Lenes lille aquaverden!

Nå har jeg hatt akvarier i ett år. Begynte med ett 84 liters kar som etterhvert gikk lekk( gleden av brukte kar man ikke vet hvor gamle er)!
Jeg har vært igjennom alt fra 20 liter til 250 liter og har funnet ut at det passer best med kar på alt fra 70- 160 liter.

Anyway....

Status: har ett kar på 130 liter med kun guppy.

Ett kar på 112 liter som for tiden står tomt, men som skal bli oppfostringskar for plantestilkene mine... vi får se åssen det tar i vei!

Kar nr tre er ett 6-kantet wromak på 74 liter som rommer platy og molly og noen ancistrusbarn jeg var heldig å få tak i!

Planen fremover blir å få i gang ett par kar til...hvis samboer er med på det

Har vært igjennom "barnesykdommene" så får håpe en er ferdig med det! Har også lært masse her inne i løpet av året og kommer vel aldri til å bli utlært...heldigvis!

bilder og oppdateringer kommer etterhvert!
Sorgens dag...
i dag gikk det fine 6-kantete akvariet mitt lekk akvarium nr to på tre uker...
hva gjør jeg galt??

fikk endelig pakka fra aquamanias etter lang ventetid og ble storfornøyd! problemet er at jeg ikke kan bruke tinga ennå. siden jeg våknet til lekk helglass akvarium i dag så har jeg fått helt skrekken! så nå er det akvastabil for alle penga!

også kommer det en stor pakke planter i morra som jeg ikke har plass til siden jeg plutselig har gått fra tre kar til ett...

får håpe på en bedre dag i morgen...
Lykken står den snille bi...
I dag er akvariet som lakk ute av huset og historie...fikk heldigvis igjen pengene mine
Og mitt neste prosjekt er i hus...70 liter akvastabil til en gjeng Endlers er i gang..fått i tetra bunnlagsnæring og vann. I morra kommer det en stor sending med planter fra akvariekjeller'n og det gleder jeg meg masse til! Endlers Paradise (engelsk uttale) blir en ny opplevelse da jeg ikke har hatt endlers før og er facsinert av de! Går å lurer på om jeg skal hoppe over C.S.I og kickstarte filteret? Tror jeg gjør det i morgen...orker ikke mer i dag!

Så er kommer det store spørsmålet...får jeg solgt det fine 112 liters karet mitt tro? jeg har jo strengt tatt ikke bruk for det!

jaja...kvelden nå, i morgen er atter en dag
I dag kom den lenge etterlengtede pakka med planter... de var friske og fine selv om de har bodd litt over to døgn i pappeske.

nå er det smekk fullt i 130 liter'n og 70 liter'n så i kveld er det full ommøbelering i karene som står på agendaen!
startet opp en liten 20 liter som inntil videre skal huse planter og etterhvert også skal koloniseres av reker. får bare ikke bestemt meg for hvilken type jeg vil ha ennå... sakura eller blue pearl...tips??

også må jeg selvfølgelig ha en pumpe også før rekene kommer i hus...
Lene Byholt
også må jeg selvfølgelig ha en pumpe også før rekene kommer i hus...:)


Les deg opp på sikring av filteret! Har reker i tre kar med forskjellige filtre, har sikret på alle bauger og kanter, og bruker nokså lang tid på å redde bittebittebittesmå rekebarn fra den sikre død i utslagsvasken uansett hvilke anstrengelser jeg gjør. I 20 liter der det bare skal gå reker er det vel ikke all verden som trengs, og det da finnes noe som fungerer? Hang-on, kanskje? Men luftpumper bråker... De spretter! Og sniker seg inn over alt!

De røde Sakura-rekene er veldig flotte som kontrast til grønne planter og mose, enkle og greie, avataren min er en nysgjerrig frue av den arten. Kjøpte seks, har hundre. Har gule reker i et annet kar, da er det bare helt håpløst vanskelig å se de små i filtergrumset, men bortsett fra det er de superhardføre. Og den utfordringen skal du jo slippe, hvis noen greie rekemennesker tipser deg om rekesikkert filter. Gjør de ikke det, har jeg søkt for deg [URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?action=search&criteria=Rekesikkert filter]her[/URL] :o)
oisann!!

her var det endel å lese seg opp på.. Har en følelse av at jeg ender opp DIY- versjonen av ett filter, men hvordan? blir nok bra til slutt!
en million takk for linken!

Har starta opp igjen 112 liter helglass karet mitt etter evinnelig mas fra en gretten samboer som mener at det bør brukes når det først står der...har hatt tre lekkasjer i helglass-kar siden juni... de to siste i løpet av de siste tre ukene og det var i nye kar!!

Wish me luck...mulig det blir en lang våkenatt for å komme over "helglass"-skrekken:O Går ikke det, får jeg nesten satse på valium eller noe sånt!

P.s. morro at noe tar seg tid til å lese tråden min
jøsses!! det gikk bra i natt! da blir det litt lettere å legge seg i kveld..
men har funnet ut at jeg må på shopping etter mørke, tykke gardiner en dag. Sola kommer jo rett på to av karene sier seg selv at det blir alger av sånt.

kjører på med happy-life carbo etter beste evne og håper det blir fine planter etterhvert! har også tetra bunnlagsnæring i det ene karet, men må nok belage meg på det i de to største også!
Men det får bli etterhvert
Så bra! Du har hatt det du trenger av lekkasjer, så noe annet hadde vært dypt urettferdig...

Og så minner du meg om at det er tid for å stryke de mørke gardinene. Det er bare det at fisken ser ut til å storkose seg i solstrålene, de blir helt våryre! Men så var det de algene da:o)
Ja snakk om våryr fisk...sebrafisken min tok helt av i dag!! Kan banne på at den nesten ble solbrent i sola!!

Finnes strykefrie gardiner tro??

Har også vanvittig lyst til å rota meg på en akvarieauksjon en gang...tenk på alt en kan få tak der!!
Men igjen..har ikke lappen Og mannfolket må være hjemme med "minsten" på 5 år...(bursdag til søndag). Fælt få som driver med akvarier her jeg bor og da er det ikke lett å få de til å skjønne hvor fengslene denne hobbyen er! Får stadig kommentarer som: "du og de fiskene dine"! Hvor kjedelig er ikke det da? Her gjør en alt en kan for karene skal se pene ut, koser seg glugg i hjæl med å rote bort en hel dag på vannsøl, planter ominnredning og fisk som på død og liv enten skal være med overalt eller sky håven som pesten!! Litt deprimerende, men når fisken leker seg i boblene og alt ser "nytt" ut i karene er det jo kjempefint!!

Er det rart en har det gøy??
Er billedkunstner uten atelier, og du får si som sant er, du skaper tredimensjonale levende bilder. Hva andre synes om saken spiller ingen trille, kreativitet trenger utløp, ellers holder vi oss ikke friske. Og i akvarieverden får man da utfoldet seg så det holder! Det beste er at man holde på, selv om barn maser, skittentøykurven kaller og støvdottene synes i sola som så vidt slipper gjennom upussede vinduer. For det er tross alt levende ting vi driver med, og det må komme foran. Også pliktfølelsen flinke jenter er satt opp med. Super hobby!
Amen!!:)
den tror jeg at jeg skal ta utskrift av og henge opp i gigantformat på gangveggen så alle ser den når de kommer inn!

Gjorde godt å høre (lese) de ordene

Keativiteten lenge leve!!
glemte også å skrive at for en med mye smerter hver dag er det også en slags trøst som ikke skal klenge, eller mase om hvordan du har det hver dag...
den bare er der som en påminnelse om alt det positive!

den krever ingenting...den bare er der og det får en jo også til å ville stelle pent med den lille aquaverden som bringer så mye glede og morro

jeg har faktisk merket en viss bedring etter at akvariene kom i hus for litt over ett år siden og jeg setter utrolig stor pris på de som legger fra seg noen ord, råd og/eller tips på sin ferd gjennom jungelen av personlige tråder!!
Dette kan jeg skrive under på ja,det hjelper faktisk å ha noe som drar en opp om dagene når det verker som verst. Hadde jeg ikke hatt akvariene mine for noen år tilbake ,da jeg var på det værste ,så hadde jeg nok ikke stått opp enkelte dager. Så de gir oss mye tilbake for stellet de får

Ellers så ville jeg også anbefale Sakura-reker ,de er utrolig flotte og som som sagt: flott kontrast til planter og mose.

Fikk ånden over meg og ville legge inn noen bilder av akvariene...

Bilde 1: 70 liter akvastabil nystartet og skal bli endlers paradise etterhvert.

Bilde 2: 112 liter aqua-el også ganske nystartet, vet ikke hva det skal bli av fisk her ennå... blei egentlig bare fyllt med sand og vann til alle de "til overs"- plantene mine

Bilde 3: 130 liter akvastabil med levendefødere..tror jammen noen av platyene mine ville komme å si hei på bildet
Jamen - næmen - det er da ikke mer enn et par uker siden du la ut bilde av 130-literen på profilen din? Må si jeg er imponert over forandringen! Har man levendefødere er det umulig ikke å få med linselus :o)
Tusen takk!! Er fremdeles ikke ferdig, men det nærmer seg! sitter å venter ivrig på våren for å få plukket litt steiner og slikt!!
Den største lykken man kan ha, er å gjøre andre gla`!!
I dag reiste platyene mine.. til ett venne par av oss som hadde ett ganske tomt kar...de er lærlinger begge to og har ikke verdens beste råd...

De fikk også med noen cabomba og litt pistia så eventuell yngel har en sjanse til å vokse opp de var i ekstase begge to når de reiste, så det var dagens gode følelse.

er vel ikke lenge før vi ser de på akvaforum

fikk også lagt inn i planen at vi skal ha en "fisketur" snart

ellers går det sin vante gang...endlers paradise får snart innbyggere og det blir kos! forhåpentligvis i løpet av neste uke.

i 112 liter'n har det flytta inn ett par ancistrus etter at gårsdagens og dagen målinger viste at alt var klart! (kickstartet filter!)

søndagen kommer vel til å koke bort i middag og familiemedlemmer siden "junior" blir 5 år og stor gutt!

Men jeg trenger fremdeles gardiner da...!!:O
Ja, det er fint å gi bort fisk til et sted de blir satt pris på

Og hipp, hipp for junior!
Da var bursdagsfeiring overstått og resten familien i sine respektive hjem igjen..
og mor sitter å tar opptelling innvendig...SLITEN!! Konklusjonen er at fibromyalgi og bursdagsfeiring ikke går helt hånd i hånd, men koselig er det nå!

satt å tittet på 130 literen min som står rett ved sofaen og ser plutselig en frekk liten platy svømmer forbi...jeg fanget da alle går?? men neida...! lurer på hvor den kom fra? mystisk!

I løpet av uka kommer det en dose ferskvannstang som jeg er gruelig spent på og ett rammekar på 85 liter jeg har tenkt å sette opp som plante-kar(gud vet hvor??). Også kommer det inn ett 128 liters akvastabil!! som jeg fikk KJEMPEBILLIG!! til samboers store forbannelse..:O

Og ett par sirkulasjonspumper som jeg håpet å få laget filter av...DIY med blåfiltermatte(eller hva det nå heter i farta?) en på 250L/T og en på 1000L/T.
Lurer på hvor store kar de kan klare å holde i gang??

Og endlers paradise får innbyggere! en begivenhetsrik uke som starter i morra med andre ord
og jeg gleder meg som en liten unge på julaften!! går snart rundt meg selv tror jeg

Nå er det bare å finne ut hva slags fisk jeg skal ha? sitter å lurer på en eller annen type gurami?? en herr og en fru! tenkte de skulle få bo i 112 literen sammen med ancistrus og kanskje en type cory? er litt facsinert av "panda-banden" til linda&ove, men har også hørt at cory-er stikker når de kommer borti deg og at det kan bli betennelse i såret i ettertid, så har fått litt skrekken for å putte hånda oppi karet

men det er jo noen utrolig fine fisk!! har grov biltema-sand i alle kar så det er ikke noe problem....får tenke litt på det tror jeg
Innspill på dette er absolutt lov!

har også lagt inn bestilling hos aquamanias og håper den snart kommer. Tenk om jeg hadde bodd vegg-i-vegg der?? hadde blitt veldig dyrt tror jeg:O

må få igang karet til rekene også... har fått tilbud om sakura-reker så jeg ender nok opp med de! de er jo såå fine! men får håpe de ikke spretter for mye(lånte den!)

nå er det fangene på fortet og senga tidlig. lang uke dette!
Ønsker alle som leser her en fortsatt fin søndagskveld og en fin uke som kommer!! måtte den bli innholdsrik for oss alle!!


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap