PG's fiskebrygge

Som nyfrelst akvarieeier så er det vel på tide å blogge litt om karene mine.

Kjøpte en 250 liter akvastabil for ca 4 uker siden. Har lest innpå her en stund og fulgt med på annonser på finn og gitt "skammbud" på en del akvarier. Til slutt så fikk jeg et kar billig. Første fisken jeg hadde oppi var 5 stk Ancistrus fra KTG Disse var veldig aktive og artige og vokser som bare juling. Forer dem med agurk.

Etter en liten uke til så kjøpte jeg 20 stk Kardinal tetra 4 av dem var veldig stusselige og små. De stimet ikke og det døde en hver dag første fire dagene, så var det bare 16 igjen.

Har laget meg hevertsystem og er ikke lange veien fra akvariet i stua til utslagsvask på badet, så har byttet mye vann nå i starten(50-80 liter pr døgn) for er litt engstelig for vannverdiene. Har bare strips å sjekke vannet med pr nu, og der ser verdiene veldig fine ut. Blir å kjøpe flere testsett etterhvert.

Har jo skjønt det er greit med et karantenekar, evnt ynglekar. Så har sjekket finn.no daglig for å se om det dukket opp noe aktuelt. Når jeg kom hjem fra Vasaloppet på tirsdag så var det kommet en 100 liter til salgs en km herfra, så dro bort og kjøpte det. Den var i drift og fikk med litt fisk. karet var igjengrodd med npe bregner, hadde en Praktbotia på 15-18 cm og en på ca 12 cm. En Flying fox på ca 10-12 cm ( som jeg har funnet ut etter å ha lest litt var en SAE) en Ryggsvømmer på ca 8 cm og en "antennemalle" som jeg ikke har funnet ut om er en vanlig Ancistrus Sp. eller en annen variant. Må få postet bilde av den etterhvert for å finne ut av det. Det er hvertfall en hann og er 10-12 cm.
SAE og praktbotian flyttet jeg over i 250 literen, mens mallen og Ryggsvømmeren ble igjen i 98 literen som jeg fjernet mesteparten av bregnene i, byttet ut øverste laget med grus, med resten av biltemasanden jeg hadde.
SAE'n og botian er perlevenner og går sammen i en "stim". Tror SAE'n tror den er en Botia. De er jo litt store for 250 literen også, men er nå hvertfall bedre en 98 literen de kom ifra. Artige fisker alle tre, bare så synd at etter jeg fikk dem ikaret så har Ancistrusene mine gått i dekning. Var en av dem som tørte komme frem i gårkveld. Maller er jo bare dritkule, så må vel få meg noen dedikerte mallekar etterhvert...( det får bli etter jeg har flyttet til høsten)
Kardinaltetran stimmet greit i starten, men ble enda bedre stim når det kom mer fisk i karet. I går kjøpte jeg 10 stk til, pluss jeg fikk 4 ekstra som erstatning for dem som døde. Så nå er det 30 stk av dem og de stimer enda bedre

Forøvrig vokser plantene bra. Har brukt ørlite flytende plantegjødning to ganger. Skal se om jeg får tatt noen bilder av fiskene etterhvert og lagt inn her. Botiane er veldig kamerasky, er ikke så veldig redde for meg, men når jeg tar frem kameraet så stikker de og gjemmer seg bak roten på "plassen sin"
Da ble det en tur over til Scnuppa og kjøpte litt fra "utsalget" hennes. Ble en skiferhule og en Ancistrus Sp. hunn til 98 literen. pluss en liten fin rot med litt mose på. En hul "stein" og litt javamose.

Nå er den store Ancistrus hannen med den nye hunnen i det lille karet, pluss Ryggsvømmeren er der enda. Vurderer å hive han over i storkaret. Passet bra med roten i liellekaret og steinen i store karet..
må vel ha litt bilder i denne tråden også..

Praktbotiane mine er skikkelig reded for kamera, så ble et snikbilde av dem. SAE'n tror den er en botia og henger med dem hele tiden. Plantene vokser fort, men, de er jo hurtigvoksene så skulle bare mangle..
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Wow
Fytti katta så fint du har gjort det i karet ditt.. Jeg ble helt fasinert av det siste bilde ditt, har sittet og studert det lenge nå.. Det var jammen meg et fint akvarie!!
Takk.. Synes jeg var veldig heldig med den roten jeg kjøpte. Skal la plante gro litt mere , og så kommer det en gjeng scalarer i løpet av uken. Lurer på om jeg må gjøre den bakerste veggen mørk/sort også..

Bildet ble ikke så veldig bra da. Sanden er ikke så lys.. Har ikke no bra kamera. Må få kjøpt speilrefleks igjen, Skjønner ikke hvordan jeg kunne selge den jeg hadde..
Helt enig, flink har du vært. tror ikke det er mange som kan skryte av å ha vært så tolmodig som deg første gang de startet opp, jeg kan iallefal ikke det
Du får ha masse lykke til videre.
Jo SAE er jo en stimfisk så det er vel derfor den trives så godt med botiane.
PG
Takk.. Synes jeg var veldig heldig med den roten jeg kjøpte. Skal la plante gro litt mere , og så kommer det en gjeng scalarer i løpet av uken. Lurer på om jeg må gjøre den bakerste veggen mørk/sort også.. Bildet ble ikke så veldig bra da. Sanden er ikke så lys.. Har ikke no bra kamera. Må få kjøpt speilrefleks igjen, Skjønner ikke hvordan jeg kunne selge den jeg hadde..


Bare hyggelig.. Jeg har drevet med akvarie hobbyen i ca 3 år nå og har ikke vært i nærheten av å ha så fine kar som du har.. Så er jeg ikke veldig tålmodig heller da når det gjelder innredning osv, men uansett, du har gjort en utrolig fin jobb med det akvariet!
Forøvrig er agurk en stor slager i karet. Praktbotiane går løs med sånn appetitt at samboeren er redd de skal skade segg eller komme gjennom glassveggen. Nå i stad begynte SAE'n å spise på agurken også. kanskje litt lite alger? Kardinaltetraen er også nede og spiser på agurken..

Burde jo hatt flere SAE og Praktbotiar for de er jo stimfisk, de kom jo med på kjøpet på det lille karet mitt. Men har jo bare 250 liter kar, så kan ikke ha så mange fisk som blir så stor. De tre har det hvertfall mye bedre i 250 literen en de hadde i den gjenngrodde 98 literen de kom ifra.. Håper bare ikke at nytt større kar trigger for mye vekst for da må jeg overlate dem til noen andre.
Da var dagens vannbytte over. Bytter 50-80 liter vann hver dag i starten i 250 literen. Nå gjør jeg det hver andre dag. Rensket pumpen på storkaret i går. Kommet en del dritt og lort i den når jeg har styrt på og plantet og rotet oppi karet. Synes det var noe dritt å rengjøre den( Eheim 2215) Skal det være kurver i denne monn tro? Burde vært det. vurderer å lage noen Mon tro om jeg kan lage to "kurver" til resten av filtermediet med blåsvamp? De to av de minste Kardinaltetraene døde på onsdag. Aner ikke hvorfor, Vannverdier og alt virker greit. Mulig jeg har foret litt mye, så har redusert litt på foringen. En som virket litt sløv i dag, så hev den i det lille karet, men da kviknet den til. Lar den være der noen dager.. Plantene gror veldig, spesielt vasspesten. Vet ikke helt hva som er normal vekst på disse, men reger med all foringen min hjelper dem med næring. Praktbotiane er nå superglupske. Aldri sett fisk som er så gal etter mat. Tetraene mine stimet veldgi bra i starten og spesielt etter jeg fikk oppi de store Praktbotiane, men nå stimer de bare når lyset går av. Er ikke redde botiane i det hele tatt. Følger etter dem når de svømmer og spiser matrester som de evnt virvler opp. Alle fiskene spiser agurk, til og med tetraene er nede og napper i den om de får sjansen. Ancistrusene har begynt å komme mere frem siste dagene og de må ha vokst ganske mange mm siste uken.
Venter forøvrig på en 8 Scalare jeg har bestilt fra ei dame over fjorden. Blir greit å få litt mere å se på , og tenker det hjelper på stimingen til tetraene..
Jeg sliter også med kardinaltetraer som dør og jeg har kjøpt de i samme tidsrom som deg. Av de 10 jeg kjøpte har jeg 5 igjen. De dør en etter en med flere dagers mellomrom, mens all annen fisk er frisk! Det trenger ikke skyldes dårlige vannbytter. Noen ganger kommer det inn dårliger "lot'er" med kardinatetra. Jeg vil anbefale deg å IKKE rense filteret samme dag som vannbytte. Du kan da risikere å få nitritopphopning pga fjerning av for mange bakterier.
Tenkte på det med vannbytte og filterrens, så byttet ikke vann i går. Men takk for tips. Har vært mye stusselige Kardinaltetra i butikkene rundt her nå. De på dyrenes verden var så små at det nesten ikke gikk an å se at det var kardinaltetra og mener de kostet 39,- pr stykk. Selv har jeg kjøpt på Valentinlyst. Der har de variert en del i størrelse. De største har virket friske og fine, men de minste har vært litt mere stusselige. Passet på å få de største sist gang. Ikke sikker på om det var fra de første derfra eller runde to de siste som strøk med. Har bare funnet to døde, men ikke klart å telle mer en 26-27 siste dagene så har nok gått i vei en eller to til.( vanskelig å telle de små rakkerene) Så har plukket ut 6 og "savner" savner en-to stykk.. Dvs 6-8 av 34 er gone.. får håpe de vokser opp de siste jeg har.. De hadde mere passe appetitt i dag, så tror jeg har truffet bra med matmengden siste dagene også..
Blitt litt bitt av bassilen her og satser på å få noe fisk som yngler og slikt må vel ha et yngelkar også etterhvert, skal prøve å vente med flere kar til jeg har flyttet i juli/august så det ikke blir så mye å flytte..
Kardinalen jeg flyttet over i går var død i dag.. Alle i storkaret ser friske og raske ut. teller 25-26..
Må vel ha noen bilder av fiskene mine. Kardinaltetrane har virkelig fått igang appetitten siste uken. Litt rart når noen små Kardinaltetra jager bort en Praktbotia på 12 cm fra algetabletten.. En liten video også.. Ikke fjernet lyden opå den men litt tv og fugleskriking i bakgrunnen..

[IMG]http://i228.photobucket.com/albums/ee170/Per_Gunnar/Akvarie/th_akvarium155.jpg[/IMG]
Tetran etter de jagde bort den lille botian
[External Image]
Den store Botian ( 16-17cm) og SAE'n min
[External Image]
Da har jeg fått på plass de siste planlagte fiskene i 250 literen. Hadde bestilt 8 Scalarer av en dame på fosen som annonserte på finn. Hentet de fra mannens jobb i dag og var 10 stk med. Litt fler en planlagt, men er jo god plass nå så lenge de er små. Fruen maser og maser om Haimaller. Jeg nekter. Sier vi må vente til vi får kar på 1000 liter.
Scalarene ser ut til å trives. svømmer rolig rundt i karet og napper litt i plantene osv. Kardinaltetraen stimet første 30 minuttene, så var den varm i trøya igjen og svimer rundt overalt i karet. Botian virker redd for de nye små tassene og har gått i dekning. REgner med Scalaren og Kardinaltetraen går bra i sammen lenge enda, da tetraen er like stor som scalaren. Litt dumt med ny fisk samme dag jeg skal bort på påskeferie.
Er et blad på ene planten som har blitt ørlite brunt. Sikkert brunalger. Satse på de forsvinner. Vannet har vært ørlite uklart siste to dagene, sikkert alger det også. Får se hvordan det ser ut til helgen når jeg kommer tilbake.
Påskeferie
Lurer litt på hvordan det står til med fisken hjemme i Trondheim. Er hos "svoger" og svigerinne" nå i påsken. De har heldigvis akvarium i stua, så det er noe å se på. Skikkelig KAOSkar. 21 gullfisker i forskjellige farger og fasonger. par gule, par sorte med øyne som stikker ut, 3-4 helt vanlige, 2 hvite med rød "hjerne", 2 grå klumper, noen med vanlige finner og noen med lange finner osv. I tillegg har de vel en 3 Ancistrus sp. fem stk sølvhai og 10 små pansermaller. I går døde en ørliten Ancistrus og den ble erstattet med en L-018/ eller L-081 ( de viste ikke hvilken på butikken, og en L-029. Karet er en 280 liter Jebo. Det er jo alt for lite til all denne fisken og hvertfall når de vokser litt til. Vannverdiene er ikke så ille en skulle tro, utenom at Nitraten var skyhøy. Dette kommer av OVERFORING delux. gullfisken brukte 30 min å spise opp mesteparten av maten de fikk. Fikk iverksatt et 50% vannbytte i går. Da hadde de ikke byttet på 6 uker. Det var passe intervall hadde noen på en dyrebutikk fortalt dem. Nitraten gikk da en del ned og fiskene sluttet å prøve å komme seg over vannflaten. Litt etter vannbyttet sluttet de å gape som gale også, og da utbrøt "svigerinnen" min: "nå går det gæli med fiskene" for nå slutter de å gape.. Har forklart litt om mating, vannbytter og slikt og vi lagde til en hageslange for vannbytter i går så nå kan det utføres litt enklere. Blir vel noen vannbytter til for å få bort siste nitraten..
Hvitprikk?
Etter litt leting i fiskebasen konkluderer jeg med at pansermallene til svigerinne/svoger er Corydoras trilineatus. Er 8 stk av dem ikke 10. Lurer på om jeg må få meg en eller annen corydoras gjeng i 250 literen hjemme. Artige fisker det der.
I går var det en 3-4 gullfisker som var ganske agresive og jagde en av de andre. Ser ut som det er de samme 3-4 som har fått noen hvite prikker på gjellelokkene. Lurer litt på om det kan være hvitprikk parasitten,?Var nesten borte i dagmorges men kommet litt tilbake igjen i løpet av dagen. Er ingen andre av fiskene som har det, og er bare på gjellelokkene og ikke på finner eller resten av fisken. Ligner ikke helt på de få bildene jeg kunne finne av hvitprikk på nett heller. De spiser og trives godt ser det ut som. Tåler gullfisk 32 grader og varmekur mon tro?

Forøvrgi tok vi et 25% vannbytte nå. og planlegger et til om 2 dager.
Har ingen egen erfaring med gullfisk, men har lest at disse kan få hvite flekker (lekutslag) på hodet under leken. Dvs det er hannene som får det. Du skal ikke se bort i fra at den som ble jagd var en hunn og de med flekkene var hanner. Stemmer også med det du sier om at det kom og gikk litt. Tror derfor du kan slappe av og glemme varmekuren

Takker for svar. Syntes ikke det rimte med hviprikk. Og siden jeg leste tidligere i dag at gullfisker fort går i lek etter tempraturforandringer så kan det stemme det,siden det var rett etter vannbytte de dro i gang..
Dro hjem i går. Akvariene hjemme stod fint på plassen sin. Plantene har vokst litt. Spanderte på vannbytte på begge karene. Slamsuget det lille karet. Utrolig hvor mye et par maller kan drite. Tror jeg skalse om jeg får kvittet meg med Ryggsvømmeren i det karet. Aner ikke hvor mye slike koster som små. Denne er utvokst.

Planen fremover:

-2080 pumpe til 250 literen. Må nok vente noen måneder. Se hvor mye penger det er etter hunden er i hus om noen uker og hvor mye servicen på bilen kommer på..
-Flytte pumpen fra 250 literen til 100 literen
-Kjøpe en 50-80 liter til pumpen som står i 100 literen.
-Få mekket moonlight i 250 literen
-Har lyst på Corydoras i 250 literen, men vet ikke om det blir for mye fisk i det karet da. Scalaren vokser jo mye etterhvert. eller om de får noe mat sammen med de glupske Praktbotiane.
-En Ancistrus jente til for 100 literen

På litt lengre sikt:
- kjøpe kar på 500 liter +
- Noen egne mallekar med div kule maller..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap