Ciklide sparker igang 400 liter'n!

Jaha ja, da får jeg også lage meg en egen tråd da.

Til helga kommer ett nytt stort akvarium i hus, en Juwel Rio på 400 liter.
Dette er jo historisk for meg som tidligere bare har hatt betydelig mindre akvarier å støtte meg på.
Denne bloggen vil da altså følge oppstarten av dette nye akvariet, og alle de andre akvariene mine.

400 Literen har jeg planlagt - veldig lenge.
Ett akvarium med slikt volum har jeg ønsket meg i rundt 10 år, å i Februar i år ble det klart at jeg skal skaffe ett.
"Hvorfor har hun ikke skaffet før?" tenker dere kanskje, vel - stipendet strekker dårlig til for innkjøp av store akvarier. Rett og slett.

Jeg har sørfet rundt å studert nøye hva jeg skal ha i dette nye akvariet, ettersom jeg ikke vil sette over alle fiskene som fra før går i 150 literen.
Siden det skal gå Discus i akvariet er jeg redd det vil bli for varmt for f.eks Corydorasene mine.
Før øyeblikket ser det ut som at Discusene, Scalarene, Plecoen, og den kinesiske algespiseren er de eneste som skal få bli med over i det større karet, ettersom det er de fiskene som trenger mest plass.
Dvergbotiaene skal også få være med.
Mitt mål er å unngå å sitte igjen med ett akvarium som ser kunstig ut, med rosa sand og skipsvrak.
Jeg vil innrede med røtter og planter i friske farger.
Bakgrunn må man ha, og 3 stk Juwel Rock er bestilt og skal - dersom alt klaffer komme samtidig som akvariet.
Jeg har også kjøpt ett utvendig filter - Eheim Pro 2028 ll, som skal brukes ettersom det berømte filteret som følger med akvariet ikke skal være så mye å skryte av.
Dette filteret skal selvfølgelig røskes ut.
Ellers har jeg har to sekker blåsesand liggende og har kjøpt noen røtter som jeg blant annet driver å fester javamose på.

Jeg har kjøpt inn noen planter allerede, og i en 50 liter dyrkes det nå Cabomba for alle penga.
Cabomba er en plante jeg liker svært godt. Den slår raskt rot, er pen og se på, danner fin bakgrunn i akvariet siden den blir ganske høy og vokser som om den har styggen i hælene.

Cryptocoryne wendtii `tropica` er også kjøpt inn, for å "knekke opp" alt det grønne med litt rødt her og der.

Jeg har også rota litt rundt i fjellheimen bak huset for å finne noe stein som kan brukes. Å tørr påstå at jeg har funnet ett par brukbare.

Bildene er fra 50 literen hvor det dyrkes planter.
Hang in there, flere bilder kommer etterhvert som akvariet kommer i hus og settes opp.
Håper dere finner det interessant og vil følge med på denne tråden.
Grattis med nytt kar!

Jeg fikk også mitt nye Rio 400 kar i hus i går faktisk Sto å limte bakgrunn til 23.45, da ville mannen min at jeg skulle komme å legge meg
Haha, det tok lang tid å lime altså?
Får vel bare smøre meg med tolmodighet jeg også da!
Hvilken bakgrunn var det du limte? Var det også Juwel Rock, eller var det noe annet?
Tar du også ut filteret som følger med eller bruker du det?
Ikke såååå lang tid å lime, men vi hadde besøk i går og jeg fikk ikke lov til å dille med akvariet før etter de var dratt hjem og da ble det litt sent.

Jeg også valgte Rock og skal ha biltemasand, men har beholdt det innvendige filteret. Jeg er litt paranoid og kjører en Eheim utvendig i tillegg i tilfelle en av de skulle ryke... Det eneste som irriterte meg litt var at det ikke er plass til begge filtrene på samme side. Så da blir de stående å blåse mot hverandre, men det kan jo være at det ikke er noe problem. Finner ut av det Eheimen (2028) har jeg alt kjøpt inn i et annet kar i 2-3 mnd, husker ikke helt. I alle fall lenge nok
Jeg har ikke fått kjørt inn filteret enda.
Så regner med at akvariet må få stå uten fisk en måned eller to.
I tilegg skal jeg ta litt dritt fra de andre filtrene å stappe nedi det nye, for å få fortgang på prosessen.
Vurderer også å sette den innkjørte Fluval 4plus'en nedi akvariet noen uker så det får filtrere litt sammen med Eheimen.
Synes du bakgrunnen ble bra?
Er veldig spent på hvordan den ser ut. Har bare sett den på bilder.
Aller helst skulle man vel ha hatt Back To Nature bakgrunn, men Juwel Rock var jo billigere. ;P
Ja jeg ble fornøyd. Man kan jo se litt overganger og slikt, men nå min gigantiske rot og massive sverdplanter kommer oppi regner jeg ikke med at det blir et problem.

Jeg fikk beskjed da jeg bestilte karet at det ville ta litt tid, så da fikk jeg delt opp leveringen (uten tillegg i prisen) slik at jeg fikk pumpen først og kunne kjøre denne inn på forhånd. Jeg har drevet dobbeltkjøring av filter før og da er nitritt helt vekke etter en uke, så med litt gørre og samkjøring kan det være du er klar om 2 ukers tid. Bare å teste ofte.

Jeg kunne også tenkt meg en stor bakgunn med flitrering bak osvosv, men fant ut det ble dyrt nok slik som det ble. Jeg har varmekabler og CO2 dings og en masse stæsj, så ett sted måtte jeg spare litt

Og siden jeg kjenner meg selv ganske så godt vet jeg at det blir mye planter og da er det viktigste at bakgrunnen blir fin, men trenger ikke være fantastisk.
Hehe nettopp.
Hadde tenkt å skjule eventuelle kanter osv i bakgrunnen med planter selv.
Som nevnt tidligere begynner jeg å få en fin samling Cabomba nå!
Men den bakgrunnen.. Du måtte skjære litt i den, måtte du ikke?
Var det slik at du måtte bruke sag eller holdt det med kniv?

Bare spør litt her nå sånn at jeg får forberedt meg på helgen skjønner du!
Hehe.
Bare å spørre i vei, det er slik man lærer av. Bakgrunnen er jo veldig ruglete så jeg la den på en stor treplate på gulvet og skar med tapetkniv (alt min mann har i boden, han er helt super). Jeg laget først en kutt som ikke var så veldig dypt og skar mange ganger i dette skoret til jeg var gjennom. Det ble penest kant på den måten.

Det er viktig å se på tegningen bakpå pappen som bakgrunnen leveres i slik at du kutter på rett sted. En rute er nemlig ikke en rute (du skjønner hva jeg mener når du ser bakgrunnen), så du må bruke målebånd flittig. Pappa (byggmester) pleide alltid å si: mål to ganger og kutt en gang, det er billigs slik

Jeg så bilde av planten din, den var veldig stilig. Er den i familie med hornblad?
Tror nok ikke den slekter på hornblad.
Men then again - jeg har sårt lite greie på planter. Her er den ihvertfall; http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1116

Takk for tips angående skjæring i bakgrunnen.
Tapetkniv har jeg vel her ett sted jeg også, så det ordner seg nok.
Du må legge ut bilder etterhvert Det er alltid så gøy å kunne sammenlige akvarier (stjele ideer) osv med kar som har likt utganspunkt til sitt eget!
Masse lykke til og pass på fingrene
Bilder blir det vettu! ^^
Jeg elsker å se bilder av andres akvarier selv så.
Sitter bare her å gleder meg til Lørdagen jeg nå!
Hei
Vil bare si lykke til med det nye akvariet=) Jeg kommer til og følge med framover og gleder meg til å se bilder=)
Graulerer med nytt kar Snart... ;-P
Blir vel et kar på den størrelsen hos meg og hvis vi lager yttergang
Lykke til videre Skal følge med
Juvelciklidene har lagt egg for N'te gang, å nå er de omringet av yngel igjen i 85 liter'n.
Jeg har sluttet å gjøre det som står i min makt for å fostre dem opp, ettersom det blir flere unger enn det jeg greier å kvitte meg med til slutt.
Jeg hadde nettopp kvitta meg med det forje lasset, å nå dukker det altså opp 150 nye, en gang til..
Jeg går drastisk til verks; en Øreål deler nå kar med foreldrene og barna å vil nok ta seg av det meste når lyset slukkes ikveld....

..JA, jeg er slem. ...Mohah!
biiiiip feil navn på planten, dette er limnophila sessiliflora
oh geita! :O
Mulig du har rett guttn!
Det ser jammen ut som det ja!
Men det ble solgt til meg som cabomba?
jaja, får bare rette det opp da! ^^
Nå er karet i hus!
Akvariet er nå kommet i hus.
Jeg fikk hentet det på dyrebutikken idag.
Jeg hadde med to onkler for å hjelpe meg å bære.
Det første de sa til kassadama var "Du har ikke noe som er større da?".
Hehe.
Vi måtte hente det på henger, å de holder på å montere opp skapet nå.
Jeg tørr ikke gjøre dette selv, med tanke på at det skal holde flere hundre kilo og jeg absolutt ikke er flink med verktøy!

Det som var litt skuff, var at bakgrunnen jeg bestilte ikke var inne.
De sa de hadde en annen bakgrunn, [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=141&produktid=1494&Navn=09.%20Papillon%20Bakgrunner&HKatID=14=]noe svart greier som også er fra juwel[/url]
De sa jeg skulle få slippe å ta den med hvis jeg ikke ville ha den, men jeg tok den.
Jeg har tenkt å se om det er mulig å feste den på utsiden av akvariet, så får jeg heller skaffe Juwel Rock en gang senere. Webzoo tar ikke inn før 30/7, og det står alt 18 stk på vent. Jeg vil få akvariet oppe å gå fortest mulig for å få igang filter osv skikkelig.
Heller ingen av dyrebutikkene jeg har vært innom eller ringt til har bakgrunnen.
Ved en anledning må jeg uansett før eller siden ta ned akvariet. jeg kan heller kjøpe og lime på Rock'en da.

For å slippe å måtte bryte av den andre bakgrunnen (som også egentlig skal stå på innsida) skal jeg altså se om det er mulig å feste denne på utsiden istede.
Tenkte kanskje det blir bedre når jeg en gang skal montere på Rock da.

Nei, ting skal vel ikke gå knirkefritt!
Gratulerer med karet i hus=)
Regner med du legger ut bilder etterhvert???
Joda! Bilder blir det.
Selv om å se to voksne menn banne og forarge seg over bruksanvisningen på skapet ærlig talt ikke er særlig mye å se på! xD

Jeg herjer litt rundt å knipser bilder akkurat nå.
Regner med å laste opp noe i kveld.
Hehe, kjenner til det

Weee, gleder meg til bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap