Solveig sin tråd

Jeg må si det var veldig fristende å starte egen tråd nå som det er kommet eget underforum for dette. Ikke det at jeg har så veldig mye å skrive om, men siden jeg holder på å sette opp en ny 43-liter denne uka kan jeg jo skrive litt om det. Ut over dette blir det ikke noen nye akvarier før jeg har flyttet hjemmefra og har plass til flere.

Jeg kan jo ta ei kort oppsummering av hvordan litersyken startet for meg:
Min akvaristkarriere startet da min bror høsten 2003 kom hjem og hadde funnet et tilbud på akvarie på en dyrebutikk. Det var et lite kar på 19 liter med pumpe, et såkalt "perfekt nybegynnerakvarie". Dette var en lørdag, og vi fikk beskjed om at mandag, da kunne vi ha i fisk. Så mandag kom vi hjem med en kampfisk (Blubb), to guppyer (Plask og Bamse) og en sverddrager (Gulli). Selvfølgelig ble det trøbbel etterhvert, sistnevnte fisk drev på å spiste på guppyhalene (kampfisken var bare snill, faktisk). I butikken syntes de det var rart, sverddragere var jo ikke kjent som aggressive fisk, så de anbefalte å skille han fra resten ved å putte han i en fødekasse......... :S

Etter hvert gikk (heldigvis) akvariet lekk, og vi fikk kranglet oss til nytt fra butikken (det var gått bare et halvt år siden vi kjøpte det, men først prøvde de seg på at det er egne regler for akvarier angående reklamasjon). For litt ekstra fikk vi oss en 54-liter istedenfor ny 19-liter. Gulli fikk bo for seg selv i et hjemmelaget kar på ca 17 liter mammas foreldre hadde. Vannbytter hadde ikke butikken sagt noe spesifikt om, så de foretok vi innimellom, med flere måneders mellomrom. pH, nitritt, nitrat osv var det ingen som hadde fortalt oss om (vann er jo vann?). Vi hadde utskiftninger av guppyer innimellom, og når Blubb døde mistet jeg litt interessen for hele greia (han hadde virkelig personlighet han, og jeg pleide å kunne stryke han på ryggen og mate han for hånd).

Høsten 2006 drev foreldrene mine på å pusse opp stua, og jeg fikk ideen om å kjøpe et større kar. Det var da jeg fant Akvaforum, og jeg brukte en del tid her inne med å lese. Gjennomslag for større kar i stua fikk jeg ikke, men jeg var så gira på ideen at jeg klarte å rydde plass til en 96-liter på rommet mitt. Etter dette har jeg brukt mye tid her inne. Jeg kan ikke huske å ha spurt om noe, men har trålet gjennom nye og gamle tråder med emner som interesserte meg. På den måten har jeg at jeg har lært utrolig mye. I løpet av tida har jeg også fått litersyken, og jeg har nå ommøblert på rommet mitt for å få plass til et lite kar med reker. Etterhvert, når jeg har plass og penger, ønsker jeg meg 720 liter med diskus. Men det blir nok ikke før etter jeg er ferdig med studiene.
43 liter
Mandag fikk jeg endelig 43-literen, og den blir satt opp i løpet av uka. Det skal være kirsebærreker og C. Pygmaeus her. Bunnlag blir biltemasand, og filtrering blir modifisert Fluval 2+. Bakgrunnen skal males svart.

Dette er det tåpeligst lagde karet jeg noensinne har sett. Det er helglass Wromak med dekkglass, og i dekkglasset er det kun åpning i to hjørner, mens den eneste luka i toppen er midt på. Altså må man ta av hele toppen for å kunne gi mat eller skifte vann. Jeg blir å fjerne dekkglasset, koblingene til lysstoffrøret er i allefall IP67.


[External Image]

[External Image]
Jeg skal prøve meg på å lage en slags reflektor til lyset, tror den svarte plasten nok blir å stjele mye lys. Har kjøpt aluminiumsteip på Biltema og skal se hva jeg får til (så deilig det er å endelig ha Biltema her oppe! I tillegg får vi visstnok Clas Ohlson til neste år).
Hei, titter innom tråden din, jeg
Må si oppsettet på reke/pygmeus-karet ser interessant ut... Hva slags rot er det?
Er det vanskelig å få fatt i pygmeus?
Så gøy med ny akvarietråd!!! ser ut som dette karet kan bli veldig bra. Spennende å følge med videre.
Takk for tilbakemeldinger, koselig at noen stikker innom

Rota skal ikke ligge slik, det var bare praktisk å ha den liggende i karet i stedet for på gulvet. :p Den er av typen opuwa, kostet en hundrelapp og var så stilig at jeg bare måtte ha den.

De har hatt en gruppe pygmaeus på Nye Gullfisken Zoo i allefall noen måneder, og sist jeg var innom mente de at de nok ble å være der ei stund til. Så forhåpentligvis er de der også når jeg har klart karet (pumpa har stått i 96-litern en måned med filtergugge og alt så det bør ikke være så lenge til). Men typisk min flaks er vel at de blir solgt dagen før jeg kommer :p
Du kan jo be dem holde av til deg... Til og med betale på forhånd... Flere som gjør det
Joda, jeg har tenkt tanken. Men ikke orket å dra til byen. :p Skulle egentlig få karet i slutten av juli, altså rundt ei uke etter jeg var der sist, så dermed fant jeg ut at det sikkert gikk bra og orket ikke legge av da.

Syntes forresten ikke det var så gal pris på de, 49 per stk.
Mens malingen tørker...
Prøver å finne ut hvordan jeg skal plassere rota. Har også en liten bit forstenet tre som det egentlig er ganske kjip form på, får se om den i det hele tatt får være i karet.

Det blir javamose i massevis i karet, og jeg har to javabregner jeg tenkte å prøve å få festet på rota. I tillegg venter jeg på noen Hydrocotyle leucocephala fra Aquamanias (de var fri når jeg bestilte). Må forresten få skryte av kjempeservice derfra. Bestilte planter til 54-literen og det nye karet, selvfølgelig fikk jeg ikke med meg at de hadde ferieavvikling akkurat da, men fikk likevel e-post før ferien var over, og tidlig første morran etter ferien var pakken i posten. Det var også kjempegod kvalitet på plantene, selv etter å ha vært i posten i 4 dager. Smørbukk fikk jeg og.
Plasseringen av rota på det øverste bildet i det siste innlegget var kult

Ja, er enig der, men tror det blir litt problemer i forhold til at den kommer litt for høyt opp (det går ikke an å ha den lengre ned i den posisjonen pga størrelsen på akvariet). Vil nødig ha svidde reker i lysrøret.
kan jeg bare snike meg inn med et spørsmål. Så slike roter på Tropehuset her jeg bor, men turte ikke kjøpe noen. Vet du om pH vil stige om jeg legger en slik oppi?
Judosola
Prøver å finne ut hvordan jeg skal plassere rota. Har også en liten bit forstenet tre som det egentlig er ganske kjip form på, får se om den i det hele tatt får være i karet.


Det andre bildet vår finest, syns jeg!=D Vil å ha et kar med helt lik rot!=p hehe...
Vil vel heller synke dersom den har noen innvirkning på ph vil jeg tro :0)
Kjøpe heller en ordentlig reflektor..
Judosola
Jeg skal prøve meg på å lage en slags reflektor til lyset, tror den svarte plasten nok blir å stjele mye lys. Har kjøpt [URLBLOCK1] på Biltema og skal se hva jeg får til (så deilig det er å endelig ha Biltema her oppe! :D I tillegg får vi visstnok [URLBLOCK2]).



Kjøp heller en slik en.. det vil du ikke angre på.. gir myyyyyyye bedre reflekjon av lyset nedover enn aluteip.. Jeg har prøvd, så jeg vet hva jeg taler om. hehe
Erik
Frk. Nilsen
kan jeg bare snike meg inn med et spørsmål. Så slike roter på Tropehuset her jeg bor, men turte ikke kjøpe noen. Vet du om pH vil stige om jeg legger en slik oppi?


Røtter generelt senker pH, men om denne rota har noe innvirkning vet jeg ikke enda. Treslaget er veldig hardt, mye hardere enn mangroverøttene. Jeg skal følge med på verdiene og si ifra hvis det blir endringer.
Mulle Mekk
[URLBLOCK1].. det vil du ikke angre på.. gir myyyyyyye bedre reflekjon av lyset nedover enn aluteip.. Jeg har prøvd, så jeg vet hva jeg taler om. hehe Erik


Oj, den skulle jeg jo kjøpt sist jeg handlet hos Webzoo. Da setter jeg den på innkjøpslista til neste gang, takk for tipset. I mellomtiden får jeg eksperimentere med teip.
Odd Espen
Det andre bildet vår finest, syns jeg!=D Vil å ha et kar med [I]helt[/I] lik rot!=p hehe...


Hmmm, du skal ikke se bort ifra at det er den veien rota havner til slutt.
Dette så skummelt ut... :S
Oppdaget plutselig at det ene hjørnet er limt veldig skjevt. :S Hva tror dere andre? Blir det å gå fullstendig galt med vann oppi her? Glasset er ca 4 mm tykt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap