Mine akvarier :-)

Har et JEBO ca 300l som jeg fikk av en kompis for et par år siden, jeg har også fått tak i et hjørne akvarie gjennom jobben av merke AQUAEL på 350 l som jeg har tenkt og begynne og rigge opp snart, må lage meg et bord først .
men tenkte å prøve å legge ut video av Jebo akvariet her vist jeg for det til da.
så noen har fått til det på forumet så da prøver jeg også det.
kjøpte 2 sverdragere 2 små scalarer og 5 andre fisker jeg har glemt hva heter. men det er de som svømer en del sammen med sebra fiskene her, var det barber eller noe sånt det var tro, kanskje noe kan fortelle meg hva det er ?

https://www.youtube.com/watch?v=oo61AMfPxVI
Er de sorte du tenker på? Det er i såfall skjørtetetra.
Fiske navn ?
Hei tante Astrid, takk for svar, nei de kan jeg navnet på, men har tatt et nytt bilde her som er litt bedre å forstå
lurer også på hva som er han og hun?
Kuledrøm
Kan det være [URLBLOCK1]?

Ja det lignet det der Kuledrøm ; takk for svar
Test
er det pc,en min eller er af sidene trege ? når jeg skriver så virker det det som det henger etter med bokstavene no veldig og det henge stadig med siden !!??
n
nen med samme eraring her ?
Litersyken??
Nå står det et tomt hjørne akvarium på 350L mitt i stua, og jeg har et flott Jebo 300l akvarium fra før!!
Har jeg da fått det fryktede viruset kalt litersjuken som florerer her inne tro ??
Host host!

Ellers ser det ut for at flere opplever diverse bugs her. Webmaster har lovet oss en oppdatering, forhåpenlig før sommeren antagelig i.l.a. 2016. Han har mye på seg, men har fått litt oomf
Nytt akvarie oppsett
Da jeg nå har tenkt å tenkt med å sette opp et akvarie med design/aquascaping som skal bli sånn jeg ser for meg att jeg vil ha det, tegning+ løsninger har begynt å sette seg fast nå etter en mnd tid med tenking men regner med masse utfordringer/prb under veis som må løses for det

så tenkte like gjerne å dele hele oppbygningen, av dette med dere her inne, vi er jo her inne for å dele på div info rundt dette med denne fine hobbyen,
så her er det bare å følge med på oppsett planene mine!
så velger faktisk å ta med dere alt fra start med bord bygging, for den som har lyst til å følge med på det!!

jeg bygger bordet med solide greier 2"x6" og 2"x4" materialer, da det ikke bare blir tyngde oppå bordet, men også i front som skal kles med stein, ergo så for man ganske tunge dører også, som det blir to av,

begynte med å lage et omriss av karet på gråpapir, +a på 3 cm til ut stikk på sponplata for å få kant, til senere stein bygging.
dette er status pr i dag, i morgen blir det vatre jobb, har allerede lim i hjørnet.
ble feil litt status her, da bordet står nå i stua, for det er her det skal vatres opp!
hadde vært dumt å vatre det sammen i garasjen
Kult! Lykke til med plan- og byggingsfasen, gleder meg til oppdateringer!
Pausefisk
Da var topp plata lagt på, så da var det bare å få løfta opp det 70 kg tunge uhåndterlige akvariet!

så lurte jeg på om noen vet om noen som har en veldig lys blå sand evt blå med str under 1mm, skal lage en elv i akvariet!! så tenkte på noe som kunne passe til det!
hadde håpet å finne innlands ??

puttet en rot som jeg syntes var kul oppi Jebo,en + att jeg tok oppi sanda fra biltema SilverShaded klarte ikke vente lenger etter Scalare reiste til fiske himmelen så da ble jo Coryene glade etter hvert, det ble litt skummelt med den sanda, tok lang til før de svømte over på den andre siden, snudde mye i begynnelsen hehe var morsomt og se på men det er et enda et gått stykke til aquael,en blir i drift for dem! mye planer som jeg koser meg med her enda nå
Så vi for kjøre litt pausefisk så lenge Gibby viser seg fram i dag når han kjente lukta av no tablett godt

https://www.youtube.com/watch?v=YQhn4f05vBA
Speennende :)
Er spent på planene dine!

Det jeg har lest om elv i akvaskap:
Pass på at kornstørrelsene til tilliggende grus er slik at massene ligger stabilt. Det er en utfordring at fisk "vasker ut" elven. Et mulig grep på det er å sette inn skiller i f.eks. plastplater eller steiner. Plastplatene kan skjules ved rett plassering, steinene kan være synlig om man syns det passer.

Personlig ville jeg vel gått for en kombinasjon av steiner, plastplater og fraksjonstilpasning, ser for meg et stryk

Er fan av bekker/elver, noe som forhåpentligvis synes i mitt eget oppsett Kanskje min start til slutt-logg i min personlige tråd kan interessere deg, er en del substrat/akuaskap-relatert: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=79390
Høh...jeg har knallblå sand liggende, kjøpt fra USA. Den er safe nok, men er litt lett...

Det er et annet problem med å lage elv...den har en tendens til å "gå over sine bredder" når coryer roter oppi der, og den må skilles fysisk fra sanda omkring.
jepp det har jeg tenkt på og funnet en løsning på var den dyr fra usa ?
Jeg bestilte 3 fem-pounds poser (2.3kg), to svarte og en blå. Sanda kostet $20 per pose, men frakt kom på $58 for de tre posene.
Den eneste brukbare og trygge måten å lage farget sand på, er å coate den med et spesielt epoxy-belegg. Den blir da litt i letteste laget og noe kan flyte opp. Men det er det egentlig bare å fjerne.
Vil du ha den blå, så si fra. Skal prøve å ta et bilde i dagslys, så fargen blir riktig.
Landskap
jepp, det blir en del utfordringer her ja, men har tenk på dette i mange mnd til sammen, så de fleste løsninger på planene mine har tatt noenlunde form i hodet,
ja du har helt rett med at jeg skal bruke plexi eller lexsan, dette skal jeg varme behandle, så jeg for bua det til som jeg vil ha det skal også bli en forhøyning så elven ligger lavere, og som du er inne på vil steinen synes igjennom plexien mot elven, vist det ikke ser godt nok ut så har jeg tenkt å lime stein fast i plexien ned mot elven,
elven skal starte i hjørnet hvor jeg skal ha en foss, så snor denne seg fram til fronten hvor det blir en corry insjø ser du det for deg og synes du det høres fint ut?

jeg må bare se å få tatt meg en tur til Oslo og hente litt gratis isopor, da jeg skal begynne med 3d veggene nå snart gleder med til og sette i gang
SilverShaded
Jeg bestilte 3 fem-pounds poser (2.3kg), to svarte og en blå. Sanda kostet $20 per pose, men frakt kom på $58 for de tre posene. Den eneste brukbare og trygge måten å lage farget sand på, er å coate den med et spesielt epoxy-belegg. Den blir da litt i letteste laget og noe kan flyte opp. Men det er det egentlig bare å fjerne. Vil du ha den blå, så si fra. Skal prøve å ta et bilde i dagslys, så fargen blir riktig.

hjertelig takk, er int i blå sand ja er det under 1mm størrelse ?
Buddhafisk
jepp, det blir en del utfordringer her ja, men har tenk på dette i mange mnd til sammen, så de fleste løsninger på planene mine har tatt noenlunde form i hodet, ja du har helt rett med at jeg skal bruke plexi eller lexsan, dette skal jeg varme behandle, så jeg for bua det til som jeg vil ha :) det skal også bli en forhøyning så elven ligger lavere, og som du er inne på vil steinen synes igjennom plexien mot elven, vist det ikke ser godt nok ut så har jeg tenkt å lime stein fast i plexien ned mot elven, elven skal starte i hjørnet hvor jeg skal ha en foss, så snor denne seg fram til fronten hvor det blir en corry insjø ;-) ser du det for deg og synes du det høres fint ut? jeg må bare se å få tatt meg en tur til Oslo og hente litt gratis isopor, da jeg skal begynne med 3d veggene nå snart:) gleder med til og sette i gang :-)


skal sjekke den ut Livsforvalteren dette innlegget var svar til deg, jeg skrev først et langt innlegg, så kom jeg borti Esc kanppen ¤%%# veldig morsomt haha
Buddhafisk
hjertelig takk, er int i blå sand ja :) er det under 1mm størrelse ?

Sanda er 0.5-1mm. Dette er Estes Stoney River Aqua Sand...Clifford Estes er en svær og berømt produsent i USA og har mye fin sand, grus og stein til akvarier. De overtok denne produksjonen fra 3M, som produserte den under navnet Colorquartz. Denne ble ofte solgt som sand til støping av gulv/vegger i bassengområder, hvor man blandet sand av flere farger.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap