Aggi sitt akva-kaos :D

Tja.. I hvilken ende av kaoset skal jeg begynne?
Jo... Kan begynne med tråden om min datter sitt kar. Her er historien om hvordan dette kaoset begynte, men det er mye oppdatering som trengs, gitt! Men det får komme etterhvert.

Kan iallefall påstå at akvakaoset er hele tiden i endring... Gleder og sorger om hverandre...

Det siste nå, er at jeg selger unna en del fisk, for jeg vil ha muligheten til et mer målrettet avl, og muligens jeg selger noen av karene, slk at jeg kan kjøpe meg et større til stua... Vi får se... Har ikke helt bestemt meg ennå.. Kaoset skal det iallefall bli en orden på etterhvert

Jeg har hatt små-oppdrett på diverse fisker, noe som vises i profilen min.
Det største, og mest vellykede oppdrettet, er på Leoparddanioer.

Fortsettelse følger...
Jeg ryddet litt i et av karene nettop. Jeg plukket opp noe som så ut som et javabregneblad, og hadde tenkt å kaste dette... Men da jeg snudde bladet, var det fullt av spirer på det... Bittesmå "javabregnebabyer"..
Så villige er altså slike planter....
[External Image]
De siste dagene har vært en eneste stor regnværsdepresjon her i Bergen.. Ingen som orker å bevege seg utenfor døra for å komme på besøk, en gang...
I dag fant jeg ut at dette går ikke lenger... Jeg må uuut! Se folk!
Og hvor kan man gå tørrskodd av bussen og rett inn på senteret, uten å få så mye som en dråpe på seg? Jo, Sartor på Sotra

Det ble fishing på Troyas Zoo...
Der kjøpte jeg meg en stim kardinalfisk, eller Venusfisk som de kalles... Jeg ville egentlig ha den lille varianten, men den hadde de ikke... Får klare meg med den som er større, foreløpig....

Ble litt skuffa da jeg kom hjem, for den ene manglet et øye, og en annen manglet ryggfinne...
Kan dette ha skjedd i posen? De er jo ikke aggressive...

Kjøpte også noen bittesmå SAE som skal i min datters kar... Så får jeg de større som hun har til mitt større kar... Må tenke litt praktisk

Foreløpig går de nye fiskene i karantene, og får behandling mot innvollsorm...

Slike parasitter skal ikke i mine kar igjen!
I dag er det nøyaktig 4 uker siden jeg oppdaget egg på kloreka mi. Den ligger og vifter på eggene ennå... Godt gjemt under ei rot... Hun gir fullstendig blaffen i de andre rekene jeg har... Nå håper jeg hun snart får fingen... eh ...kloa ut, sånn at ungene hennes ser dagens lys. Jeg er så spent på hvordan de ser ut, disse bittesmå klørene...
de er ikke større enn knapenål hoder når hunnen slipper de-så du må virkelig titte for åfå øye på kloreke yngelen-men morsome er de. Rigger opp eget karr til dretting av Macrobrachium assamensis(indisk kloreke), og det karret fikk sin første innbyger idag 1 stk reke + 2 sandsneiler.
Men imorgen tømmer jeg L malle karret for reker(de har spist for mang og for dyre yngel-men sånn er livet
Hei, velkommen inn i tråden min
Jeg får ikke den størrelsen med knappenålshoder til å rime, jeg... Eggene er jo så mye større enn kirsebærrekene sine egg, og disse får jo yngel som er et par mm... Men så finnes det jo store knappenålshoder, også da...
Så lenge klorekene får mat og har snegler å ta av, så var det nyll tap av yngel... Men nå har jeg mistet noen platyyngel, og jeg vet det er kloreka som har skylda, for de levende har klomerker i halen... Jeg tror man bør ha eget rekekar til disse rekene, og så flytte en og en ut til kar som trenger å renses... For jeg merker at det første de går løs på er sneglene... når sneglene er borte blir planter og yngel plukket på...
Jeg kommer til å ta sikte på å bare ha ett voksent par, og så fore opp yngelen for salg... De er jo helt suverene når det gjelder opprenskning...
Mulig jeg ser dårlig, men reke ungene er så og si umulig å se om du ikke vet at de omtrent står rett foran deg, mindre enn noen yngel jeg har hatt før.
Ja ser selv merker etter klørne til rekene på L malle yngelen som overlever, de knasker maller som bare det her i huset-men imorgen går de i artskarr.
Huffda... og så L-maller da... Har du mange kloreker sammen med dem?
Det er jo bare hannene som har skikkelige klyper. Hunnene sine klør er i mye mindre format... Kanskje det er best å ha kun en hann?
Umulig å si hvor mange reker det har blitt. Begynte med 6 stk og tipper nå det er mellom 30-50 stk et sted(så karret er fullt), men som sagt imorgen flytter de i eget karr.
Blir jo litt "makt kamp" med flere hanner, lagger litt liv i karret-så jeg vil fortsatt ha mange hanner og hunner i samme karr(men nå i arts karr), og kun i andre karr vis jeg noen gang får pestsneile plager igjen(beste sneile spiseren som er
Kanskje du bare kan sette de nye plantene innom til klorekene noen dager, så fikser de det lokalt ;P
Men det er jo ikke rart om du merker yngeltap hvis du har så mange... Jeg skal også ha mine i eget rekekar.. Og hvis jeg skal selge, tror jeg ikke jeg kommer til å anbefale å kjøpe haugevis uten at kjøperen vil ha dem i artskar...
Kommer nok til å sette alle nye planter noen dager i karret med indiske kloreker ja, tanken har slått meg
Nei ikke rart jeg mister yngler med så mange nei-og jeg har solgt masse vis av dem også, ar bare hatt de i ca. 1 1/2 år, og de formerer seg voldsomt. Men selger du ikke unna, så holder de bestanden nede uansett "kannibalisme"er vanlig hos denne arten, spesielt vis det lir mange på liten plass.
Jeg har en gjeng matvrak i hus... De slekter visst på meg...
Når jeg bøyer meg over det åpne karet i stua, blir fiskene ganske ville... Jeg pleier å prate litt med dem før de får mat... Sier ikke noe bestemt, bare vrøvl, egentlig..
I dag sa jeg Koo, Kooo! Jeg var ikke helt forberedt hvor ivrige de kom til å være... SAE'ne begynte å sprette litt... Jeg ser for meg at jeg står der med en SAE i munnen... Kooo, kooo! Blerk... Hihihi... Det skjedde heldigvis ikke men jeg måtte skratte litt, også da...
Ups! Kloreka i trøbbel :S
De siste dagene har Mr.Claw vært isolert i et lite kar med brusestein og andemat..
Det er litt mangel på snegler for tiden, og da blir han litt desperat... Det blir ikke det samme med fórpiller som med levendefór..
Men for at han ikke skulle bli fristet til moralsk forkastelighet, ble han altså satt på ene-celle ...
Burde jo tenkt på at i et fengsel prøver man å stikke av så snart døra står på gløtt... :S
I natt forsøkte han seg på kuppet.... Han fikk sitt på det tørre, men ikke på det rene... Han havna på bar bakke, og tilbrakte natta blandt Pc-kabler og hybelkaniner... Sånn er det å være på flukt... Man kommer blant de laveste av de lave ;P
Heldigvis hadde jeg vett, eller instingt, til å sjekke om han var på plass...
Nei :O Iiiik! En reke på rømmen! Jeg stivnet, så ned på tærene mine... Er de like hele? Blir det et knas hvis jeg flytter meg? En intens jakt med blikket... Nei, ikke der.... Men altså i en plastkasse der jeg har samlet kabler og skøteledninger i tilfelle lekkasje fra akvariet... Oi! Han spreller!
Mr. Claw ligger nå på intensivavdelingen sammen med et par av hans nye kompiser fra natta: hybelkaninene... Mulig han må gjennom detox også... Tilstanden er kritisk, men stabil: Han puster og har puls...
Videre rapport følger...

Ps: Missis Claw ligger for tiden på fødeavdelingen og aner ingenting om denne hendelsen... Når fødselen er overstått, blir det vurdert om en gjenforening er passende...
Fortsatt kritisk for mr. Claw
Tilstanden til mr.Claw har den siste timen forverret seg fra jevn sprelling med føttene, til svært stille... Det vurderes gjenopplivning ved brusestein, kontra aktiv dødshjelp...
Alle gjennopplivningsforsøk er avsluttet mr.claw ble ærklært død av organsvikt som følge av luft"drukning".
Dødstidspunkt 11:50
Begravelse på Toa-gravlund, kl 11:51..
Bisettelsen foregikk i stillhet, uten slektninger tilstede...

;P

Det kan nevnes at mr.Claw utførte en stor kamp i sine levedager. Han bekjempet snegler i et helt kar alene... Uheldigvis gikk også sivile liv tapt, hvilket ledet til denne tragiske hendelsen...

RI;P
I kveld er jeg skikkelig fornøyd
Har fått byttet til meg to flotte ancistrus på rundt 4 cm... Ser ut som en helt annen kvalitet enn det en ser i butikken.. De kommer til å få litt alger å bryne seg på etterhvert...
Samtidig, så har jeg fått plassert ut en fin Apistogfamma Agassizii-hann og noen sverddragere... Helt supert å bytte
Beklager tyrkleifen i forrige innlegg.. Det skulle være apistogramma, men jeg oppdaget det litt seint..;P
Jeg funderer litt på å dele opp det ene rekekaret mitt, sånn at jeg kan bruke det til flere sorter reker uten at de blander seg... Var det lurt? Da blir det 30 liter på hver side... Ganske passende til reker, ikke sant?
Så var det å finne noe å dele karet med, da... Det magiske tallet er 28x33,5. Så stor må plata være... Eller hvis jeg velger å dele det andre karet, 33x33,5....
Buuuhuuu! I dag skulle jeg og min datter ha reist på hyttetur med familien... Men så ble jeg i så elendig form at de bare måtte reise uten meg... Og jeg som tenkte på å leite etter planter i lysefjorden, slik som vi gjorde i fjor sommer... Nå håper jeg min datter gjør det for meg...
I går kveld kom min datter hjem fra hytteturen. De bodde på Nord-Norge-foreningen sine hytter på Søfteland...

Det er skikkelig fint der, og det ligger på en liten halvøy for seg selv.. 3 hytter og et naust, tre robåter og et stooort vann..

Desverre glemte datteren min å samle planter til meg, men hun hadde hatt det veldig kjekt, og det er det viktigste
Bare synd jeg ikke kunne være med...

Jeg har lagt merke til at jeg har litt korte setninger på forum, for tiden... Det er ikke fordi jeg er sur,eller noe, er bare fryktelig sliten. Så dere får ha meg unnskylt..

Nå er det bare dere få utvalgte, som leser denne tråden, som får denne unnskyldningen, men det får våge seg
Tilfeldig bekjentskap
© Stian Jarnes Bjånesøy
Reklame for plussmedlemskap