire akvarium.

mine ineteresser:
planteakvarium.
akvaskaping.
dvergreker.
søramrikanske fisk.

jeg kjøpte mitt første akvarium for fem år siden, en 240 litring med innvendig bakrunn som skal forestille en del av en amasonas bredde.

og som nybegynner gjorde jeg masse feil selvfølgelig. mine første fisk var koi disse ble selvfølgelig for store ettervert og måtte selges. solgte de til en dame med en gedigen utedam der jeg viste at fiskene fikk det bra.

hadde lest en del tråder av en akvarist som heter Kjetil L, hans planteakvarium er helt utrolige.
jeg begynte da å planlegge et planteakvarium.
jeg gikk til innkjøp av ekstra lys, arkadia T5.
byttet bunnsubstrat og la torvplater i bunnen av akvariet.
gjorde selvfølgelig masse feil der også, har lært at feil kan fort bli dyrt for en slunken lommebok.
men det er noe med akvarister som har blitt bitt av basillen vi har en tendens til ikke sky noen midler for å få det som vi vil.

co2 og planter ble kjøpt inn. jeg ventet i en måned før jeg satte inn fisk igjen, mest fordi at jeg var blakk, men det var nok bra uansett tenker jeg.

legger ved et bilde av akvariet som det er nå.




jeg må også si det at det er en akvarist her inne som har inspirert meg utrolig mye med sin kunnskap og flotte svar når jeg har lurt på noe her inne.
jeg har også lagt merke til at det ikke bare er meg som har benyttet seg av hennes kunnskap. mona o er den rette til å spørre om corydoras og andre fisker. stor takk til deg mona for en lærerrik akvarietråd.
Oi....akvariet ditt er kjempeflott Håper det kommer flere bilder i tråden din etterhvert. Bestandig gøy å se andres akvarium som en kilde til inspirasjon
Jeg har også lest mye på Monas tråd siden jeg har corydoras selv, og er helt enig med deg, den dama sitter inne med mye kunnskap som hun er utrolig god til å videreformidle både som svar på spørsmål og gjennom sin egen tråd
Gleder meg til å følge tråden din nå, alltid gøy med nye akvarie tråder
litt flere bilder av akvariet mitt.
jeg må bare beklage bildekvaliteten da det er mobilen min jeg bruker som kamera.
desse er av mitt scalare lekspar, de teroriserer resten av beboerne noe skikkelig.
noen til med en flott plante jeg kjøpte i dag.
aner ikke hva den heter, så om noen kan vet hva den heter så blir jeg glad..
Plante.
det er foresten den planten med rød underside, bak den lille frontplanten som er der på prøve.
bildet i mitten er det jeg mener.
Hjemmelaget for.
jeg hadde veldig mye fiskefor i i åpne bokser. disse fikk jeg aldri klart å bruke opp før de begynte å bli for gamle så jeg tenkte jeg skulle lage eget fiskefor og blande inn alt av det jeg hadde av rester.

oppskriften ble slik,
blandet sammen
brokkoli
reker, hele med skall og alt.
paprika
hvitløk
og alt av tørr for og det skal jeg si ble en del.
2 bokser med flakfor
4 bokser granulert for
1 boks med shrimps pellets
1 boks siklide stiks
og diverse mallefor
hadde oppi et brett med frossen syclops også.

dette var bokser som det var tatt av, de var ikke fulle.

kjørte alt i blenderen til det ble til en passende masse og blandet massen inn med gelatin. hadde to sleiver av massen i brødposer, klemte massen passe flat i posen og la dem i fryseren.

klarte ikke å vente med å fore, måtte jo prøve å se om fiskene syntes det var godt.
de lurte litt på foret til å begynne med, men etter hvert så fant de ut at det var skikkelig godt.
de synes nok ikke det var like godt som røde mygglarver, men det gikk jo ned.
etter hvert oppdaget jeg at nøkklene begynte å leke, er ikke sikker på om det har med foret å gjøre, men jeg velger å tro det....

jeg hadde tenkt å blande inn spinat også, men den glemte jeg i farten, det får bli neste gang jeg lager for igjen.

det ble 6 poser med for og jeg brukte også bretet til syclopsen.

fiskene har blitt veldig flotte etter at jeg begynte å bruke dette foret.

jeg bruker dette foret som hovedfor og hver tirsdag og torsdag forer jeg med røde mygglarver. mygglarvene er fortsatt favoritt foret har jeg lagt merke til.

vil anbefale å lage eget for og bland i diverse gamle forrester.

personelig synes jeg det er alt for dyrt å kaste en halvfull kvalitetsfor i søpla.
så jeg synes dette var en genial ide for å få brukt opp foret på.

VIKTIG: husk å slamsuge regelmessig om du forer med hjemmelaget for det kan forurense akvariet ditt om du ikke er nøye med dette. det er uansett viktig med slamsuging.
ukens vannbyttebilder.

bilder tatt ovenifra. er akkurat ferdig med å blukke andemat.
denne flyteplanten kom med en forsendelse med reker og jeg tenkte den kunne være fin å ha i det lille akvariet på 28 liter med reker.
ordentlig pest plante om jeg kan kan kalle den det.
120 literen.
i dette akvariet har jeg blå platy og vf guppy.
ancistrus, pitbullpleco og amanoreker.
er litt uryddig i dette karret for tiden.
tar også med de andre to.
63l og 28l.

disse to har jeg ikke helt bestemt meg på hvordan skal se ut enda.
forgruns plantene i 63l kommer nok til å havne i 240 literen tenker jeg.
får se hva som skjer.
uansett derfor de ser ut som de gjør.
tar foresten i mot tips på hvordan jeg skal innrede disse to akvariene. jeg driver å ser litt rundt for å få innspirasjon men den har stått litt stille når det gjelder disse to. i disse to akvariene har jeg ikke co2 så plantene er ikke like struttende som i 120l og 240l.
men det er montert ekstra lys i dem.

leste i en tråd i går at scalarene trenger minimum 300l til 400l å boltre seg på med tanke på vekst dette var trådeiers mening. ser også at mine scalarer trenger større plass, mest på grunn av at det har blitt et par i stimen på 5 stk. de skremmer de andre fisken så mye at jeg får helt vondt. de har okkupert en ganske stor del av roten som deres revir. roten ser dere på bildet bortest i venstre hjørne.
så ja de trenger mere en det jeg kan tilby dem på 240l.
neste akvarium blir en 450 litring, tipper lotto så jeg får se til helgen
morsomt med egen tråd, kan jo bare plage folk med bilder å greier.
et forsøk på noen nærbilder av mine flotte fisk.
litt flere bilder kansje.
er fortsatt mobilen jeg bruker som kamera så kvaliteten er ikke den beste.
platyene er jo litt vanskelig å ta bilde av synes jeg, de flyter litt ut synes jeg.
platyene har en flott lyseblå farge, noen er mere blå en andre, men de er utrolig flotte nå som jeg har byttet T5 rørene til power glo.
disse platyene skal jeg selge eller gi bort etter hvert.
jeg har begynt å bli mer å mer fasinert av vf guppy.
flere bilder av 240l, 120l og 63l.
på de to siste akvariene har jeg røtter som er kledd med javamose, denne mosen forandrer seg til gaffelmos i 120l og den blir helt igjengrodd av alger.
blir finere med bare røttene tenker jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap