Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann.

Ja da er jeg igang. Min egen lille tråd igjen. Husker sist jeg skulle lage meg en tråd og hadde akkurat samme problem da også at jeg fikk fullstendig skrivesperre. Men det går seg vel til etterhvert.
Jeg har holdt på med akvarier i 7 år nå, og tiden har gått fryktelig fort. Det startet med 1 kar og i dag har jeg 15 akvarier. Ett av dem skal bli saltvann. Det gleder jeg meg sinnsykt til å sette opp.
Det er da snegler som er min store interesse, men har jo også mange flotte fisker jeg er veldig glade i, spesielt kampfisker. Så det blir vel skrevet litt om alt og løst og fast. Må bare stille spørsmål og komme med innlegg alle som føler for det. Jeg kan skrive hva hvert enkelt kar inneholder, men bilder legger jeg inne på siden man registrerer akvariet, når jeg kommer så langt.
De kom den ja!.... Endelig
Så bra Heidi! Skrivesperren gir seg nå når du kan skrive akkurat det som faller deg inn om akkurat det du holder på med uten å tenke på om du er i riktig forum ;o)
Endelig egen tråd Heidi Skal følge med her
Yey! Her skal jeg følge med
Gleder meg til å følge med Regner med jeg kan lære mye her
Plussmedlem
Her må jeg følge med, fint at du vil skrive om snegler og fisk her inne også
Hei ja tusen takk alle sammen. Skal gjøre så godt jeg kan og dere må bare spørre så mye dere vil her inne.
Jeg tenkt da jeg laget tråden , at hva skal jeg skrive om? Har vanligvis ikke problemer med det men det ble fullstendig stopp og det hadde jeg også i første tråden. Men så kom jeg på det da jeg satte meg til datan i dag da jeg hørte Knurreguramiene mine knurra at de skal jeg skrive om i dag. Jeg ler hver gang jeg hører de for det er så komisk å høre på de.
Men poenget var at jeg luka bort hornbladet i toppen på karet en dag for det var helt igjengrodd. Etter det ble det stille i karet. Hørte ingenting hverken morgen, middag eller kvelds, så ble bekymret. Satte meg ned og observerte de lenge og så at de holdt seg mest skjult og under der det var igjen litt flyteplanter. Jeg tok hintet og fylte opp karet med hornblad fra andre kar og på kvelden var den velkjente knurringen tilbake ...yes...
Har nå lært at de liker best at det er godt beplantet i karet og da spesielt på toppen for de liker å ligge under plantene og se opp i plantene. Kanskje det blir et skumredet også etterhvert.... Jeg ble så glad da jeg hørte knurringen deres i sted da jeg satte meg til datan at jaaa nå kan jeg skrive om det i min egen tråd....
Jeg har selvfølgelig bilder av mine tre øyenstener. Jeg tror jeg har to hanner og en hoe. Hadde bestilt omvendt men det er sikkert ikke lett å se kjønnet på de. Jeg har sett at det er en av de som har kortere ryggfinne, så det er sikkert hoa. En av de hadde fått amputert halefinnene sine da jeg fikk den, og det ser ikke ut som den vil vokse ut igjen, så det er den som får gjennomgå av en annen hanne. Så tror jeg må bytte den inn. Men det er ikke noen harde kamper mellom de bare litt jaging når hoa er i nærheten.
Å guri malla, jeg har nevnt tidligere at jeg har fått tak i jegersnegler. Jeg av alle har fått tak i noe som dreper mine små øyenstener...men jeg kan ikke noe for det ...syns de er veldig fine og fargerike. De går i karet på skrivepulten, det var det eneste jeg kunne ofre for det er minst snegler i det karet. Endevendte det og plukket ut alle snegler trodde jeg da, men det var endel tomme snegleskall som dukket opp etter at jeg hadde hatt de i karet.
Men satt og kikket på Julian og Åshild som også går i det karet , pluss noen yngel her og der. Jegerne har plastret alt, pumpen og spesielt kantene, røttene, termometeret og planter med egg. Det er egg overalt!!!! Spesielt filteret er ille, til og med inni filtersvampen som stikker ut litt har de lagt egg. Prøvde å ta bilde av kanten på filteret men fikk det ikke til. Det ser ut som de er innpakket i en firkantet pose..jeg håper ikke alle disse klekker...De har hengt sammen to og to konstant siden jeg fikk tak i de..he he
Inaktiv bruker
Denne tråden har jeg venta lenge på! WOHO! Endelig.
Skal si du har en imponerende samling! Gleder meg til å komme å se ;D
Sissimor, ja det er da noen sorter og flere håper jeg det blir.....Spesielt når saltvannskaret kommer opp. Dyrebutikken hadde masse saltvanns snegler på lista si, så gleder meg enormt. Jeg fikk saltvannskaret i 50 års gave fra min mann....den andre gaven jeg har fått er det lagt ut bilde av. Så det er ikke så verst å bli 50 år i grunnen.

Spock, du må ikke skru opp forventningspresset så jeg får helt skrivesperre her...men morsomt at dere liker det jeg driver med. Hvis ikke hadde jeg ikke giddet dette her. Ingen skal være redde for å spørre om hva som helst i min tråd.
Høres ut som om det er veldig fint å bli 50 ja! Mener å huske at Linda også fikk flott akvarie i gave. Og den turen må jo bare bli gull

Inaktiv bruker
Så hyggelig Min mor blir også 50 i år Pappa blir 60 så det blir skikkelig sjalåys, på nordnorsk vis. ;P Tipper dere får en fin tur.
Spock, jeg må bare ha bilde av din lille Speedy i tråden min....han er så nusselig med det hårete skallet, å det finns ikke søtere snegle for tiden enn han. Skulle så gjerne visst hva han er for noe?

1. Her er en liten gjeng ut på tur ut i den store verden....
2. Her er mine oransje Molly, skikkelig fine.
3. Joda den har da pusset tennene godt nok denne karen....
Jeg har i flere dager jaktet på en gul eple som til stadighet kryper under den ene fluvalen og kommer seg ikke ut igjen. Det er to fluval 4 i 120 litern min og det er ikke noe plass under de. Jeg må skrape bort sanda så filteret ikke står rett nedpå sanda. Under der skal den gule presse seg inn og så blir den stående med føttene og tviholde på kanten for å komme ut igjen. Har hentet den ut flere ganger nå og i dag fant jeg den død. Den hadde sikkert ikke fått hentet seg luft dummingen. Sullene elsker å ligge under der men en eple får ikke plass til å komme seg ut og inn. Jeg aner ikke hvordan den i det hele tatt kommer seg inn der...men det har den da gjort med døden tilfølge..

Julian og Åshild har lekt gjemsel i dag. Julian svømmer forsiktig for å finne Åshild og får ho med seg frem..så svømmer Julian bak i karet og Åshild etter og kommer frem med han...sånn har de holdt på i hele dag. Ingen jaging, bare sånn rolig tilstedeværelse. Det kommer frem bare flere og flere yngler i det karet og de svømmer så nære at jeg sitter med hjerte i halsen....

Er det kjærlighet på gang her .......
Inaktiv bruker
Heidi Ingdal
Spock, jeg må bare ha bilde av din lille Speedy i tråden min....han er så nusselig med det hårete skallet, å det finns ikke søtere snegle for tiden enn han. Skulle så gjerne visst hva han er for noe?

Er bare å poste. Har kontaktet en forsker som skulle se på saken, så venter på svar.
Det skal bli spennende å høre. Jeg har mistet min ene Piano hoe. Nå har jeg to hanner og det er ingen håp om at de tar kjønnsskifte går jeg ut ifra. Har ikke sett den lille Piano yngelen mer heller. Så den i to dager og siden har den vært borte. Det var jo et lite håp om at den skulle berge slekten men ....
Du tar alltid så bra bilder av sneglene dine, veldig kult

Men du, jeg har noen spørsmål. Vet du hvilke farger som er dominante hos eplesnegler? F eks, den rosa klasen du ga meg produserte 90% rosa snegler, og i tillegg noen få hvite og brungule snegler. Er gul/brun dominant farge? Eller er rosa dominant? Vet du hvilken farge foreldrene var til de sneglene du ga meg?

Regner med hvit er recessiv, siden det er så få av dem.

Og de blå, er det en recessiv farge? Tenker siden klasen kun produserte blå snegler så var kanskje begge foreldrene blå også? Og hvis man krysser en annen farge med blå så forsvinner blåfargen?
Det var mest rosa gener i den klasen du fikk. Mora var nok en rosa mens faren kan ha vært hvit /gul. Den gul brune du har er egentlig gul med rosa striper, det er resultatet av kryssninger. Men sneglene har den evnen at de kan bruke alle fargegenene i en snegle. Derfor kommer det noen flerfarget. Den starter med f.eks, Lilla ..vokser litt med det lilla genet og tar en pause, begynner å vokse igjen da med rosa gen. De bruker de genene de har...teit forklart.
Hvis to blå får bare blå så er de ikke krysset. Men krysser man en blå med gul så blir de grønne. Parer den grønne seg med en lilla så får du mørke grønne med lilla striper og ensfarget grønne. For at den blå fargen skal slå igjennom igjen så må du pare den grønne med en blå igjen. Det er bare min erfaring. Men man vet aldri med epler de har en tendens til å overraske. Når de legger egg så produserer de eggene fortløpenede og de går innom et eget "rom" hvor sæden til de sneglene som har paret seg med henne ligger. Så der blir de befruktet av hva som helst. Jeg har opplevd at det har kommet alle farger ut av en klase og ingen blandet. Fikk blå, gule, hvit, rosa, grønne og lilla en gang og det var ingen som det var mer eller mindre av. Så mye er avhengig av hvilken sædcelle som blir brukt...for å si det sånn...ble du noe klokere? Det er ganske interessant det at de krysser seg for man vet aldri hva man får....
1. Denne er blå med litt gult og lilla i seg.
2. I denne lilla sneglene ser du mange farger...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap