Hattemannens akvarier

Glad-nyhet!

Min nye palett-ciklide hanne har endelig forstått hvor den skal bo. Da akvariet står på et forholdsvis smalt rom og fiskene oppi der er mer sultne enn redde har mange av dem vent seg til at de skal være i det innerste hjørnet. Når jeg kjøpte et par palett-ciklider var derfor frustrasjonen stor når han valgte det samme hjørnet (bare i bakkant) mellom varmekolben og en stor sten med lavamose fremfor den sirlige byggede og innplantede hule i andre enden. Særlig fordi Sommerfugl-ciklidene hadde lagt sin elsk på denne mosen.

Da var det ekstra gledelig å se at i går begynte palett-hannen å frekventere hulen og når lyset ble skrudd på i morges var det klart at han hadde overnattet der. Flink gutt!
Ikke fullt så glad nyhet
Hannen har nu mistet sin frue efter et brått dødsfall og vil fortsatt helst spytte ut all mat selv efter at jeg har byttet for. Vanskelig fyr. Ironisk nok er sommerfuglciklidene da både enklere, mindre sky og griskere oppi karet for tiden...
Påfylling
Efter en liten tur på LOAK's auksjoner kom det 4 nøkkelhullciklider i tanken (ungfisk). Ergo er planene om pallettciklider lagt på is all den tid tanken neppe er stor nok til å romme 2 territorielle ciklide-typer. Særlig med 8 corydoras som skal ha sand å boltre seg i. Ellers tok det 2 måneder før den bøllete Perleguramien fant igjen sin kjente stil. Han var en morderisk bølle med andre perleguramier i 150-literen og forholdsvis aggresiv også når han ble eneste labyrint. I 270-literen har han foreløbig vært snill gutt (selv med damen sin) så planen virket å være en suksess. Han har nu begynt å ergre seg veldig over de 2 blå guramiene som er mindre enn ham og aksepterer ikke at disse er i umiddelbar nærhet. Vi håper inntil videre at han ikke skal spre sine bøllete vaner til resten av karet når han blir ennu mer varm i trøyen.
Tellefeil?
Til min store frustrasjon er det kun 5 black corydoras å finne om dagen. Det er 1 for lite. Av mine 2 lyse corydoras har den ene klart å miste et øye så dette er definitivt ingen god uke for den rasen. Jeg får fortsette jevnlige tellinger og se om den dukker opp, men normalt ser jeg alle hver dag... Triste saker.
En annen ting er forskjellen i adferd på de 6 (i verste fall 5) black i 270-literen og de 6 som går i 150-litere (Metae). I det store karret beveger de seg fritt til alle døgnets tider, men i det lille står de stort sett bakerst, gjemt blant planter og røtter og kommer frem ved mørkets frembrudd. Mulig det er en artsforskjell... Kanskje jeg bør lese litt.
Tomt for levendefødende
Efter at en av mine 2 egenoppdrettede Xiphophorus Maculatus døde i forrige uke bestemte jeg meg for å flytte den siste over til 150-literen hvor den hadde noen kulls-frender. Jeg ble overrasket over å se at det var den som hadde sett pjusk ut lenge som var igjen. Efter overflytting er dog tassen vesentlig mer frisk i svømmingen og mye flinkere til å ta seg mat.
Dette innebærer dog at jeg har hatt litt frafall i det karet en stund. Ikke noe store greier men 1 cory og 1 sommerfuglciklide i tillegg til Maculatusen. Jeg hadde et halvt øye på mulige passende fisker på storauksjonen men det var lite der som både passet inn til dette karrets verdier og øvrige innbyggere og subjektivt ønsket. Det ble masse til det andre karret, men det er en annen sak.
Jeg titter spent efter alternativer og tar gjerne ideer. Jeg mistenker at nøkkelhullciklidene mine bøller litt med cory'ene (noen få nappede finner) men har ei sett noe konkret så et er foreløbig bare en mistanke. Det kan være den gamle ancistrushunnen også all den tid hun er ekstremt territoriell i forhold til en hule (argh, den var ment for ciklidene) og sjelden forlater den annet enn når lyset er av. På bakgrunn av dette vil jeg efterhvert vurdere å gå over til Pangio kuhlii men det ligger frem i tid.
Fullt
Se så!

Da er det gått til innkjøp av Odessabarbe (puntius ticto) i en stim av 10 samt 2 Devario Aequipinnatus for å få en større stim. Generelt var tankegangen at dette karet består av fisker som ikke er redd for å forsyne seg i matfatet og som generelt har godt svømmetempo om de trenger det. Jeg lurer fortsatt litt på om min vel voksne ancistrus har lagt corydorasene for hat og plager dem efter mørkets frembrudd, og tar gjerne tips her. Evt får den sure damen efterhvert gå sammen med store gullfisker hos min far. Mer sannsynlig at de får være i fred...
Eksperiment feilet
150 literen har vært så heldig å få tilbake trådalgene som var der før jeg tømte det... for alt. Montro om det kan være solforhold. Jeg har forsøkt motarbeide med eplesnegler, men det gikk dårlig. Så da gjenstår vel amanoreker antar jeg. 150 liter er litt snaut territorie for en stim SAE sammen med en 15 cm Gibbizeps og 3 bittesmå L-144. Gnurr.
Moro dog å se min unge grønne sverddrager som akkurat har fått den absolutt minste antydning til sverd prøve seg på voksne og høygravide individer. Herlig kar det der. Han bør bli morsom med tiden.
Ellers er det rolige tider i 270-literen og efter at herr slørhale forlot 50-literen til fordel for gullfisk-selskap hos min far er guppy-harmonien også gjenopprettet. Om bare eplesneglene i det karret kunne gjort jobben sin og spart meg for algeskraping jevnlig nu så...
Sykdom suger
Men gode råd på Akvaforum liker vi. 150-literen er nu befengt med hvite prikker og medisin er bestilt. Hadde egentlig tenkt å fjerne eplesneglene derfra men tør ikke det all den tid jeg ikke ønsker evt smitte spredd til andre kar. Argh!

De fiskene som ble kjøpt (auksjon) ble smittet først. Det kan jo både bety at de er smittekilde eller at de var mer mottagelige eftersom de ikke har tilvent seg fullt og helt ennu. Uansett triste ting. Særlig mine grønne sverddragere vekker en viss bekymring eftersom jeg jobbet en stund for å få tak i akkurat dette. Det er også forholdsvis bekymringsfullt at mine grønne/røde sverddragere har 2 i flokken som er gravide akkurat nu og selv om akkurat disse 2 hunnene ikke ser ut til å være rammet kan det neppe være gode nyheter at det er sykdom i karret.

Nuvel. Lite annet å gjøre enn å vente på medisin og håpe det blir orden på saker og ting snart.
Hverdag
3 vannskifter i 270-literen (totalt 30 liter) er en grei lørdag. Jeg tør ikke skifte i 150-literen eftersom temperatur retning nedover kan sies å være negativt for hvitprikk-syken. Dessverre kom det ingen medisiner i posten i dag så da blir det mandag får man tro.
Ellers virker det som om gamlemor ancistrus må ta på seg skylden for cory-plaging. Ingen nye nappede finner har dukket opp og den ene heldiggrisen som hadde hele finner har det fortsatt. Vi håper gamlemor har færre irritasjoner sammen med svære gullfisker som er mindre interessert i hulen hennes.
Hele stimen borte
Gnurr. 40 kardinalneon borte som følge av hvitprikk. Ellers 1 betta splendens og en puntius titteya. Om det var sykdommen eller medisineringen som tok dem skal jeg ikke ha sagt noe om, men trist var det. Er også veldig usikker på hva jeg har igjen av Corydoras Metae. De er jo sky i utgangspunktet, men har ei sett mer enn 3 av dem på en stund (siden sykdommen) og det er mindre enn jeg liker. Har i det minste bestilt amanoreker til å ta seg av trådalgene samt trøstemuslinger til 270-literen for å se hva slags effekt det har. Spennende tider. Synd de var utsolgt, men regner med det ikke er månedsvis i leveringstid.
Amano or no amano
12 Amano er trygt plassert i 150-literen. Jeg så dem en kort periode efter plassering men nu er alle inderlig borte. Man får håpe de er gode til å gjemme seg og at herr Gibbi ikke har munchet dem alle. Det skal ikke være andre fisker oppi der som kan få amanoer til å passe i munnen sin.
270-literen har skaffet seg en gruppe på 9 Pangio kuhlii. Det kan bli gøy. Fullt så positivt er det ikke at det døde ytterligere 1 Corydoras tidligere i uken. Kun 4 igjen av disse nu. Jeg vurderer å flytte dem over i 150-literen og anskaffe en Pelvicachromis Pulcher hann til den lille damen som regjerer der nu, men tror det skal bli tøft for mine små bebartede venner om det blir et virilt pallet-par oppi der. De fikk nok juling av den gamle ancistrusen.
Den pjuske Xiphophorus helerrii damen er fortsatt isolert og får mer medisin eftersom hun ikke ble frisk som de andre i 150-literen. Vi får håpe hun kommer seg og kan returnere snarlig. Det ser ut som om min gruppe med 10 ungfisker blir hovedsaklig menn og da trengs alle kvinnene tilgjengelig.
Feil til glede
"Oops" sa man da man mistet 7-8 Wels-chips i karret. Det ble dog avsindig liv av det. Ikke bare en Golden som rasket med seg biten og stakk. Pangio Kuhlii, corydoras og ciklider var meget, meget fornøyde og mumset liflig. Golden var litt stresset over at han ikke fikk tak i alle og måtte velge en og en men det gikk over til slutt.

Cory'ene er generelt veldig glade for å ha fått igjen finnene sine og oppfører seg vesentlig mer som en gruppe nu enn før. Det later også til at de gladelig deler plass med ålene og per nu er dette et meget fredelig selskapskar.
Det er rart med yngel
All den tiden (og pengene) man legger i de 2 store karrene men det er selvsagt guppy i 50-literen som forplanter seg. Den dårlige nyheten var at jeg unnlot fødekasse eftersom jeg skal bort i morgen frem til torsdag aften og tenkte hunnen kunne få slippe 2 dager i fødekasse når det ikke ble foring. Da ble alt født i hovedkaret. Den gode nyheten var at jeg oppdaget det innen 1-2 timer og således fikk jeg med hov reddet 13 opp i fødekasse likevel. Så da får man få noen til å stikke innom og sørge for at yngelen får litt mumsing i mellomtiden.

Ellers mistet jeg en pangio kuhlii rett efter innplassering. Det liker vi ikke. Men de andre 8 er blide og ser friske ut så da setter vi på konto for uflaks inntil videre.

Hadde veldig lyst til å kjøpe en stim med 10 grønne tigerbarber til 150-literen men avstod da jeg er litt usikker på hvordan mine allerede sky corydoras metae ville respondere på akkurat det. Med 5 puntius ticto og 13 xiphophorus hellerii fra før ville det blitt et meget livlig kar, men kanskje i overkant for de bebartede i bunnen.
Mer smått
Akkurat når guppy-yngelen var reddet med hov dukket det opp masse små snegler også. Så da begynner det virkelig å yre i 45-literen. Godt jeg har en 20-liter til senere oppvekst slik at de kan få vokse under litt større forhold. Det jeg dog lurer litt på er om årsaken til eplebarna er at jeg ved et uhell knuste deler av en klase eller om de tilfeldigvis klekket på omtrent samme tidspunkt... Ikke lett å si. Skjønt det finner man jo ut med tanke på at det er totalt 4 klaser som er lagt med 5 ukers mellomrom og de 2 voksne fortsatt later til å være vesentlig mer enn bare gode venner.
Prematur yngelflytting
Gnurr! Her har man trodd at yngelen skulle være trygg i fødekassen sin og plutselig ser jeg at det er 3 voksne som har klart å komme seg oppi der. Griske, griske fisker. Umiddelbart var jeg helt sikker på at all yngel hadde blitt snacks, men enten hadde jeg perfekt timing eller også har de blitt så stresset at de har glemt å spise opp yngelen. I hastverket fikk jeg ikke med meg hvor mange som har overlevd fadesen men noen var det i det minste. Har nu flyttet disse over til 20-literen. Skiftet ca 40% av vannet der i går med vannet fra 40-literen hvor yngelen var. Ideelt sett skulle jeg gjort dette i ytterligere en omgang for å være sikker på at det ble minimal overgang, men det gikk jo ikke da. Så får vi bare håpe yngelen trives sammen med 2 eplesnegler i det minste karret og blir store og fine guppyer så fort som mulig!
Mye på en gang
Hmmmm. Det å legge alternative planer når man er angrepet av litersyken er skummelt. Plan A var å hente et akvarie i Ski (brukt) mens en venninne som skulle på Havaristen efter at de hadde tatt inn varer fra en brann i en dyrebutikk var plan B. Selger i plan A var ivrig og man ble raskt enige om henting og betaling av 70-liter. Dernest fant venninne 54-liter til 500 kroner (ubrukt) med pumpe, armatur og varmekolbe. Ergo dobbelt opp. Nei og nei... Det var jo ikke meningen... Nuvel. Sånn kan det gå. Blir en spennende tid fremover. Tenkte jeg skulle bruke 70-literen til å eksperimentere med å lage meg filter ved hjelp av glasslister og blåfilter så har jeg trening til større prosjekter. Det andre karret vil jeg nok flytte guppy til ganske umiddelbart slik at de ikke plages av sneglebabyens innvirkning på PH... Evt motsatt om det viser seg at det er det som blir naturlig utfra rommets størrelse og hvor det er plass til hva (54-literen erstatter en gammel 38-liter) mens 70 literen kommer i tillegg. Meget spennende tider!
Jobb å gjøre
Så skal jeg få mine første erfaringer med litt innredning også. Normalt har det gått på autopilot i iveren efter å få i gang karret. Men nu er det tatt god tid til å få tak i sand, få skåret til glasslister og skaffet sugekopper. Så da skal man forsøke lage seg et "blåfilterhjørne" på den måten. Dernest skal bakveggen bli svart og god
Normalt er jeg ikke verdens flinkeste til å lime pent, men vi håper på det beste inntil videre. I forhold til "resten" er jeg usikker på hva jeg gjør med 75-literen. 60-literen skal bli kampfiskhjem. Har ikke tenkt lenger enn til 1 hanne og forsøke meg på et par hunner med nok plass til å hjemme seg.
Om noen har gode ideer til en 75-liter med sort bakgrunn og Biltemasand er jeg mer enn åpen for forslag.
Sånn da
Da har man også forsøkt å lage seg egne glasslister. Fortsatt skal jeg jo klippe til blåfilter, få pumpe til å passe etcetcetc men det var nu i det minste en god start på noe jeg ikke har forsøkt tidligere. Skjønt for alt jeg vet kan jo disse listene løsne umiddelbart når vanntrykk og sand kommer på plass... En ting av gangen. Først må webzoo's blåfilter komme frem. Tok lang tid sist jeg bestilte noe derfra...
Vemod og overraskelse
I går kom en trivelig herremann ved navn Geir og hentet gibbicepsen min. Jeg antar at jeg har hatt den minst 5-6 år og slikt sett var det meget vemodig. Jeg fikk epost samme aften om at den hadde hatt en meget uheldig start på sin nye tilværelse da en sint sjef i Malawi-karret umiddelbart hadde jafset en stor del av halen hans så efter rapportene er den allerede flyttet sammen med mindre fisk for rask rekonvalesens.

Gleden var dog at da jeg demonterte halve karret for å kunne få tak i nevnte gibbiceps oppdaget jeg en fyr jeg trodde var spist for lengst. Nemlig herr Amanoereke. Du verden som han hadde vokst siden sist. Ikke en fisk som er i nærheten av å kunne spise ham med den størrelsen han har nu. Jeg kjøpte jo 10 av disse og håper således at han har noen venner også, men det var litt oppløftende å se at det i det minste var 1 reke igjen. Da består min 150-liters algetropp av minst 1 amano, 2 SAE og 1 L-144.

I morgen starter arbeidet med å skjære til blåfilter til 70-literen. Derefter er det sand som gjelder og innkjøring kan starte. Hurra som det heter!
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap