Og så skal jeg prøve meg på saltvann... :)

Hvorfor har vi ikke et "skikkelig grønnskolling" underforum her?

Kjøpte et lite saltvannskar i dag, og skal kaste meg ut i denne nye, skumle men akk så spennende delen av akvariehobbyen!

Skal underholde dere med alle mine tabber og uvitenhet i denne tråden :P
Åååh! Nemo, Nemo.... Du må få deg noen sånne!
Anemonefisk, er det det de heter?

Jeg kan ha Nemo- slektninger i dette karet, men jeg vet ikke.. er de ikke litt kjedelige og oppbrukte?
Det finnes jo så mye annet!!

Vil ha reker, gobyer.. sjøstjerner. Havhest kanskje?

hehehe, skulle tro det var på 500 L, ikke 50 L :P
Kuult med saltvann-Gratulere så mye-men med min erfaring så er det lettere med et 500 l saltvanns karr enn 50 l-men ikke for å være negativ, alt kan gå bra-gratulere igjen.
Fortell hva planene om innhold i karret, så kan jeg følge med(drev litt med salt vanns karr før).
Masse kule klovnfisker å anemoner, men masse annet også-men litt begrenset hva man kan ha i 50 l saltvann.

Selvsagt vet jeg dette med stort/ lite, men jeg føler meg såpass erfaren at jeg tør
Og etter hva jeg har skjønt er det ikke samme vannbytterutiner på saltvann som ferskvann?

Jeg kaster meg i allefall ut i det, i sånn passe sneglefart

Og jeg skal få div avleggere og slikt fra Hans Petter på TAM, snille gutten
Misunelig jeg. Gleder meg til det kommer salt vannskarr i huset igjen. Men nå er det diskuser og L maller for alle penga.

Tviler ikke på kunskapen di Mcdarup-men hold oss oppdatert, spennende prosjekt dette-har selv stor innteresse for mindre saltvannskarr.
MC Darup
Og etter hva jeg har skjønt er det ikke samme vannbytterutiner på saltvann som ferskvann?


Det har blitt mer og mer vanlig å bytte vann i et saltvannskar, da det har visst seg å ha bra effekt på dyrene. Bruk gjerne RO vann som du blander ut med salt..
Gratulerer

Enten det blir temperert eller kaldt så har jeg en "liten" mistanke om at du kommer til å skaffe deg gobier :p

Det blir temperert, og selvsagt blir det gobyer
De er hovedgrunn til at jeg vil ha saltvann.
Boonyarit Amundsen
Bruk gjerne RO vann som du blander ut med salt..


Hei, og takk for sist!
Jeg er enda litt sur over hagedammen din

Hva er RO vann?
Når vi snakker om lite kar... kikk på dette lille karet... Ser ingen fisker der, men det er vel et saltvannskar, ja...

hehe
Mine 58 L ble plutselig kjempesvært!!

Har lært at det jeg skal starte med heter Nano- kar.

Og nå sitter jeg og leser om levende steiner og slikt kos.
Tror nok min kunnskap til nå med ferskvann vil komme godt med. Jeg vet jo om dette med modning, og hvordan/ hvorfor teste vann, og ca hvor ofte.
Må lære meg å måle salinitet da :P

Dette er litt gøy, kjenner at det kribler litt nervøst i magen!
Ja dette så så gøy ut at jeg måtte sette meg ned og lese litt
Fant til og med en fiskeliste som passer i nano-kar:

The following fish are nano reef safe: true and false percula, banggai cardinals, pajama cardinals, royal grammas, fire fish, clown gobies, pseudochromis, basslets, and most damsels. While you are not limited to just those fish, these are hardy and good for beginners.
Fant det her.
Aggi
, fire fish, clown [B]gobies[/B], pseudochromis, basslets, and most damsels. While


Juuhuu!!!
Tenkte meg det, ja... Hvordan ser klovnegobyer ut, mon tro?

Takk

Som jeg visste- nydelige
Ååå, nusse nurken! Denne var søt!
MC, finnes det hel-ferskvannsgobyer? Altså ikke ferskvann/brakkvann?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap