Trond & Heidis akvarier

Tenkte bare å begynne med ett par bilder fra 250 litern. Dette er ett selskapsakvarie som inneholder litt av hvert av fisk... Ganske nybegynner på å ta bilder av akvarium, så det blir mange bomskudd. Disse syntes jeg ble ganske greie. Canon EOS 450D ble brukt, med en sigma 105mm 1:2.8 maco og den innebygde blitzen.

Pterygoplichthys gibbiceps, denne er vel rundt 4-5cm

[External Image]

[External Image]
Og ett par bilder fra 30 litern, snegletanken. Synes det ble bra at tunga til sneglen ble så synlig...
Pomacea bridgesii

[External Image]

[External Image]
Kjempefine bilder! Pøs på med flere
Kommer nok gjerne flere bilder ja, her er ett av en Koiyngel som er rundt 2cm. Dette er en av de som får litt annerledes skjell enn de fleste, og det ser ut som den kan få litt farger også
Denne går i en 80 liter sammen med 7-8 andre koiyngel som vi har hatt gående der siden høsten.

[External Image]

Og ett av Palettcicklide damen

[External Image]
Fikk nylig tak i en ny stor variegert plante til akvariet. Det ser ut som ett gress, og med hvite/grønne striper må jeg si det gjorde seg veldig godt. Håper jeg kan få tatt ett bilde av det snart, hadde vært kjekt å vite hvilken art det er...

Her kommer noen bilder til. Ancistrusen fikk vi med når vi kjøpte 250 litern, og forhåpentligvis får vi snart tak i en dame til han

Pterygoplichthys joselimaianus (bilde 3) er en av våre nyeste i 250 litern, og må si jeg synes den er utrolig fin, og dessuten veldig fotogen Den er vel ca 4cm stor, men det kommer seg nok har jeg hørt

[External Image]
Så var det ikke SAE alikevel...
Når vi for en tid tilbake kjøpte 250 litern, så fikk vi en lokal butikk som selger litt akvarieutstyr til å bestille med noen SAE til oss ved en av sine bestillinger. Snakket selv med forhandleren og 10 stk SAE var ikke noe problem... det var først idag jeg ble i tvil om dette var SAE, og ved nærmere ettersyn kunne jeg se to par barter, og ikke minst en lys stripe over den sorte stripen... Da er det vel ikke noen tvil, de har sendt oss 10x Epalzeorhynchos kalopterus og ikke Crossocheilus siamensis...

Nå er jeg ikke helt sikker på om det er den store krisen sånn sett, men E. kalopterus kan jo etter hva jeg leser bli litt agressiv når den blir større... Jaja, den tid, den sorg...

Det som er litt kjedelig er at jeg absolutt ikke har kar stort nok til å ha 10 SAE i tillegg til 10 E. kalopterus... Så får vi se da, hva vi gjør...

På en måte håper jeg at jeg tar feil og at det er SAE, men da vil vel noen si ifra når de ser på bildet...

[External Image]
Jeg bare må dele ett par bilder av Palettene, de er så utrolig fine...

Vurdere å sette dette paret i en 60 liter alene etterhvert for å se om det kan komme noen små... Har en ny 60 liter stående som jeg ikke har tatt i bruk enda, kunne vært morsomt å forsøke seg på litt 'avl'

[External Image]

[External Image]
Trond13
Fikk nylig tak i en ny stor variegert plante til akvariet. Det ser ut som ett gress, og med hvite/grønne striper må jeg si det gjorde seg veldig godt. Håper jeg kan få tatt ett bilde av det snart, hadde vært kjekt å vite hvilken art det er...


Flotte bilder av flott fisk!

Når det gjelder den planta er det langt mellom hvitstripete akvarieplanter i bøkene mine. Men av en eller annen mystisk og uforståelig grunn selger butikkene ofte Dracaena som akvarieplante. Den er veldig fin i vinduskarmen og skal vannes sparsomt om vinteren, i akvariet blir det bare søl.

En annen stripete plante som er mer gressaktig er Acorus gramineus, den brukes i kantsonen av hagedam står det, og kan klare seg et år under vann. Vil spre seg hvis den har minst halvparten av bladet over, og jeg har ikke lest at den er giftig.

Har også sett Chlorophytum comosum (Grønnrenner) under vann i butikk, den er i alle fall giftig, den grønne varianten tok nesten livet av Henry gammelkatt som forsynte seg en vinter jeg hadde glemt å så kattegress. Så nå er jeg fryktelig spent på bilde, for en stripete akvarieplante har jeg definitivt plass til!
Takk Linda & Ove!

To av de du nevner kan jeg fort utelukke, det er ikke en Dracaena (heldigvis) og ikke heller en grønnrenner. Derimot er det nok en Acorus gramineus. Og det passer meg helt ypperlig, for jeg kjøpte en såkalt 'morplante', så det er flere individer som kom i samme potte. Da skal nok minst en av de ut i dammen i sommer, så får vi håpe den vokser seg stor og sterk sammen med Koi'ene der ute
Takk for det tipset, jeg liker å vite hva som bor i akvariet, og jeg hadde nok min tvil om at den skulle hete 'morplante', selvom det var det de sa på butikken, hehe

Når jeg titter ut av vinduet kan det se ut som det kan bli en stund til ennå, til den flytter ut i dammen, det ligger veld rundt 1 meter snø der
Leser at den ikke liker dirkete sol, og helst stå i le for vinden... Vi får se hva vi kan få til med det

Når det gjelder giftige planter, så er vel rundt 90%+ av vanlige husplanter giftige, men ikke alle like farlige for oss. Grønnrenneren henger vi høyt så ikke katten skal ta den, den var netopp på en lilje som blomstret her og gnafset litt på den, men det ser ikke ut som katten tok noen skade av det... Liljeblomstene derimot ble ikke like fine etterpå :/
Sebrasneglen (Neritina natalensis) er meget dekorativ i sneglekaret synes jeg, men den er litt vanskelig å få helt skarpe bilder av, men her kommer 3 jeg tok akkurat nå, som ikke ble så verst synes jeg...

På bilde nummer 2 kan du se en tubifex som det er noen av i dette karet... den stikker opp fra grusen ca. midt på sneglen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Da har jeg visst ovebevist meg selv... Setter opp en 54 liter til Palettene. Alt er i grunnen klart, jeg har hatt pumpen kjørende noen uker i 250 litern, så den burde være innkjørt, og desuten har jeg tenkt å ta vann fra 250 litern. Tenker en 30 liter bør holde. Da kan jeg flytte palettene direkte over med en gang vannet er i...

Kokosnøtthule... det blir det første jeg må gjøre etter at Biltema Grov Grus er i bunnen.
Har heldigvis en kokosnøtt liggende som jeg ikke fikk brukt. Da er det jo bare å kappe den i to, og vips så kan de flytte inn å legge egg

Så blir det å sjekke bokhandelen for svart eller blå papp (matt) å bruke som bakgrunn.

Resten blir litt sånn underveis, planter evt. røtter/sten etc det kommer når det kommer liksom, jeg kan ikke helt visualisere det inni hodet... enda...
Da var det tid for ett par bilder fra i går. Jeg elsker å ta macrobilder av sneglene, de har så utrolig fine detaljer.

Får se om jeg får tatt litt flere etterpå også, men må nok bytte litt vann i Palettkaret også.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Pomacea bridgesii - eplesnegle blå juvenil
Palettene ser ut til å leke, hun stiller seg nå foran han og rister løs som var hun Shakira... Utrolig morsomt å se på Får håpe det resulterer i noe...

Ser også ut som om 2-3 av neontetraene i 250 litern har fått sopp, så har starta en esha kur der, og i palettkaret siden de kom fra det karet. Ikke morsom, men får håpe det ordner problemet nå...

Nyeste tilskudd til sneglekaret.
Koiyngelen begynner å vokse seg til nå, de største er vel rundt 8-9cm nå, men Roy, som er 5-6cm er nok den som viser de fineste fargene så langt...

Kan nesten ikke vente med å få de ut i dammen.... Får bare håpe dammen har overlevd sin første vinter uten at noe er gått galt...

[External Image]
Eplesnegler trenger også luft, og da er det kjekt med innebygd snorkel ja...

[External Image]
Kult bilde, og litt av en snorkel ))
Trichogaster chuna - honninggurami
Litt småvanskelig å få fine bilder av disse Guramiene, for det første så går de jo høyt i tanken, så da blir ofte blitzen kuttet pga toppen av tanken, og for det andre går de mest i bakkant av tanken og det gjør det vanskeligere å få fokus på de. Men fine er de jo uansett

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Og ett par bilder til...

[External Image]

Farowella sp
[External Image]
Akvariereker in da house...
Ja da kom vår første sending fra akvariereker.no i hus. Noen røde kirsebærreker og gule kuleskjell... Gledet meg villt til disse kom, så nå er det bare å krysse fingra for at alt går bra.
De to første bildene er tatt mens de fortsatt er i posene, så det er meningen at de ikke skal være superskarpe. Vi vet jo alle hvordan det er når vi ser på ting i posene

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bare ett par bilder, kirsebærreke og sneglefest.

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Jon Vidar Aas
Reklame for plussmedlemskap