Tine`s merkelige verden.

Ser det er flere andre her som har en egen personlig tråd.. Aner ikke hvordan dette skal gå, så jeg vil bare prøve for artighets skyld og også for å kunne minne meg selv på hva som har skjedd, og gjort med de forskjellige akvariene.. Ja, for nå begynner det birkelig å bli "et par" fler enn det vi i utgangspunktet hadde tenkt oss...
Ja, for min samboer og jeg sa for ca 3 mnd siden at akvarie IKKE var noe for oss, i det hele tatt å vi da så absolutt ikke ha noe akvarie innom hus! Hehe Ja, dere kan tenke dere...
Så på min samboer`s bursdag(gubben i huset begynner å bli gammel, 37 år) , 28 august , stakk vi innom den nyåpna dyrebutikken her på stedet.("Stedet" er Rognan, hvor jeg og min samboer har bodd ilag i snart 3 år. Dere vet, Alt For Rognan!
Her begynner han plutselig å snakke om at vi kanskje sku kjøpe et slikt et nybegynner sett, her var alt vi trengt å joda, en halvtime etterpå gikk vi ut derfra , lettere forvirra av oss selv og en liten smule fattigere..
Det første akvariet var i hus, et lite 63 liters`s. Hva vi skulle ha i visste vi ikke, dette var jo så impulskjøp som det bare går an å få det! Men fruen(dvs meg) hadde bestemt seg for at, Krabber, ja det sku hun ha! Etter å ha satt igang 63 liter`n på tirsdag bar det ned på dyrebutikken igjen på onsdag for å kjøpe et til akvarium. For det har vi vært enige om fra begynnelsen av, fisker er dyr det og, og de skal ha det like bra som hunden og katten som også holder hus sammen med oss. Så etter å ha lest mer om krabber, fant vi fort ut at å ha de sammen med fisker var en risikosport og ikke minst kanskje ikke så veldig bra(siden krabber skal ha litt land å være på. Og det er jo høvelig kjent blandt folk at fisker ikke er spesielt interessert i å ligge på land å sole seg.)
Da kom det andre akvariet inn, et lite 6kanta 17 liter`s.. Med pumpe, sand og ganske snart krabber..
Etter at akvariene hadde stått i ca 1 uke og vannverdien var bra bestemte vi oss for å prøve. 3 krabber ble kjøpt inn, samt 2 ancistrus til 63 liter`n.
Dagen etter var vi å kjøpte en nydelig neonblå kampfisk, samt 5 Kileflekkrasbora.
Etterhvert er det kommen inn to sølvhai(kommer mer om de etterhvert) og to vanlige pansermaller. Og 2 ancistuser har tatt kveld, så det er kommen inn to nye(ene klarte da altså å hoppe ut av akvarie ved et vannskifte uten at vi merket det, mens den andre døde en mystisk død. Denne var slapp siden vi fikk den, men vi tenkte den bare var sky og redd.. Den gang ei) En værål kom også inn, men denne dødde også etter ca en uke.(Jeg mistenker at denne døde grunnet glippen vår ved vannskifte dagen før.. Vi klarte å glemme å sette på pumpa og varmekolben! Smart..)

Vel, disse små akvariene ble jo fort for små(aner vi en liten smule liter-syke på vei?) Så da var letinga etter nytt akvarie igang, tenkte første et på ca 150 liter.. Men så fikk vi tak i et på over 300 liter til en rimelig penge! Vi vurderte litt frem og tilbake, om vi virkelig ville ha et så stort akvarie i stua. Men etter å ha vært å sett på det var det gjort! Dagen etter var det henta og alt. Det fulgte med innvendig pumpe, sånn luftsak, grus, røtter og stein. Og ikke minst 2 halvvoksne Oscar, 4 Rødciklider, 1 tropheus Dubois(eller noe slikt) 2 sebraciklider og to plecoer(en vanlig pleco og en de sier er en leopradpleco. Er usikker nå, lurer nesten på at det er en Gibbiceps heller, men det får vi undersøke senere) ,2 praktbotiaer og 2 sjokolademaller.
Etter å ha hatt dette en stund fant vi ut at disse store fisken kanskje ikke var helt noe for oss, gr. Oscar kunne vi ikke slippe for små fisk inni fordi de ville blitt mat før eller siden. Om de ikke har dødd av stress grunnet ciklidene og Mr. Tropheus....
Etter mye overtalelse(hvilke metoder nevnes ikke her på dyrebutikken tok de inn begge Oscarene og 7 stk småjævler(dvs ciklider og mr. Tropheus)

Tilbake fikk vi 7 Sverdrager, 8 Norsk Flaggtetra og 6 Regnbuefisk(gul og blå).
De er nå kommen i karet(Idag faktisk) og ser ut til å trives.

Og "mor" og "far" er fornøyd, for nå kan vi legge oppi pyntegjenstander og ikke minst Planter! Herved er skjell kommen oppi(et slikt et som vi har koblet til luft), to småplanter og snart vil pakken fra nettbutikken (aquamania) komme, da vil også den nyinnkjøpte borgen settes nedi. JIPPI!

Når det gjelder det lille karet har vi sykdom der, på sølvhaiene.. De har fått hvitprikk så hele karet blir behandlet nå og ser skikkelig grønt ut! Håper på at vi blir kvitt dette utysket av en parasitt og at vi kan sette sølvhaiene over i 310 liter`n raskt.

Det er også kjøpt inn et kar på 63 liter, ene ruta var knust så det har vi bestilt nytt og skal hentes/settes på plass på torsdag. Dette karet skal ungene få(to av de har plutselig også fattet en liten interesse for fisk) ha på rommet. Når den tid kommer skal de få innrede det selv(planter og stein) og også velge fisker. Det vil ihvertfall komme en Værål nedi der og sannsynligvis 4-5 glassmaller, så får vi se hvor lenge ungenes interesse for fisk er der.

Et 75 liter`s kar kommer forhåpentligvis også inn i hus snart., i løpet av 1-2 uker håper jeg.. Oppi her kommer de fiskene som er i sykdomskaret(kampfisken og kileflekkrasborane bl.a). Krabbene skal da få 63 liter`n og dermed også mye større plass! 17 liter`n vil bli brukt som karantene/sykdomskar/ynglekar og plantekar.


PUH! Dette ble mye på en gang! Er det noen har har innspill/ideer/råd og tips må dere bare komme igjen! Ingen innlegg er for korte eller for lange!

Jeg vil prøve å komme med bilder etterhvert som tiden går og tiden strekker til(er elgjakt nå også vet dere
black ghost
Ja, idag var jeg og min samboer så smart at vi var innom dyrebutikken.. "Kjæææære, vet du hva!?" kommer det fra butikkeieren.. "du skal få DET knalltilbudet på de siste krabbene!" ...... en halvtime senere går vi ut derfra, en liten smule fattigere(også fordi vi har bestilt en Black Ghost!!!!) og med en pose med kuhlii-ål-venner til de to vi har og 3 krabbe-venner til de 3 krabbene vi hadde fra før(ikke fordi de krabbene er verdens beste venner, meeeen)

Black Ghosten vil vi få på fredagen, den er høvelig stor allerede nå, rundt 5-10 cm. Så vi håper på at den overlever turen fra Sverige.

Forresten, er det noen som har henta fisk samme dag som de er ankommen butikken, også har de død dagen etter eller noe slikt??? Er det vanlig da å få tilbake penger/få ny fisk??

Er jo selvsagt veldig-tisse-i-buksa-redd for at Ghosten skal dø fra oss omtrent samtidig som vi får den i vår hule hånd(gulp Den er jo høvelig dyr også, rundt 200 kroner pr.stk...
planter, jippi!
Idag ankom plantene fra Aquamania`s, de ble sendt på mandag og i følge postens hjemmesider har den logge på Snarøya til i går.. Dere kan tro at jeg var lettere fortvila/redd/spent på hvordan turen hadde gått med de 15 plantene.. MEN, det ser ut til å ha gått veldig bra! Vi skal ikveld omorgansiere og styre å ordne nedi storkaret, bilder kommer senere Den nyinnkjøpte-alt-for-dyre-grusen kommer vel forhåpentligvis på lørdag, samtidig som vi hente Black Ghosten. Gleder meg noe sinnsykt!

Vel, vel, da er det vel ikke så altfor lenge til samboer kommer hjem fra elgjakta, da er det på igang med "akvarie-kveld". Planter skal settes, pyntegjenstander og røtter skal ordnes. Fisker skal flyttes, og vårt nyinnkjøpte akvarie hvor ene sida var knust skal bli ordna i kveld. Så får vi sjekke imorgen om det er vanntett eller om vi må gjøre alt omatt Våre 6 krabber(!!) har det litt trangt oppi 6kanten, men det ser ut til å gå bra. Alle sammen hugga skikkelig innpå igår når de fikk oksekjøtt(sånn som dyrebutikken selg fryst..)




snakkes!
det er blitt veldig fint nå
Ja, etter et pra timers jobbing, ble både 63 litern og 310 litern gjort om litt... 63 litern er litt overbeplanta nå, til vi får de to andre karene(et på 63 og et 75 l) inn i hus.. Har ennå ikke helt bestemt meg for hva jeg skal ha i 75 litern, vurderer å hive ene leopradplecoen oppi der, for en periode ihvertfall, også har jeg veldig lyst på eplesnegler!
Er det noen som har lyst på pleco??? Jeg har en vanlig pleco som er rundt 15-20 cm lang. Og den andre sier de er en leopardpleco(det KAN være en gibbiceps, har ikke rukket å studere det ennå). Denne er rundt 10.15 cm lang.. Har egentlig litt lyst til å bli kvitt disse, de gjør ikke jobben sin når de er blitt så stor. Leoparden er sjelden på glasset, men den er jo utrolig søt da!(Selv om jeg ikke hærer å stike fingrene så veldig mye oppi der når de to er i karet, kan ikke noe for det... Men liker virkelig ikke panser-huden deres!)

Fikk studert sjokolademallene litt bedre i går da(de er litt sky av seg). De ser nesten for feite ut de to der altså!

Men nå er det vel bare noen blider som mangler! UFf, vet jeg er litt småtreg, men jeg finner seriøst ikke ut hvordan jeg slår av det for... blitsen!
Ta bilde på skrått da vel!?
bilder av akvariene...
Om alt nå har gått rett for seg har vi;

1.bilde; Hele akvariet, det ser litt puslete ut ennå, siden plantene er helt nye og ikke fått vokst seg til ennå.

2.bilde; Bilde av skjellet vårt.

3.bilde; Borgen som vi også har inni karet på 310l. Botiaene har funnet ut at denen er ideel å svømme gjennom
mye rart har skjedd på kort tid
Ja, siden sist jeg skrev, som jo ikke er så lenge siden, så har det skjedd litt..

63 litern som vi holder på å ordne blir fylt vann i idag, så vi får sjekka om det er tett eller ikke..
Igår var vi på Fauske å henta et panorama akvarie, på ca 75 liter. Det fulgte med pumpe, lystopp og varmekolbe.(Gudskjelov, har ikke råd for øyeblikket å kjøpe alt dette nytt så!).. Så etter å ha sjekka at det var tett ordna vi det slik at fiskene fra det "gamle" 63 liter kom oppi dette(altså bl.a kampfisk, flekkrasbora, ancistrus) Så nå har de fiskene litt bedre plass(ikke fordi det er særlig overbeolka der), og våre 6 krabber har fått 63 liter til tomleplass!
Forresten så ser jeg bare to-tre krabber der nå, så de er tydeligvis på utforskerferd ennå De har også fått varmekolbe nå, så de får en litt mer stabil vanntemp, trur nok de setter pris på det..

Ellers var vi idag å henta Black Ghosten!! Den er så nydelig, men jeg må si den skremmer meg litt også.... Vil jeg kunne ta den opp med bare nevene for å ta et bilde av den????? Den er jo litt elektrisk, men bruker den det bare til å lamme byttedyr, eller noe mer og... Den har ihvertfall funne ut at pumpa var en god plass å gjemme seg bak, vi håper på at det går bra og at den vil trives. Den er jo ganske liten ennå, men regner med at når den tid kommer at den begynner å bli for stor for 310 litern så har vi fått et til akvarium på rundt 6-700 liter.. Og det tar jo sin tid

Jeg vurderer også sterkt hva jeg skal gjøre med plecoen og gibbicepsen, begge kan jo bli på rundt 50 cm og så stor som de er nå synes vi de blir nesten litt for stor for 310 liter vår.. Ikke det, de er jo bare mellom 10-22 cm så de har god plass ennå, har gode gjemmeplasser og slikt.. Men forde... hmmm, undre-undre


Åh, men nå begynner jeg å bli litt småtrøtt, har vært mye akvarie å slikt de siste dagene, i tillegg til at jeg har en kattemor med to småunger og en mons som jeg passer for dyrebeskyttelsen..(At noen faktisk kan være så ondskapsfull å bare legge ut mor og kattunger i en eske å tru at de overlever eller at noen tar vare på de!! Grrr, kjenenr jeg blir irritert, men de har det ihvertfall bedre alle sammen her hos meg og hos sin fremtidige familie!)

Jeg skal ta bilde av de nye akvariene, skal bare få den siste 63 liter opp å gå først
nytt innlegg på "bloggen"(?)
Et par dager siden siste melding, ikke så altfor mye som har ksjedd, men litt..
Blandt annet fant vi en kveld en død krabbe(RIP), bare noen timer tidligere var alle i orden, så fikk litt sjokk da jeg så en av de større sitte å spise på den som var dø... Velvel, 5 krabber er vel ikke akkurat ille heller, monsen vi har på besøk(4mnd) liker ihvertfall akvariene, de er spennende

Ellers satte vi sverdrageren som var gravid i en egent tank(i 17 literen, hvor vi hadde krabbene tidligere.). Idag, mens vi holdt på å sette opp et annet akvaium så har hun spydd ut rundt 30-40 yngel.. Dessverre ser de ikke bra ut, alle ligger på bunnen, og er ganske så kritthvite.. Vi har bestemt oss for å gi dem en liten sjanse, har tatt ut mora å sånt så får vi se om noen av de kvikner til.(håpe-håpe-håpe) Om det ikke går denne gangen så vet vi jo at hannen vi har er glad i hoene, så da er det jo bare å håper på at det går bedre neste gang


Det nye akvariet er kommen opp(vi kjøpte et på dyrebutikken for en lsikk og ingenting fordi siden var knust).. Vi sjekka at det var tett i går langs silikoneringen, og idag ble det satt opp-.. Ungene har også fattet interesse for fisker så de har fått det opp dit(63l). Her har de nå fått i grus, litt gjemmeplasser i form av stein, rot og planter. Senere kommer det albino pansermaller, noen glassmaller og noen sorgmontel`er(ehm, skjørtetera???) Synes sorgmontel høres mye stiligere ut så jeg sier nå bare det, forde om det visstnok er svensk(?)
Uansett håper jeg at guttene holder interessen en stund, for de glassmallene liker jeg ikke noe spesielt, og er ikke akkurat de jeg ville hatt stående i stua , om guttene sku miste interessa raskt!

Ellers har jeg laget en annen tråd her, om sjokolademallene mine.. OM det nå er sjokolademaller, jeg aner virkelig ikke! Har du noen tips om hva det er tas de imot med takk (link til tråden:
nytt innlegg
Ojoj, her er det en liten stund siden jeg har vært, det har vært full rulle her.. Ikke bare med akvariene, men også med andre dyr. Bl.annet min egen hund osm skal ha sin del av "kaka", pusi og for den saks skyld.. Men har også hatt inne en mons på rundt 4 mnd, som har kommen fra en veldig syk dame(psykisk), han dro i kveld til sitt nye hjem. Det er jeg kjempeglad for, selv om jeg kommer til å savne han, godgutten min! Ellers har jeg ennå kattemor og to kattunger oppe på i 2.etasjen. De ble satt på søppeltippen for enten " åklare seg selv" eller bare dø.. utrolig hvor jævlig folk kan være mot sine egne dyr!!! MEN, de har det ti ganger bedre her, kattungene er blitt store og gode og runde og kattemor er kjempeglad når vi kommer opp å gir henne noe ekstra godt og ekstra oppmerksomhet..

Men, hehe Over til det som denne tråden egentlig er beregna for: FISK!

Idag var vi å henta 9 neon tetra, jeg har aldri vært særlig glad i denne vanlige/kjedelige fisken, men dog er den veldig fin! Samboer "konfiskerte" de siste dyrebutikken hadde, så nå svømmer de lykkelig(?) rundt i 75 liter`n. Vel, minus en da, den var litt nedfor i posen på dyrebutikken, men vi reagerte ikke mer på det der.. Men den er nå dø, og blitt krabbemat..
Tror krabbene er fornøyd da, ikke bare for den ekstra fisken! Men, etter elgjakta kom det jo også noen kilo kjøtt i huset.. Noe har jeg malt opp til hundegodter, både i middagsform og godbit form.. Jeg har også trilla ca 100 "baller" med stort sett reint kjøtt til krabbene, det blir noen middager det, siden de av og til får agurk og andre ganger fisk, osv.. Så det bør vare en stund.. Og kanskje fiskene får smake litt også, vet ikke helt sikekrt om det er lurt for de med rent elgkjøtt, en kanskje noen her osm kan svare?

Ellers går jeg som vanlig rundt å er bekymra for at ikke black ghosten min skal få nok mat, prøvde i dag å legge mygglarver utenfor hula hans, men er ikke sikker på om han fikk snappa til seg noe før de andre fiskene var der og stjal det.. Ideer?


Vel, nå skal jeg se om jeg kommer meg inn på nettbank for å overføre litt penger til en dame her med eplesnegler! Åh, gleder meg som en unge til disse kommer, synes de rett og slett er råkule! Får de vel i neste uke en gang Lille og blå i fargen, istedenfor den litt mer "vanlige" gule

til neste gang
tines tråd
Å huff å huff.. Igår hadde vi det jammen morsomt Guttan hadde fått opp det akvariet på 63 liter som vi fiksa, vi testa det selvfølgelig før vi satt i stein, osv.. Men så etter tre uker så sier det "spraaak"! Det viser seg at silikonen vi brukte ikke egnet seg helt til akvarier, selv om de på butikken sa det skulle gå bra Jaja, vi fikk redda de 4 albino pansermallene, selv om de fikk seg et kuldesjokk da vannet vi skulle redde de i var altfor kaldt, og selv om de ikke fikk noen skikkelig overgang til vårt lilleakvarie så gikk det bra! Samme dag som akvarie sprakk hadde jeg også fått eplesneglene jeg hadde bestilt fra ei her inne, vet ikke om vi klarte å redde alle sammen.. Den ene har ikke rørt seg på på en god stund, så vi håper at den bare har gått inn i en liten dvale grunnet alle "vannbyttene" og miljøskiftene håpe-håpe-håpe

Så håper jeg også på at en av sverdragerne mine har blitt gravid igjen, yngleakvariet står klart.. Men om det ernoen her som har tips om hvordan jeg skal gå fram for å få overlevende så blir jeg bare glad! Jeg har egentlig lite peiling på yngling og det å få de til å vokse. De siste ynglene vi hadde her var jo dødfødte, og jeg aner ikke hvorfor! Om det var noe vi gjorde feil eller om de bare hadde ligget for lenge i magen på mora...

Vel, vel, vi har muligens tenkt oss til Mo iløpet av et par uker å der finner vi kanskje et nytt akvarie til unga
borte i en mnd
ja, da skal jeg plutselig bort i ca en mnd, så blir nok ikke mye som skjer på denne tråden. Jeg har ikke tilgang til internett hos foreldra mine så
Samboern blir nå å ta seg av fiskan å de andre dyran, håper på at han ikke overforer fiskene

Ouff, tror det kommer til å bli litt vanskelig dette her, man blir jo nesten litt avhengig av slike steder som akvaforum og Canis som jeg også bruker mye
Tilbake igjen!
Ah, endelig tilbake, eller har vært hjemme et par dager, men har ikke hatt tid til å sette meg ned ved dataen før nå(perfekt tid når gubben er på jobb, og katta og hunden fortsatt er så trøtt at de sovner oppå meg liggende oppned)
Vel, da jeg kom hjem var det ihvertfall nok å gjøre, krabbene måtte selvsagt få et vannbytte, samt at vi måtte sette opp en skillevegg for å skille to kjempekrabber fra en liten en, uten klo
Storkaret trengt også et skikkelig vannbytte, så der skifta vi ca 75-80% igår. Pumpa var totalt igjenkorka, og varmekolben måtte også vaskes..
Black ghosten vår har fått nytt hjem, og bor for tiden i 17 litern med 4 guppyer, de yngler masse..
Ellers har vi dessverre mista hann-sverdragern vår, den lå dø en dag min samboer kom ned. Og dyrebutikken her har selvfølgelig kun hoer inne.. Typisk!!
Men noe godt har også kommen ut av min lange tur hjemmefra, jeg fikk kjøpt en reol med 3 stk akvarier på rundt 160 liter, med grus, pumpe og varmekolbe til den nette sum av 1800,-!!! Det syns jeg var en god deal, ihvertfall etter å ha hørt at det ville kostet meg godt over 10 000,- å kjøpe nytt! Dessverre kan jeg ikke sette dette opp ennå, har kun fått to av karene nedover, alt annet står fortsatt hos mine foreldre i Hammerfest
akvarienes dag..
Ja, idag har vi gjort noen små forandringer her i huset.

Vi har nå bare to krabber igjen, en av kjempene og den lille saken uten klo og nesten uten føtter(vi har skilt de så jeg håper den lille overlever, masse mat Vi har nå satt de oppi 17 liter`n igjen, siden de bare var to, men nå ble også 17 litern for liten, siden jeg vil ha de skilt! håpløst!

Blacken(dvs, Black Ghosten) og guppyene har flyttet over i 63 liter`n. Håper på at hanna fortsatt gjør jobben sin og at vi kanskje får noen guppy-unger som overlever I det mye karet deres har de fått annen type grus(både grus på str. 5-6 mm og den helt minste), de har også fått masse mer planter og gjemmeplasser i form av de, kokosnøtta og konkylie..
Det var en helsikkes jobb med å flytte alt over, det måtte gjøres i rett rekkefølge, bl.a slik at ikke blacken og de ble satt over i et helt nytt vann uten noe som helst av den gamle, krabbene sto lenge på land og ble dermed litt "landkrabber" og ikke minst måtte det fylles over 100 liter vann hit og dit.
Dette tok ikke mindre en rundt to timer Ferdi for ca en halvtime sida

Ellers har jeg også vært å kjøpt litt isopor, en for å ha under den ene 160 liter`n og den andre for å prøve meg på å lage en bakgrunn, kanskje til og med klarer jeg å få to av den(Lov å håper og tro vet dere Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal ha i de 3 160 literne, har vært innom scalare i den ene(prøve å få fatt på en partner til den jeg har), har også tenkt på ancistrus-oppdrett av noe slag(el maller). Har jo også i utgangspunkte planlagt å ha Blacken over i en av de store, men jeg tror han får være i 63 litern for nå(en dag komer det jo til å være for lite for han, men det blir ennå en liten stund til) Jeg lurer også på om oppdrett av Cyathopharynx furcifer kan være noe, jeg må undersøke mer om fisken først og slike ting. De er jo bra dyr også, rundt 500,- pr.stk, og med et minium av tre stykker blir det jo rundt 1500,-... Hmmm, undre-undre.. Har jo god tid da, men jeg liker å planlegge og undre litt før jeg går til innkjøp av noe(og ikke minst bør jeg få reolen nedover! Smart, Tine



Åh, ble langt dette innlegget, men jeg var skikkelig pratesyk i kveld og da er tastaturet godt å få noe av det ut på

Om det er noen som har ideer eller tips ang. reolen min er det bare å komme med det Jeg aner ennå ikke hva jeg skal gjøre og er interessert i å høre hva dere der ute har å si(veldig mange av dere har jo MYE mer kunnskaper enn meg!)
Artig tråd Du sparer ikke på tastaturet, hehe

Ett generellt råd angående å få yngel fra levendefødere til å overleve/vokse opp, er å ha mose (java er vel den enkleste) og gjerne en flyteplante av et slag (feks Pistia), eller hurtigvoksende planter (feks Limnophila) som når opp til overflaten. Da vil alltid en del av dem overleve, uten at en trenger å flytte dem etc.
blææææ!
Nei, Ovis, tastaturet blir ikke spart!
Å spesielt ikke i dag! Er litt småforbanna egentlig, sånn innerst inne... Da vi kjøpt de første akvarian våres så kjøpte vi å 2 krabbe, seinere da vi fikk et enda større akvarie å ha krabben i, fikk vi et veldig godt tilbud på de siste krabben som va i butikken.. Dermed har vi plutselig 5 krabbe.. En etter en blei dem drept, det var to stykka som va no skikkelige monstra! For å gjør historia kortere; Æ sitt nu m ei krabbe i 17 litern, i kjempefin form(en av monster-krabben!) å ei sitt/ligg/Står/æ vet ikke, rett attmed mæ på et plastlokk! (Faktisk ikke nån av monsterkrabben!) Grunn t at ho sitt attmed mæ(sitt, ligg, står, etelleanna) e at ho ikke har verken fota eller klør ijænn.. Vel, ho har en fot ijænn, men den e ikke t mye hjelp for å si det sånn! Æ visste da æ dro hjemmefra i morrest at æ sku tatt ut monsterkrabba da æ så den hadde klart å komme sæ over til den her minste lille krabaten Æ har nu dreve å mata lille-krabba m mygglarva, tar d i pinsett å gir d til den helt oppi munn.. Hadde selvfølgeli ikke forventa at den sku spise no som helst, m et svært ansikt, ei lommelykt å en nippar oppi tryne! Men joda! Mygglarvan gikk ned på høykant! Masse også, så nu må æ bare være forsiktig m at æ ikke overfora han å at han får ut alt d her ijænn.. Kanskje, joda æ har et lite håp-klare æ å redde han/ho!

Vil tru d ikke e så veldi mange som har prøvd å mate opp ei krabbe på denne måten, eller???

Ellers ser d ut for at Blacken å de 5 guppyan hannes like sitt nye jæm, alle e veldi aktiv(spesielt e Blacken blitt mye mer aktiv, åsså når lyse e på å æ sitt rett attme akvarie!)

Æ må få tatt nån bilda, d e jo litt som har skjedd her i d siste
Tine Zachariassen
Nei, Ovis, tastaturet blir ikke spart!:):) Å spesielt ikke i dag! Er litt småforbanna egentlig, sånn innerst inne... Da vi kjøpt de første akvarian våres så kjøpte vi å 2 krabbe, seinere da vi fikk et enda større akvarie å ha krabben i, fikk vi et veldig godt tilbud på de siste krabben som va i butikken.. Dermed har vi plutselig 5 krabbe.. En etter en blei dem drept, det var to stykka som va no skikkelige monstra! For å gjør historia kortere; Æ sitt nu m ei krabbe i 17 litern, i kjempefin form(en av monster-krabben!) å ei sitt/ligg/Står/æ vet ikke, rett attmed mæ på et plastlokk! (Faktisk ikke nån av monsterkrabben!) Grunn t at ho sitt attmed mæ(sitt, ligg, står, etelleanna) e at ho ikke har verken fota eller klør ijænn.. Vel, ho har en fot ijænn, men den e ikke t mye hjelp for å si det sånn! Æ visste da æ dro hjemmefra i morrest at æ sku tatt ut monsterkrabba da æ så den hadde klart å komme sæ over til den her minste lille krabaten:( Æ har nu dreve å mata lille-krabba m mygglarva, tar d i pinsett å gir d til den helt oppi munn.. Hadde selvfølgeli ikke forventa at den sku spise no som helst, m et svært ansikt, ei lommelykt å en nippar oppi tryne! Men joda! Mygglarvan gikk ned på høykant! Masse også, så nu må æ bare være forsiktig m at æ ikke overfora han å at han får ut alt d her ijænn.. Kanskje, joda æ har et lite håp-klare æ å redde han/ho! Vil tru d ikke e så veldi mange som har prøvd å mate opp ei krabbe på denne måten, eller??? Ellers ser d ut for at Blacken å de 5 guppyan hannes like sitt nye jæm, alle e veldi aktiv(spesielt e Blacken blitt mye mer aktiv, åsså når lyse e på å æ sitt rett attme akvarie!) Æ må få tatt nån bilda, d e jo litt som har skjedd her i d siste:)


Jeg er veldig spent på om du klarer få krabba til å overleve med håndmating så lenge at klørne vokser ut! Spennende! Jeg må følge med på denne tråden. Har du noen anelse om hvor lang tid det tar? Bilder, du må legge ut bilder. Håper bare da at krabba har det "greit" uten føtter så lenge, at det du nå gjør ikke er motsatt dyresnillhet...
krabba er borte
Vel, etter flere dager med slit for å holde krabba i livet, dukket den dessverre under her for to dager siden Virkelig synd for den spiste kjempebra, og krabbet rundt i den lille kommen jeg hadde den i.. Men nå vet jeg da ihvertfall hvordan en slik en lukter når den er død, antar at sneglene lukter likens! Håper at INGEN av sneglene mine dør! For det der var så absloutt en lukt som jeg kunne spydd av!

Jeg skal se om jeg finner kameraet nå, så kan jeg ta noen bilder(håper på at jeg får noen som er brukbare. Hva er sjansen for at et nytt og bedre kamera daler ned i fanget på meg`a??)
endelig fått tatt noen bilder, igjen;har ikke verdens beste kamera så blir ikke akkurat de beste bildene. Får ikke heller tatt noen bedre bilder av de forskjellige fiskene, dessverre.
Forresten, hva er sjansen for at noen her har et kamera å selge meg?Noen som kanskje har kjøpt et nytt kamera og vil ha det gamle ut av skuffen på kontore

her er bildene
Bilde1; Her bor den siste krabba vår, den har ingen planter da de bare blir stygge, men har god plass til å gjemme seg på og fin soleplass
Bilde2; Her har dere et lite bilde av den kjempefine Scalaren min. Samt en sverddrager, flaggetetra og gibbicepsen.
Bilde3; Av 310 liter`n, litt forskjellige fisker. Blei faktisk et bedre bilde enn det jeg hadde trodd
Noen flere bilder;¨

Bilde1; Her bor Blacken og de 5 guppyene hans

Bilde2;Blacken sjøl. Han har vokst bra de siste dagan når at æ har gitt han en del mygglarva

Bilde3;Her har vi guppyan. Den oransje kjempefine saken er hanna. Så har vi en som står på en måte i bilde, om dere klarer å se henne da. Hun er stappa, da mene æ STAPPA, full av yngel. Vi går egentli bare å vente på at ho ska sprekke, men helst at ho frigir de stakkaran inni ho
Tine Zachariassen
i tillegg til at jeg har en kattemor med to småunger og en mons som jeg passer for dyrebeskyttelsen..(At noen faktisk kan være så ondskapsfull å bare legge ut mor og kattunger i en eske å tru at de overlever eller at noen tar vare på de!! Grrr, kjenenr jeg blir irritert, men de har det ihvertfall bedre alle sammen her hos meg og hos sin fremtidige familie!)


Har selv funnet katter i skogen (eller tanten min fant) og de har vi endå,
Eller vi fant en Kattemor og 2 unger, så ga vi vekk ungene, så fikk kattemoren 4 nye, Gidde en vekk og beholt resten.

Då vi fikk katten var den livredd, eg var den eneste som hadde den i sengen min og der ligger den, den dag i dag, 6 år etter vi fant den :P
Eg syntes det var verdt det
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap