Underwater world

Jeg har drevet med akvarium på egenhånd i tre år nå, og mange flere år skal det bli!

I denne tråden ønsker jeg å utrede om alle oppturer og nedturer i min drømmeverden!

Jeg har for tiden to kar, ett på 60 liter som var det første jeg kjøpte - og ett ganske nytt ett på 160 liter. Begge er forsåvidt ganske nye i drift, så her vil det skje masse rart!

60 literen har nemlig fått en full makeover; alt er byttet ut - og karet har blitt ett Tanganyika-biotop for sneglehuslekere!
160 literen er enda så ny (ca 2 måneder), at jeg ikke enda vet helt hvordan den skal se ut! Basen er iallefall en trio Sajicaciklider som jeg vil gjøre livet fint til!

16:10:2010 Liv og røre!

Det yngler som bare det i 60literen, kryr av bebisser overalt! =D
Kjempemorro å se så mye liv! Sneglehuslekere er toppen!
Nå har jeg oså planer om å ta ut plantene herfra og la 3 kjempe eplesnegler flytte inn sammen med similisene. Har sandsnegler der fra før av som har aldeles nydelig skall, så den fordelen vil nok de nye innbyggerne også nyte godt av!
Dette betyr at kirsebærrekene flytter over i 160literen også.. sammen med mosen.. muligens.. jeg må se hva jeg får til der, vil jo ikke ha rekene spist! Men tenker at de skal få bo der mosen bor!

Har sett snurten av små sverddragere i 160literen.. men disse blir nok mest sannsynlig levendefor til sajicaen.
Har bestemt meg for å kvitte meg med alt bortsett fra de to sajicene, kuhliålene, flokken av stimfisk, ancistrus og gibbien.
Sammen med disse skal det flytte inn to sitronciklider fra Tanganyika! Dette betyr at jeg må kvitte meg med de røde mygglavene som fôr sant? Inn med mye artemia!
Så nå forventer jeg mye kjeft egentlig, siden Tanganyika-fisk burde holdes kunn i rene Tanganyikakar, men da tempen min er den samme som disse fiskene foretrekker- og de har vokst opp i vannverdier som ligner mine- så mener jeg dette skal gå bra!
Hurra! =D

Det blir bilder etterhvert her! =D
Hvah!
Kan visst glemme den gibbien.. fant bare beinene av ham nå nettopp! =0
Det kom egentlig ikke helt ut av det blå, da han har oppført seg noe undelig i det siste..
Angrepet av planter!
Nå blir det spennende! Iallefall for meg!
Jeg har planer om å sette opp 160literen min på en bra måte, selv med en overflod av planter - og enda også av fisk!

Det jeg har i karet vil jeg helst beholde der, dvs. ett stort slott, hele fire røtter, mallehuler og en kokosnøtthule som ikke er av kokusnøtter..
Og enormt med planter! Har fire forskjellige store planter, og da mener jeg STORE! Mye anubias som jeg tenker muligens å sette opp under den største rota som er litt sprikete i "armene".. siden disse plantene ikke trenger så veldig mye lys. Så har jeg endel Cryptocoryne, og to stykker vanlige sverdplanter som ikke er så enorme.. og det stopper ikke der..
Alt dette vil jeg ha inn i en 160liter...



Så jeg tar gjerne imot litt tips om oppsett!

Tja, cryptocoryne går jo an å sette i forgrunnen. Høvelig på den måten at de kanskje ikke får så mye skygge der, de trenger jo mye lys. Jeg fikk ikke mine til å vokse før jeg satte dem helt i forgrunnen med Hagen life-glo og power-glo som belysning.

Ellers er det jo en artikkel her inne om å feste javabregne på rot. Antar det samme kan funke for anubias. Hvis du vil være litt avansert da vel og merke! Jeg liker å gjøre ting enklest mulig...

Når jeg har satt opp mine kar, har jeg alltid prøvd å dekke bakglasset mest mulig. Altså de største og mest frodige bakerst. Prøver også å skjule alt av utstyr som er i karet med planter.

Hvilket underlag har du?

Hvordan går det med sneglehuslekeryngelen?

En ting jeg kom til å tenke på da jeg så annonsen din er at hvis det blir storauksjon, så trenger du jo ikke selge disse tingene nå! Jeg sitter på noen ancistrusyngel(vanlig og albino) som har blitt store nok til å flytte, men tenker å vente til hvis det blir noe action i klubben

Jeg har jo veldig mye ledig plass i 100 literen for tiden(bare maller og kampfisk), og er så usikker på hva som skal få flytte inn der. En ting er hvertfall sikkert og det er at dyrebutikkene ikke har noe som faller i smak. Så foreløpig får den bare være "tom". Kanskje jeg får tak i noe spennende gjennom klubben?
Cryptocorynene står i forgrunnen nå.. tenker å lage ett lite areal med Cryptocoryneskog! =D Der blir det fint for eventuelle yngel å gjemme seg!

Har satt 3 av de store plantene i bakgrunnen, den siste vokser så flott ganske langt fremme så jeg vil ikke flytte på den =P
Pumpa har jeg prøvd å gjemme litt bak den planta som du fikk avlegger av ^^

Har veldig fin, men noe skarp grus i bunnen- virker som plantene liker den godt! Har fått litt lyst å prøve meg på corys... så tankene går i bane sandbunn litt nå =P
Men da trenger jeg endel sand!

Har prøvd å feste noe Windeløv og Narrow på en rot.. de har stått der uten tegn til å vokse i over 2 år.. Og så har jeg juletremose på en rot.. Har prøvd å feste tangen på en ganske flat rot, tror det blir fint! Tenk om den sprer seg over hele rota! Det hadde vært kjemestilig! Den siste rota er ganske stilig uten planter.. så da er jeg egentlig tom for røtter å sette planter på =P

Blir en utfordring dette her: få plass til alt, det skal se pent ut, og fiskene skal ha fri svømmeplass i tillegg! hihi..

Sneglehuslekerne leker som bare det! Jeg har minst 30 frittsvømmende yngel i forskjellige størrelser rundt om i karet ^^


Tenker jeg tar med de tingene på annonsen til auksjonen hvis dem ikke blir solgt! Fiskene er jeg ganske intressert i å få ut så fort som mulig da... vil at dem skal få ett mer tilpasset kar å gå i!
Hvis du selger albinoyngel så skal du ikke se vekk fra at jeg byr på en! Har tre voksne vanlige ancistrus nå... litt skjeivfordelt da det er to voksne hanner og bare en voksen dame.. Men det går nå greit.

Satser på at det kommer noe ordentlig stilig noe til auksjonen! Hadde vært gøy!
Neste møte er på tirsdag, og da skal vi planlegge den! Kommer du da?
Er så gøy å være på utkikk etter nye fisk...!
Skjønner godt at du vil bli kvitt fiskene fort. Har du spurt på dyrebutikk? Jeg er sikker på at en av dem tar i mot fiskene dine.

Veldig artig å være på utkikk etter fisk ja! Men litt frustrerende også når man ikke finner noe, og er litt utålmodig. Men er egentlig veldig fornøyd med det som det er også, ingen som har noen trusler med så god plass på de få fiskene.

Hvis du skal bytte til sand koster det deg ikke mer enn 120 kr. på Biltema. Bare pass på å få riktig type! Corydoras er min favoritt blant fiskene, uten tvil! Hvis du har tålmodighet så kan det bli mulighet for at jeg får adolfoi til salgs etterhvert. Denne arten er det ikke bare jeg som synes er meget vakker for å si det sånn Hvis du har sett i tråden min så har du jo sett bilder der.

Skal holde av et par gule ancistrus til deg. Tror de kommer til å gå unna etterhvert som de blir til salgs De svarte er jo vanlige, litt mer eksotisk med de gule, og ikke så veldig vanlig her i byen har jeg inntrykk av.
Så fint! Har til tider sett en og annen gul ancistrus på nye gullfisken i sentrum, men ikke så ofte!

Den er så billig ja!? Har sett at mange bruker biltemasand.. er den noe fin? Jeg blir i å kjøpe den fineste typen hvis jeg trår til.. eller sånn flyvesand eller hva det nå heter..!
Da blir det corydoras! Hadde en type for lenge siden.. da jeg var helt ny! De var nyydelige! Kjempesøte! De var hvite med sorte hoder ^^

Finnes det fisk som ikke liker sand tror du?

Jeg har dårlig samvittighet nå jeg.. fordi karet er så fullt! Men det skal ordne seg!
Vi får håpe noen tar med en skjelden perle til deg på auksjonen som går sammen med de du har! ^^ På nye gullfisken kan du sikkert be om å få innbestilt fisk da! Har sett noen typer der noen ganger jeg ikke har ant hva er!

60literen min er kanskje litt som det karet du beskriver.. Sneglehuslekerne er jo fisk som kunn holder seg i bunnsjiktet! Så de øverste 20 cm er det ingenting bortsett fra en pumpe og en rot å se! hehe
Vurderer å kanskje senke vannstanden litt, men vet ikke helt.. det er jo ett tetrakar- tror kanskje det bare ser teit ut!
Blir nok likevel ikke å sette inn flere fisk der, bortsett fra muligens en type "algespiser".. hehe
Hvis jeg får sand i 160literen så kanskje de flytter dit.. kanskje.. en dag :p
Jeg har Biltema-sand i alle mine kar. Veldig fornøyd! Merket ikke noe forskjell i plantevekst etter at jeg byttet fra grus.

Alle fisk liker sand, men det er definitivt ikke alle som liker grus!

Du må kjøpe den grove typen BT-sand, og det må stå på pakken at den kan brukes i akvarier. Da har du riktig type sand. Den fine er for fin. Står mange skrekk-historier her inne om hva som skjer hvis man har for fin sand i karet. Den blir virvlet inn i pumpa, flytter seg lettere og tetter for plantenes røtter slik at disse visner og dør osv.. Det er mulig at sanda må være enda finere enn den fineste typen fra BT, men jeg ville ikke tatt sjansen. Den grove passer godt til Corydoras.

Jeg tror jeg må revurdere fiskekjøp I går var det egg i hula til L201 som jeg hentet noen dager etter forrige møte, og kampfiskene legger egg flere ganger i uka. Hadde aldri forventet at mallene skulle sette i gang så fort! Vil nødig forstyrre dem og de små nå.

Hvilket av karene dine er det som er fullt? Og er det fisk det er fullt av?

Har du en link til sneglehuslekerne dine?
Okei! Ja, jeg vet jo ikke hvor grovt "grovt" er. Jeg har jo noen kuhliål, og dem burde jo få sand.. Sneglehuslekerne må også ha sand da!
Er forsåvidt fornøyd med den grusen jeg har da.. i 160literen! Den er veldig fin, og plantene trives! Og den er full av sandsnegler..

Er BT-sanden ordentlig sand, eller er den kunstig?

Oioi! Kjempemorro!
Jeg vet ikke hva jeg gjør galt, men har enda ikke fått noe yngel på ancistrusene! =/

Det er i 160literen det er for fullt! Har jo så mange typer.. nå blir noen hentet morgen da! Det gleder jeg meg til! Har vært så engstelig for den utstøtte Sajicaen lenge nå, uten å kunne gjøre noe med det..! Har fire typer stimfisk også... :P
Men alle går godt sammen, ikke noe slagsmål ^^

60literen er forsåvidt ganske full også! hehe - men kunn av den ene typen da!
De er enden denne typen: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1981, eller denne typen: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1995.. disse er to fisker nært i slekt fra litt forskjellige steder i Tanganyika..
Ellers kan du jo se bilder fra karet mitt her: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=12495

Det kommer flere!

Jeg prøvde meg jo litt på kampfisk da jeg kjøpte den av deg for en tid tilbake! Da kjøpte jeg en hunn til ham også! Men hun trivdes aldri... til slutt ble hun bare borte =/ Rundt da konkulderte jeg med at strømmen i karet absolutt burde vært senket hvis jeg skulle fortsette.. men pumpa er ikke så tilbøyelig for det..
Nå har jeg vært å lest på profilen din og sett på sneglehuslekerne. Ikke mange som har hatt oppdrett på disse, og det gjør det jo ekstra spennende. Vet du hvor de kommer fra? Altså om ho du fikk dem fra hadde kjøpt dem sørfra eller noe? Vet du hvorfor de ikke skal ha mygglarver i kosten?
Hvis du hadde justert PH og GH oppover(mener du sa at du ikke gjør noe med vannet til disse) hadde det jo vært ypperlig å hatt snegler sammen med dem. For de spiser vel ikke snegler, de bare finner seg tomme sneglehus?

Du må legge ut noen bilder i denne tråden snart da

Har aldri hørt om kunstig sand(?) og jeg går sterkt ut fra at BT sin er ekte. Det står det kanskje noe om på pakken.

Bra at du blir kvitt noen av fiskene da! Hvor mange blir hentet?

Ang. kampfisk er det avgjørende for trivselen at de har et område i karet der vannet står stille. Det har jeg i 100 literen min nå, der flyteplantene får gro i fred. Har utblåset i den ene halvdelen av karet, og det går i retning kortveggen, så det blir bare strøm i ene halvdelen. Før dette utvendige filteret var kjørt inn, hadde jeg en innvendig Fluval 4 + som sto i det hjørnet kampfiskene nå legger egg, så da trivdes de ikke i det hele tatt. Med en gang det tok ut denne pumpa ble det liv i fiskene, og de fikk lekstendenser, noe de har hatt siden Så det var veldig tydelig avgjørende for trivselen.

Angående ancistrus: Så lenge du er sikker på at de er kjønnsmodne så skulle det ikke være noe problem å få dem i lek etterhvert. Du sier du har to hanner og en hunn. Er det noe krangling mellom hannene? Hvor mange huler har du? Hunnen må fores godt så hun blir rund hvis hun ikke allerede er det. Jeg har bare hatt en hann på en eller to hunner. Så vet ikke hvordan det stiller seg med det motsatte slik du har. Jeg har hatt lek på to forskjellige hanner (byttet ut en mørk med en gul). For begge hannene var det en ting som var felles for første gangen de lekte. Og det var at vi var bortreist ei helg og hadde lyset av hele helga. Da var det egg i hula når jeg kom hjem på søndagskvelden. Skal ikke si det så drastisk som at du må reise bort(det skulle tatt seg ut, hehe) men å gi dem ro og fred, og kanskje litt ekstra mørke en periode ville nok ikke vært dumt. Men ser det som veldig sannsynlig at andre har annen erfaring enn meg også da.
Disse kom fra meg, og jeg har igjen hentet de hos min datter som hadde kjøpt seg en 400 liter med en kaotisk "fiskesuppe" i. Similisene gikk sammens med masse andre store fisk, så jeg hentet de ut av 400 literen og ga de eget kar. De som opprinnelig eide disse, sa desverre ikke noe om hvor de hadde fått tak i de. Men jeg har sett disse i salg hos "nye gullfisken zoo" for 139 kr stk, så mulig de er kjøpt der..

Tanganyikafisk skal helst ikke ha veldig proteinholdig fôr. Det har blant annet med deres evne til å ta opp næring og kortere tarmsystem en andre fisker. Derfor skal de helst ikke ha mygglarver.
Jeg vet! Det står ikke så mye her inne om disse fiskene heller..
Morsomt at du skulle nevne snegler! Jeg var innom Lisa i går og hentet tre kjemper =D
Det går kjempebra hittil! Nå har jeg lyst på flere skjell..

Uekte sand, jeg har faktisk litt som jeg kjøpte til det prosjektet mitt med 20literen.. aner ikke hva det egentlig er :P

Det var endelig noen som ville hente den utmobba sajicahunnen min! Og så sverddragerne, så nå er det ganske mye tommere allerede synes jeg! Skulle egentlig selge den lille tetraen også, men han lurte seg bare unna! Heelt umulig å få tak i :S
Men så hentet jeg jo ett par sitronciklider sammen med sneglene da! Så litt innflytting har jeg jo hatt også da^^ Sjarmerende fisker!

Er veldig fornøyd med den nye looken til karet mitt nå! Må legge ut bilder snart! Har satt alle de høye plantene bakerst, en god løsning! Eneste litt stygge er pumpa.. Selve pumpa er nesten skjult av en plante, men den er så sterk at jeg må ha en svamp på utblåset... lite pent.

Det var på grunn av strømmen jeg solgte han kampfisken videre! Klarte ikke å stille pumpa slik at den gav ham noe rolig parti, så han holdt seg nesten bare under pumpa =/

Det var litt knuffing i begynnelsen om en hule, men har ikke sett noe krangel siden da! Har tre mallehuler. Men den ene hula er det ingen som bruker.. Tror dem er kjønnsmodne, hannene er iallefall det, hunnen er ikke så veldig stor da - men mener hun jeg kjøpte dem fra (hun og en av hannene), sa at disse hadde ynglet før.
Hadde du karet mørkt også? Har hatt timer på mitt hele tiden..


Er ikke før i sommer at jeg begynte med timer. Satte timere på fordi jeg skulle bort en ukes tid og siden har de blitt der. Er jo ganske fint å ikke tenke på å slå på og av lysene, jeg liker det. Men hadde ingen betenkeligheter med å forlate karene mørke fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag før. Og det likte tydeligvis ancistrusene at jeg gjorde Og bare dem kommer igang så skal jeg love deg at dem fortsetter! Så det er det å vippe dem over første gangen som kan være utfordringa. Det kan jo hende at det har noe å si at du har to hanner og en hunn, men det vet jeg ikke. Kanskje hunnen har vanskelig for å velge? hehe.. Vanskelig å si om hun er kjønnsmoden uten å se henne.. Det eneste jeg kan si om det er at jeg ble overrasket da mine satte igang, jeg trodde de enda bare var ungdommer da, og hannen hadde så vidt barter..

En ting er hvertfall sikkert og det er at tålmodighet er det aller viktigste når det gjelder oppdrett..!
Jeg tror det er viktig å gi fiskene og plantene en bedre døgnrytme enn jeg har.. så derfor begynnte jeg med det ganske kvikt! Men fullt mulig det også var i den sammenhengen at jeg skulle hjem til jul eller noe slikt.. begynner å bli noen år siden!

Hun er litt merkelig synes jeg.. noen ganger ser hun kjempeliten ut, og andre ganger ser hun stor ut.. og jeg er ganske sikker på at jeg ikke har flere enn 3 ancistrus nå! Begge hannene har masse barter.. Mener jeg har lest ett sted her om en som hadde to par i ett kar.. men så hadde jo begge damene hver sin mann da! Har faktisk hatt tre voksne hanner der før.. men solgte unna den største!

Jeg må vel inrømme at jeg er en litt utolmodig akvarist.. dog ivrig!
Sajicaene mine sloss!
Jeg har altså da et Sajicapar. Disse har drevd å mobbet på en utstøtt sajicahunn så lenge de har vært ett par. Nå er hun heldigvis fått flyttet vekk, og har det sikkert bra igjen!

Men nå sloss paret som bare rakkern! Både hunn og hann er full av hverandres bitemerker over hele ansiktet! Er det vanlig!?

Jeg er sikker på kjønnene.
Huffda.. Jeg har ikke peiling på slike fisk, men ville bare si at jeg håper det går over!
Takk for det!
Jeg ble beroliget av Lisa, på en tråd jeg startet opp i tillegg om samme problemet..hun sier de mest sannsynlig bare er i lek..
=0
Nå prikker det i fingern igjen...
Nå er det kanskje ut med grus og inn med sand, vekk med 60litern og inn i 160literen med similisene! Kjempesneglene må vike da, og kanskje blir det en liten gruppe corys.

Må da ut med endel planter og røtter.. sånn at fiskene får plass til å svømme!
Spennende tider..!
Konkluderer med at hold av snegler ikke er noe for meg.
Håper noen henter den siste kjempen snart...

Kanskje jeg skaffer meg noen snille reker til mosen etterhvert..
Forutsatt at noen henter Sajicaene selvsagt.
Eller spiser sitronciklider reker kanskje?

Fremtiden til 60literen min henger i noen tråder nå, ettersom jeg tenker å flytte de som bor der til 160literen. Da blir det enten ut med karet, eller inn med en annen fisk... tenker litt på guppyer faktisk. Kanskje rent Hann-guppy kar? =0
Det er bra lekkert å se på, dog- hva tror folket om å holde mennene fra damene?
Jeg blir nok etterhvert å savne det å se etter beibis..

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap