Solveigs akvarie(r)

(r) i parantes ettersom det per i dag bare står et Juwel Rekord 600 i stua, men jeg har nå fått klarsignal for eget Dagens akvarium er min datters, men siden hun er bare 8 år er hun helt avhengig av at vi som voksne følger opp. Etter at dette karet kom i hus i romjulen, har læringskurven vært bratt og interessekurven likeså!

63-literen anses for å være full, med en stim på 10 Rosentetra, en liten anscistrus, to gule og to orange Honninggurami. Jeg har nettopp innsett at vi har overforet (en typisk nybegynnerfeil, har jeg skjønt...), det er jo så koselig å fore! Resultatet var en ørliten aprikosfarge på nitritt-testen i går, 0,05. Så ut som om det hadde henta seg inn allerede i dag, testen var gul. Og fiskene kikker mot toppen så fort de ser meg utafor karet. Hører at Honningguramien skal være sky, men de vi har fått er nå ved frontglasset så fort jeg er der! Og Rosentetraen vipper fra side til side og kikker mot vannflata

Nå planlegger jeg innkjøp av en Juwel Rio 125. Regner med at Biltemasanda kommer først i hus, allerede på mandag. Skal også bestemme meg for hvilken innvendig bakgrunn jeg skal ha, heller foreløpig mot Juwel Dark Cliff. Synes den ser kjempefin ut. Den står ikke på Aquamanias.no, men jeg har sendt en forespørsel om han kan skaffe den.

Hva som skal gå i karet mitt, vet jeg ikke enda. Har lyst på corydoras, men vet ikke hvilken. Har også lyst på ciklide, kanskje kurvciklide, boliviansk sommerfuglciklide eller kakadueciklide. Men er usikker på om disse kan gå sammen med corydoras? Men jeg har jo god tid til å finne ut dette, siden jeg planlegger å kjøre en god og kontrollert innkjøring av filteret, på samme måte som i 63-literen. Det har gitt en behagelig start som akvarist!

Hei, og gratulerer med egen tråd!
Blir spennende å se hva du ender opp med. Nytt akvarie er alltid gøy!
Plussmedlem
Gratulerer masse med akvarium i hus! Kjempespennende hobby dette
Takk, takk

I dag er nitritt-målingen også på null. Ser at det er lettere å teste på dagtid, da slipper jeg å lure på om jeg ser en ørliten aprikosnyanse på testen, som gjerne varierer fra lys til lys. I dagslys er jeg sikker på hva jeg ser! Jeg er klar over at dersom jeg er så usikker, så er iallfall ikke utslaget stort

Så med nitritt-test på null, fikk fiskene litt tørrfor, og jeg slapp ned en skive squash til ancistrusen. Den henger der fra det øyeblikket den slippes ned, og blir der såsant ingen gjør noen brå bevegelser utenfor karet. Også de gule Honningguramiene er borte og nipper til squashen. De er også ivrige på de andre plantene med små blader, uten at det ser ut som om det skader plantene. Spesielt i vasspesten er den ivrig, og der står den også om natta når lyset har gått av. De orange Honningene er ikke på squashen, og plukker heller ikke noe særlig på plantene. Rart, når det er samme arten?

Gratulerer med akvarium og tråd! Flott sted å samle erfaringer, og så bestemmer vi at dine bare blir gode *:o)
Takk, Linda & Ove

I dag har jeg forsket litt på hvorfor nitratverdien plutselig har gått fra 12,5 til 25. Er det den nye rota, den nye kokosnøtthula eller er det et ukjent element her? Bytter 25% vann i kveld og måler igjen i morgen.

Det kom ikke Biltemasand i hus i dag. På grunn av bilkø måtte mannen velge mellom å nå hjem til middag eller få kjøpt sand. Og siden det nye karet tidligst kommer i hus til helga, så kan jeg alltids vente litt med sanda...

Kjenner at jeg er litt i tvil rundt det nye karet. Ikke om jeg skal ha, men hva jeg skal ha. Jeg liker Juwel-karene veldig godt, men er i tvil om den innebygde pumpa gjør jobben godt nok. Ser at det sies at dersom karet er over 100 liter, så er det kun utvendig pumpe som duger. Men det må jo komme an på belastningen? Tror nok at jeg kommer til å ende opp med å kjøpe Rio 125, og så bytte ut filteret når akvariekontoen (og goodwill'en hos mannen ) har vokst litt igjen.
Vi har en Juwel 240-liter hvor vi kun bruker den innvendige pumpen, og den fungerer kjempebra. Har aldri hatt noe som helst problemer med den. Pumpen stopper heller aldri uansett hvor tett den er i motsetning til mange andre innvendige pumper. Kjøp cirax-kassetter og bytt disse med noen av svampene i den innvendige pumpen. Dette vil gjøre at gjennomstømningen blir bedre. Her kan du kjøpe billige cirax-kassetter.
Vi kjørte innvendig filter i 160 liter til å begynne med, og det gikk så lenge vi bare hadde "start-fisk", men du verden så deilig det er å slippe kavet med å få pumpa ut for rensing uten å få grumset ut i vannet igjen, og risting for å få ut luft, og alt annet surr oppi karet. Det var nok ikke top-of-the-line som fulgte med billigpakken vår, og det er kanskje ikke den utvendige heller, men den kostet det vi hadde råd til. Kjøpte den største de hadde, det hadde sikkert holdt med mindre også, men man kan regulere utblåset så yngel og planter holder seg oppi karet :o)
Men var det Juwel-filteret dere hadde? Jeg har Juwel nå, 63-liter, og jeg synes det virker veldig greit. Men jeg har jo ikke prøvd alternativet. Jeg ser jo den med å grumse til vannet når jeg har dratt opp svampene, men å riste for å få ut luft? Ville jo i så fall være å riste hele karet...
Cirax-kassetter er allerede på planen Har dere byttet ut alt med cirax?
SGS
Cirax-kassetter er allerede på planen :-) Har dere byttet ut alt med cirax?


Vi har bare byttet ut to av cirax kassettene. I tillegg til det har vi en fin og en grov svamp (+filtervatten på toppen). Det skal være mulig å bytte alle til cirax, men da får man dårligere partikkelfiltering dvs ting vil bare gå rett i gjennom filteret og man vi da få uklart/mindre klart vann.
Det med partiklene hadde jeg ikke tenkt på, men det er jo selvfølgelig helt riktig. Fint med andre som har tenkt og erfart før meg Nå kjenner jeg meg mer sikker på at det blir et Juwel-kar. Så gjenstår det å se om det blir kjøpt på "fast lavpris" her på Jessheim, eller om TAM Alna har supertilbud jeg ikke kan motstå i slutten av uka
Dahls Dyrerike i Moss er vel en av de billigste på juwelakvarier i Norge. Moss er heller ikke så langt fra Oslo. Her kan du se en prisliste. De har ikke mange kar inne så det må nok bestilles, men det er verd det for man sparer mye penger på det
Prisen på Rio 125 er bare 195 kroner billigere enn jeg får det her på Jessheim, og det er ikke turen til Moss verdt Men takk for tipset - er det sånn at de generelt er billige på ting og tang? Jeg er jo så heldig å ha Aquamanias i henteavstand, så jeg sjekker alltid der først. Men Rio 125 til 2990 er på en av butikkene her. Derfor vil jeg gjerne se tilbudet på TAM og se hvordan Rio 180 er i pris i forhold (på tilbud).
Skjønner Tja, når det gjelder ting generelt er Dahls Dyrerike ikke særlig billige. Du får mye billigere produkter hos Aquamanias f.eks, men på fisk og planter har de bra priser.
Ah, så heldig dere er som har Aquamanias i henteavstand!
Jeg handler fra dem via nett og er mange ganger overrasket over prisforskjellen hos dem i forhold til andre nettbutikker, selv på småting. Lønner seg absolutt hvis man skal bestille flere ting på én gang.
Ja, henting er billigere, og så får jeg se på de flotte saltvannskarene der samtidig
Neida, noe flott som heter Elite Waterflow, og det skrangler så fryktelig når det er luft i filteret, så det måtte vendes og snus og ristes, med grusomme resultater for sikten. Og med bakteriedød av den første medisinen ble det ikke det minste bedre. Ser at andre som ikke er nybegynnerkløner med dårlig utstyr har andre erfaringer, vi bare ga opp å lære mer om akkurat det. Med grusomme resultater for budsjettet :o)
I dag måler jeg nitrat på 12,5, slik som det har vært siden oppstart. Ser at andre måler nitrat på 5, og lurer på hva som gjør det så høyt her? Men aksepterer 12,5 som "normalen" her, spent på hva den er i morgen.

I dag har jeg vært på Biltema og kjøpt sand! Så nå er iallfall bunnlaget i orden... Var også innom Tam Alna for å se hva normalprisen på Juwelkarene var, og traff en hyggelig, ung mann som ordna det slik at jeg skulle får karet til tilbudspris, selv om det ikke startet før på torsdag (30 % avslag). Men så hadde han ikke svart i Rio 125. Aksepterte derfor brunt. Inntil han ikke fant bord til det. Så da støtter jeg det lokale næringslivet i stedet Karet blir bare 400 kr dyrere enn det ville blitt med 30% på Alna, for der var utgangsprisen 700 dyrere enn her. Så i morra har jeg vel et kar til, ser det ut som
Da har jeg flytta et bokskap ut av stua og inn på kontoret. I morgen skal et skap fullt av Swarowski-figurer flyttes dit bokskapet stod. Da blir det plass til akvariet mitt! Enten ved siden av eller i vinkel med 63-literen.
Tilfeldig bekjentskap
© Thorleif Hovland
Reklame for plussmedlemskap