Sluket

Da er det på tide å begynne på nytt med en ny tråd for virkelig å feire mitt nye akvarierom i kjelleren. Det er ikke ferdig enda, målet er å ha alt ferdig til jul (så har jeg svært god tid).
Denne tråden blir for mer generellt snikksnakk (noen vil si selvskryt andre huskelister) og så prøver jeg å lage egne tråder hva gjelder de ulike artene fisk jeg holder.

Uansett denne someren har jeg endelig fått akvarierom. Flytteprosessen har dessverre gått hardt utover enkelte fisk og jeg har mistet mange kull underveis.
Legger ved noen bilder fra kjelleren:



Her kommer en fiskeliste, jeg har i dag fått en svær samling flotte coryer så det er mye jeg har ønsket meg lenge på denne lista.

Fiskeliste pr 20.8 2011:

Større Ciklider:
Hypselecara temporalis VF, et stort lekspar på ca 4 år. 8 yngler.
Heros severus, et stort lekspar F2. 8 ungfisker, straks kjønnsmodne.
Satanoperca cf. pappaterra hann. Hunnen døde under flyttingen Har 12 ungfisk som er kjønnsmodne om ca 2 år. Ønsker meg en hunn til hann
Satanoperca leucosticta, to stk. Ukjent kjønn. Ønsker meg flere. Mine har hatt ganske treig tilvekst også sammenlignet med pappaterraene er nå litt over 10 cm.

Apistogramma og mikrogeophagus:
Baenschi, god koloni. Både VF,F1 og F2. Har akkurat fått frittsvømmende yngel på 2 kull og det er mer på gang.....
papagei F1 enslig hann.
Hippolytae VF enslig hann, er på utkikk etter en hunn om noen kjøpte "apistogramma mix VF Brasilien" på Tam.
4 VF sommerfugl ciklider fra Colombia.
Så glemte jeg å føre på at jeg lurer på om ikke alle sommerfuglene er hanner, men det kan vel ordnes etterhvert.

Corydoras:
Brochis splendens leksgruppe, 12 stk.
arcuatus ca 10 stk.
concolor, virkelig svære og flotte, ca 10 stk.
sterbai 25 stk.
adolfoi ca 20 stk. VF,F1 hovedsaklig.
hastatus og pygmaeus, større gruppe på ca 40 stk?
green laser 24 stk. VF og F1
sp. "black" 30 stk.
atropersonatus 9 stk.
metae 3 stk. Byttes gjerne bort med noen jeg har fler av.

Tetra og killi:
Gruppe mellom 20 og 40 Nannostomus marginatus og unifasciatus.
Killi av ukjent type, leksgruppe på ca 20 stk?

Ellers har jeg to marmor kreps og den ene begynner å bli så svær at jeg er fristet til å spise den = Har enda ikke sett indikasjoner på at de begynner å bli kjønnsmodne. Disse formerer seg ved jomfrufødsel så alle er hunner (om ikke springhalen har lurt meg skikkelig da hehe). Gleder meg svært til å få yngel på disse hvertfall.
Det var en veldig fin liste med coryer, gratulerer så mye
Følger med på den første tråden din,så da er det vel bare rett og rimelig at jeg slenger meg på denne også.
Gratulerer med ferdig akvarierom, i den grad noe sånt noen gang kan bli ferdig. Ser vel en parallell til Peterprinsippet om at enhver stiger i en organisasjon til vedkommende når sitt inkompetansenivå, og blir der. Akvariehobbyen har en tendens til å ville øke i omfang til all plass er opptatt, og så litt til.

Har vel vært inne på det i et tidligere innlegg, og nå synes jeg at tråden din har fått et virkelig passende navn!

Sigmund
Gratulerer med ny tråd og masse fantastiske coryer ;D

Og takk for at du tenkte på meg. Guramiene er veldig skye enda, men rasboraene vimser rundt. Er så fine atte
Takk til Sigmund og sissimor.

Masse spennende som skjer nede i kjelleren. Jeg tenker å skrive litt om noen av de artene jeg holder i ulike tråder utfra denne for bedre oversikt.
Først ut eruaruene.
Spennende spennende. Her skal det foelges med ja
legger igjen spor så jeg får epost ved oppdateringer.
Liker masse bilder.

Espen
ohr
Takk til Sigmund og sissimor. Masse spennende som skjer nede i kjelleren. Jeg tenker å skrive litt om noen av de artene jeg holder i ulike tråder utfra denne for bedre oversikt. Først ut er[URLBLOCK1].



Veldig spennende med disse trådene med egne fisklearter, Ola. Rart ikke flere har tenkt den tanken. Med en god del kunnskap og erfaring om en art kunne du kanskje også våge deg på en artikkel?
Jeg håper det kan bli ok med tråder for de ulike fiskeslagene, vi får se hvordan det bærer avgårde.
Den ene 250 literen drypper fra bunnen noe som ikke var så bra. Ser ut som lekkasjen er høyt oppe da jeg først nylig fyllte det helt opp. Er det mulig å silikonere øvre halvdel med fisk oppi karet?
ohr
Er det mulig å silikonere øvre halvdel med fisk oppi karet?



Jeg, Ola, for min del foretrekker å silikonere hele "stripa" hvor lekasjen er, og tømmer derfor karet for alt. Men om du har muligheter for å senke vannstanden så mye under lekkasjen at fiskene får det dem trenger.... er dette ikke noe problem.

Grunnen til at jeg tar hele stripa er at det lett kan komme en ny lekkasje på samme stripa. Som regel er det en grunn for lekkasjen og jeg liker å være på den sikre siden, og slippe med å re silikonere en gang. Lapping er sjeldent noe positivt etter min mening
Problemet med delvis silikonering skal være at ny silikon ikke fester seg til allerede herdet (gammel altså) silikon.
Tok ikke sjansen på å prøve dette selv da jeg silikonerte om et gammelt 250 liters rammekar, men fjernet alle hjørner (bunn og sider) samt toppstrengen og renset godt med aceton før jeg la ny silikon over det hele. Har vært tett i snart to år.

Når det er høyt oppe i karet, er jo ikke konsekvensen mer alvorllig enn at det fortsetter å lekke derfra hvis det ikke lykkes.

Flott fisk, selv om jeg selv er hekta på relativt små fisk.
Jaja så får det bli ny silikon da.
Typisk at jeg fant ut av dette etter at jeg hadde friskmeldt karet og plassert fisk der.
Så var det blitt en liten sprekk i det ene 300 liters karet i reolen. Undersøker om det går an å bytte frontglasset eller om hele karet bør byttes.
mye trøbbel i oppstarten av kjelleren?
Lykke til.

Espen
ohr
Så var det blitt en liten sprekk i det ene 300 liters karet i reolen. Undersøker om det går an å bytte frontglasset eller om hele karet bør byttes.


Godt nok vater?
530
[QUOTE=ohr]Så var det blitt en liten sprekk i det ene 300 liters karet i reolen. Undersøker om det går an å bytte frontglasset eller om hele karet bør byttes.


Godt nok vater?

Jeg personlig sverger til streklaser, hilti PML 32, og en meterstokk. Da bi'e rætt shø

Men pokker så ugreit at du har lekasje i 250, og sprekk i 300 da. Kjedelie greier.
Alle kar er i vater og vel så det, for å sitere Wesenlund.
Shit happens når en flytter gamle kar og setter opp kar som har vært tørre lenge.
Blir å resiliconere i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap