Sonja's private med adgang for gjester

Så var vel turen kommet til at jeg skulle opprette min egen tråd også. Holder for tiden på med omveltninger i akvarie-livet. Har fått i hus et hjørnedråg på 350 liter som ikke så like stort ut i butikken som i stuen min. Karet ble levert på døren i går kveld og første steg var å sette sammen skapet under. Dette gikk greit bortsett fra at det måtte demonteres igjen da pumpen skulle inni. Fikk fjernet en sidehylle og smokk var pumpen på plass. I dag hadde jeg en venninne på besøk som hjalp meg å få karet oppå skapet. Puh å i helsike så tungt. Sitteunderlagene ble lagt nedi og 50 kg rådasand på toppen. Vannet er fylt i og så begynte slitet med pumpen. Det var ingen som hadde sagt til meg at den måtte fylles full med vann først. OK ut med pumpen, ned i dusjen for den gikk selvfølgelig ikke i vasken. På høyden når den meg til knærene (Jævla dråg, takke meg til de enkle Juwel-pumpene som jeg er vant til). Pumpe, pumpe, skake, riste og plutselig så kom den. Da hadde venninnen min tatt med seg sønnen min om emigrert. Jeg er nemlig ikke så enkel å være i hus med når jeg blir stresset og ikke får noe til. Banner visst verre enn en bryggesjauer på pub sies det (Fy meg). Neste steg er å tømme ca halvparten av akvariet igjen for å få på plass planter og stein samt bli kvitt støv fra sanden. Akkurat nå ser jeg ikke fjellet jeg satt nedi tidligere i dag. Dette vil jeg vente med til i morgen så kanskje noe av støvet er sunket eller gått i pumpen. I følge butikken skulle ikke dette ta mer enn noen timer... Legger ved bilde av hvordan det ser ut nå.
Så var storekaret i gang og Malawien er flyttet inn 160 literen er gjort om til selskapsakvarium og har fått noen beboere ekstra samt at noen er falt fra. Noen har moren min fått og noen må være spist. Hadde 10 Neon i går. I dag har jeg bare 3 samt at fine Guppy-hannen min manglet hale stakkar. Er vel noe med sammensetningen av fisk som ikke går så jeg kommer nok til å flytte Guppyen i "krisekaret" tenker jeg. Bilder av karene er kommet i profilen og den er oppdatert så godt som mulig.
OM BEHOV SOM MELDER SEG AV OG TIL.....
Puh. Endelig helg.

Har noen ønsker i livet. Trives godt alene men merker av og til behovet for noen med forskjellig kunnskap og styrke.

-Merker spesielt om sommeren at en mann som kunne klippet plenen min og hjulpet meg å male huset, hadde vært greit.
-Om fredagen kunne jeg treng et menneske som vasket huset mitt.
-På kveldene kunne jeg trengt en person som pleiet selskapssyken min så ikke telefonregningen blir så store.
-For tiden trenger jeg en som har kunnskap om Eheim pumper som kunne åpnet den og sett at alt er som det skal være. Stoler ikke helt på han som fylte filteret i da dritten ikke forsvinner men surrer rundt i karet. Er ikke vant til sånt...

Men men man kan vel ikke få alt man ønsker seg her i livet heller så det blir vel som det pleier. JEG GJØR DET SELV!
Huff da. Kan ikke annet enn å humre litt her jeg sitter.
Jeg har en litt annen liste :
- noen ganger vil jeg være helt alene så jeg kan drive med mitt uten at alle maser om mat eller andre ting.
- noen ganger vil jeg sove igjennom natten uten å våkne av at sambo snorker eller ungene gråter.
- noen ganger vil jeg kjøpe akkurat det jeg vil til fiskene uten å tenke på at mat til familien og andre ting kommer først.
- noen ganger skulle jeg ønske JEG kunne se hva jeg ville på tv.
- og noen ganger skulle jeg ønske at sambo ikke prøvde å gjøre rent i huset for det ender bare med at jeg må gjøre alt om igjen ( er vaskoman og gubben vasker bare rundt ting)


Hehehe.. men jeg kan ikke klage for jeg har det faktisk veldig bra. Tenkte kanskje du ville ha noen ulemper med mann og barn..hehehe

Ha en flott kveld. Og jeg tror nok du greier å finne ut av pumpen. Vi damer er ganske flinke
Kjenner meg bittelitt igjen der, ja... Er litt lei av å gjøre alt selv. Hadde vært greit å hatt en til å rulle ut den røde løperen at og til. Men en ting som er verre enn å være aleine og gjøre alt selv, er hvis man er flere men likevel må gjøre det selv. ;P Da jeg var samboer så var det jeg som måtte skru inn skruene, mens han bare så på.
Jepp, så var vi kommet til oktober og høsten er offisielt her.
Har slitt litt med Nitrit (0,3) i storekaret og dertil byttet noen hundre liter vann siste dagene. I går og i dag har endelig nivået vært under 0,3 så nå er jeg fornøyd. Har merket at ved skifte av ca 1/3 av vannet synker ikke temperaturen for fisken mer enn 2°C så da ble det nyinnkjøpt hageslange til påfylling. Drittvannet går ut terassedøren.
Fiskene ser ut til å trives selv om de går litt tett. Graver seg huler under steiner og river løs planter i et sett. Har planer om å selge unna en del av de røde zebraene og har gjort avtale om innbytte på noen av de andre. Blir vel noen Palettciklide-frøkener i 160 literen i stedet. Høvdingen er identifisert og det er skikkelig gøy. Trodde en stund at jeg hadde en ukjent fisk i storekaret. Vet ikke om det er en han eller en hun men den skulle definitivt hatt seg en make. Kanskje noen kan fortelle meg kjønnet på denne Cynotilapia Afra "Cobue" eller Orangeback Mozambique som den vistnok også er kalt? Den øverste er forresten min. Den nederste er fra nettet. Se hvor like de er....
Gjorde en ny oppdagelse i dag. Har ikke èn men to Rød Zebra hunner som tygger. Er helt sikker på at dame nr to ikke gjorde det i går så denne kan jeg bedre beregne når hun vil spytte. Har ikke fått tak i noen av dem dessverre så de går fortsatt i storekaret... Må vel sette opp 2 kar nå tenker jeg. Ett spyttekar og ett oppvekstkar.
Hihihi! Dette var jo gøy!
Kan du ikke prøve å sette opp en felle til dem? Hvis du kjøper en slik liten terrarie-boks på 1 liter, så kan du putte mat oppi, og ha en snor ned til luka slik at du får lukket den når den rette fisken er fanget. Ellers finnes det proffe fiskefeller å få kjøpt også...
Hvordan er det med malawi... -Eter de den perioden de tygger? Høres ut som et teit spørsmål, da men..
Går ut ifra at de får noe mat i seg men kan ikke se at de er av de mest ivrige i matfatet. Varierer litt mellom flakfor, flytende rekesticks som pulveriseres når de blir tygget på og vanlige sticks. Ser at de tyggende damene er mest ivrig når flakforet kommer svevende.
Fy flate nå gir jeg snart opp med 160 literen. Fredag fòr ene Scalaren, mandag døde Paletthannen og i dag den Grønne dvergacaraen. Skjønner ikke hva som er galt. All den fine fisken som bare tar kveld. Alle verdier er helt normale. Temp er 25°C. Ingen av fiskene virker syke.

Tør ikke skifte vann i 350 literen for tiden tilfelle det er vannet det er noe galt med. Mistet vår første slørhale i 110 literen etter vannskifte der. Vannet vårt er pissegult for tiden...

I tillegg slapp ungene sammen våre to hamstere så den ene ble skambitt. Så ikke annen utvei enn å få den avlivet, stakkar liten.

Dritt periode uten like.
Uffda! Var det den fine langhårede, som vandret heden? Synd at sånt går galt før ungene lærer.
Hvilke tester har du tatt av vannet?
Var den langhårede ja. Dypt savnet.

Har tatt ph, gh og nitrit-test. Har nitrat og kh-tester liggende men har ikke tatt dem siden de andre er normale. Som tidligere sagt hadde jeg jo dette ph-stuntet mitt før helgen men fikk kjapt skiftet vann.
For 3-4 uker siden fikk en venninne masse dritt fra svampene mine fordi hun hadde skyhøy nitrit i over en uke og ingenting hjalp. Dritten min hjalp henne men jeg har en mistanke om at kanskje dette er grunnen til problemene i mitt kar.
De siste dagene har jeg skiftet ca 40-50 liter pr dag. Tør ikke ta mer pga temperatur-tap og fargen på vannet her hos oss. Ser nesten ut som myrvann.. Det lukter ikke klor av vannet og tro meg det hadde jeg kjent.
Det rare er at alle Praktbotiaene holder stand og etter som jeg har forstått er de regnet som svak.. 2 små Ottoer har det bra, 3 bittesmå Siameserene holder koken og Kuhliiene lever..
Noen som kan hjelpe?
Da har jeg tatt meg en skikkelig testrunde med de testene jeg har:

Ph=7
Gh=9
No2=mindre enn 0,3
No3=12,5
Kh Ble ikke blå men ble gul etter 3 dråper... Litt lavt?

Kan noen se hva som er galt? Jeg føler ikke for å øke Kh for deretter å senke Ph men gjør det hvis jeg . Fiskene i karet har et gjennomsnittbehov for på Ph=7
Jeg tror ikke det skal være nødvendig å gjøre noe med kH så lenge du ikke tilsetter co2. I så fall må det vel være stor fisketetthet i karet for å gi dødelig ustabil pH?
Mulig de ble svekket av pH-droppet, ja...
Hvis du var litt for gavmild med filterslam, så kan det være amoniakk du sliter med. Det finnes tester for dette hvis du vil til bunns i saken. :-/
Jippi. Første Zebraen har spyttet. Så tilfeldig en liten knall gul sak som har tatt plass bak en stein. De andre ungene ser jeg i munnen hennes. Det dumme er at jeg ikke har fått tak i henne enda så hun spyttet i 350 literen og det er ikke lett å få tak i yngel oppi der. Får håpe det går greit med dem. Er litt bekymret for den lille som svømmer fritt. Steinen jeg så den bak ligger helt inntil veggen nesten i forkant av karet og har tydeligvis en liten hule bak. Alle de andre fiskene er for store til å komme seg bak der.
du skriver du skal ha fisken i spytte kar og oppvekst kar;? hvorfor det? la de vokse opp i karet med de andre, vi gjør det. aldri hatt noe problem med dette. du stresser de bare maks med å flytt de rundt. ender med at hu slipper pga at jager henne hele tiden for å få henne i karet.

Så tilbake til 160 literen din. Du stresser fisken noe sinsykt, med vannbytter hendene oppi nye planter inn ut omirednign av planter slikt dør fisk av. du stresser de maksimalt. alle verdier kan være nrmale men stressfaktoren ligger ikke der men med det du har gjort den siste tiden i det karet. etter det jeg har lest,.

Vist du ikke skal miste mere fisk så må du la alt få fred nå, la det hvile litt.
en gylden regel er hånda i akvarie maks 1 min i uken fordelt på en gang å det er når du skraper alger fra glasset.
Tror vi bør skille mellom karene her da jeg faktisk snakker om 3 kar..... 160 literen var ikke rørt på 14 dager da sykdommen brøt ut. Har ikke nye planter siden den var oppsatt og vannbytter er vel naturlig å ta når noe er galt. Har faktisk ikke hendene oppi engang. Henger slamsugeren over kanten og tapper ut. Vannet fylles inn igjen gjennom pumpehuset. Alt som er gjort er gjort i beste mening.
grunnene til sykdom kan være etter den gangen du flyttet rund så mye med planter osv. sier ikke for å være slem eller hakke ned på deg men inntrykket og datoene jeg leste om alt du fortalte er det nok normalt at en go del fisk kan stryke med. var litt slik selv i begynelsen, fikset, ordnet, tilsatte fisk osv flyttet fisker merkelig nok når ting roet seg døde fisker for meg. skjønte ingen ting men når jeg ser tilbake så ser jeg grunne i dag så dette er et råd av mine erfaringer. mitt råd er sett opp akvariet bli fornøyd ha fisk i og la det være slik.

tips ang yngler: la de vokse opp i samme kar la hunnen spytte i karet. det er masse mat i karet som vi ikke ser. det er det vi gjør det funker utmerket. skal du drive oppdrett må du heller satse på artskar.
Planen var ikke å drive oppdrett nei men det hadde likevel vært greit og noen fikk vokse opp uten å bli oppspist. Derfor jeg ville flytte dem. Artskar går de vel i allerede siden det kun er Malawi i 350 literen. Eller mente du at jeg kun skulle ha Rød Zebra i et kar...
ja mente en type malawi. det er arts kar og har du flere malawi er det et biotop akvarie. men de klarer seg så lenge du ikke har rov fisk i karet? hvilke fisk er det som går i det da?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap